مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان:
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیاء میدان امام حسین(ع) با نام قدیمی دروازه دولت اصفهان در مسیر دولتخانه صفوی خبر داد و گفت: این میدان با مسیرهای ترکیبی سواره رو، پیاده راه و مسیر ویژه دوچرخه در حال ساماندهی است و پروژه ساماندهی تا چهار ماه دیگر تکمیل می شود.
کد خبر: ۸۷۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 13 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمد فیض با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان نوسازی و بهسازی حفظ، احیاء، مرمت و میراث داری از ابنیه، گذرها، معابر، سقف و نقوشی است که با سنت گذشته در ارتباط است، اظهار کرد: در همین رابطه یکی از مهم ترین مسیرهای مهم اصفهان مسیر دولتخانه صفوی است که از جنوب (باغ های هزار جریب) آغاز شده و به سمت سی و سه پل، چهارباغ عباسی، میدان دروازه دولت، خیابان سپه، میدان نقش جهان، بازار بزرگ و انتهای بازار امتداد دارد و در نهایت به میدان امام علی (ع) ختم می شود.

وی ادامه داد: دولتخانه صفوی دارای چندین مسیر گردشگری بوده است که در ادامه اقدامات سال های اخیر برای احیاء آن، ساماندهی یکی از مسیرها یعنی میدان دروازه دولت در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته و هم اکنون این بخش در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: این میدان یکی از میدان های دوران صفوی و از افتخارات و آثار شهرسازی زمان خود بوده است؛ هرچند تمام مسیر دولتخانه در دنیا سبقه تاریخی و جایگاه شناخته شده خاصی دارد.

کف سازی شش هزار متری میدان امام حسین(ع)

وی با اشاره به اینکه بخشی از مسیر دولتخانه که شامل میدان مرکزی دروازه دولت بود سال گذشته با ساخت حوض آب، آبنما، فضای سبز و پیاده رو فضاسازی شد، گفت: در ادامه این طرح، تکمیل میدان در دستور کار است که در مرحله اجرا پنج هزار و 500 تا شش هزار مترمربع کف سازی میدان انجام می شود.  

فیض تصریح کرد: این پروژه شامل بخش های مختلفی از جمله سنگ فرش کف، ایجاد فضای سبز، مسیر دوچرخه و محور تردد یا خیابان ترافیکی است.   

وی با بیان اینکه جنس سنگ فرش های میدان دروازه دولت از سنگ های چیذر شده هتن آباد و آذرشهر است، افزود: علت انتخاب این نوع سنگ ها برای پروژه، شباهت آن از نظر ابعاد و رنگ به آجرهای دوران صفوی است.

ترافیک مودب خودروها در دروازه دولت  

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: نتیجه چیذر شدن سنگ ها هم این است که بعد از اجرای آنها در پروژه، ترافیک مودب و روان که با فضای تاریخی این میدان تناسب داشته باشد، شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه احیاء میدان دروازه دولت اصفهان پنج بخش و دو فاز دارد، اظهار کرد: هم اکنون پروژه ای که در حال انجام است از سمت شرق میدان آغاز و پارت اول آن که پیاده راه است انجام شد و باغچه ها شکل گرفته است و قرار است فضای سبز جلوخان شهرداری اصفهان که هم اکنون دارای شش درخت تنومند کهن است برای ایجاد جاذبه بیشتر دارای 26 درخت از همین نوع باشد.  

فیض، عرض پیاده راه به سمت مرکز میدان را یک متر و 80 سانتی متر و عرض مسیر رفت و برگشت دوچرخه را دو و نیم متر عنوان و اظهار کرد: بعد از پیاده راه و مسیر دوچرخه، باند فضای سبز و سپس 12 متر خیابان قرار دارد. قسمت بعدی یک پیاده رو و یک فضای سبز دیگر است که در نهایت این مسیر به آبنمای مرکزی ختم می شود.

اعتبار بیش از شش میلیارد و 400 میلیون تومانی برای احیاء دروازه دولت  

وی با بیان اینکه اعتبار پروژه احیاء میدان دروازه دولت بالغ بر شش میلیارد و 400 میلیون تومان است، گفت: در حال حاضر پیاده راهی که از سمت شرق میدان ساخت آن آغاز شده بود تکمیل است و قسمت اطراف باغچه ها نیز بتن ریزی شده و سنگ فرش نیز به زودی آغاز می شود. در پارت دوم هم باند دوچرخه و پیاده راه اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در مورد فازهای پروژه احیاء میدان دروازه دولت، فاز اول را دور تا دور میدان عنوان کرد و گفت: فاز دوم هم شامل بخش وسط یعنی بین آبنمایی که سال گذشته ساخته شد و حاشیه ای که اکنون در حال است، خواهد بود.

وی زمان اجرای کل پروژه احیاء میدان دروازه دولت را چهار ماه دانست و افزود: کف سازی میدان از نوع سنگ فرش ساده بوده و این طرح در واقع تبدیل آسفالت به سنگ فرش است. بنابراین رویکرد ما حفاری نیست و تنها آسفالت میدان تراشیده می شود. از این رو نیاز به باستان شناسی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار