سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت : مرمت بخش تیمچه سرای نبی زاده بازار تاریخی اراک تا پایان مرداد ماه سال جاری به اتمام می رسد.
کد خبر: ۸۷۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 13 July 2020



به گزارش تابناک ‌مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: مرمت بخش تیمچه (فضای سرپوشیده ) از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اعتبار قرارداد آن که از بهمن ۹۸ منعقد شده، ۹ماه بوده است که با توجه به وضعیت کرونا به نظر می رسد تا پایان مرداد ماه امسال این قرارداد به دلیل تعطیلی چند ماهه انتهای سال ۹۸ و ابتدای سالجاری تمدید شود.
وی یادآورشد: مرمت سرای نبی زاده با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با کمک و مساعدت شهرداری اراک صورت گرفت و در حال حاضر یکی از آماده ترین بازارها از لحاظ مرمتی محسوب می شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: مرمت این بنا با پیشرفت فیزیکی ۹۵درصد در دست بهره برداری قرار دارد و کسبه پس از نصب دربها و پنجره ها می توانند کسب و کار خود را آغاز کنند.
او اظهار داشت: اقدامات مرمتی صورت گرفته که در شرح خدمات پیمانکار و قرار داد ذکر شده است شامل زدودن الحاقات، مرمت جداره ها پاکسازی بازسازی طاق ها، سبک سازی بام و عایق کاری و ... است که در سرای نبی زاده انجام گرفته است.
مرزبان افزود: مجموعه تاریخی اراک دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.
وی گفت: مجموعه تاریخی بازار در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده است و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار