تابناک: آزمون ایجاداشتغال از طریق صنعت در اصفهان،نمره خوبی به مدیران این استان نداد اما در هر دولتی وقتی از ظرفیتهای هنر، میراث فرهنگی و گردشگری درجهت ایجاد اشتغال استفاده شد،اصفهان توانست استان هدف برای بسیاری از سرمایه‌گذاران باشد.
کد خبر: ۸۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 02 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اگر گردشگری بدون توجه به تابلوی شهر اصفهان به شهری وارد شود که معماری بناهای تاریخی آن و هنرهای صنایع دستی شهر نظرش را جلب کند، قطعا پی خواهد برد که به اصفهان پا گذاشته است.

با وجود تغییراتی که در سال های اخیر در چهره شهر اصفهان ایجاد شده است، اما هنوز بافت و هسته مرکزی شهر نشانه های بارزی از به نمایش گذاشتن جلوه های معماری و هنر را در خود دارد.

توجه به هنر و معماری شهر اصفهان تنها به حفظ بناهای تاریخی محدود شده است که البته این مسئله هم نتوانسته به طور کامل، میراث دوستان اصفهان را راضی نگه دارد.

هنر و معماری اصفهان را نباید به مثابه یک شیء موزه ای به ان نگاه کرد، این میراث ارزسمند معنوی که باید به دل دانشگاه‌های استان وارد شود تنها در میان حرفهای شعاری مسئولان جای خود را باز کرده است و هنوز نتوانسته الگوی اصفهان در توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

متاسفانه توسعه اصفهان با نگاه صنعتی، اصفهان را به سوی ایجاد واحدهای صنعتی آن هم واحدهای آلاینده سوق داده است و از ظرفین هنر و معماری اصفهان که می تواند مشکل اشتغال زایی این استان را حل کند، تنها در حد حرفها و اقدامات موزه ای استفاده شده است!.

خشت اولی که در بحث پیشرفت اصفهان گذاشته شد و در آن هیچ گونه اثری از آمایش سرزمین و برنامه ریزی متناسب با ظرفیت و اقلیم استان نبود، اصفهان را به سوی دو قطبی شدن پیش برده است؛قطبی که به دنبال حفظ هویت تاریخی اصفهان است و آن را تنها در قالب احداث موزه و یا در نهایت راه اندازی سفره خانه‌های سنتی پیش برده است و قطبی دیگر که در نظر دارد اصفهان را بیش از این وابسته به صنعت کرده و رکورد استان را در داشتن واحدهای صنعتی بیشتر در کشور حفظ کند!.

چندی پیش محسن رضایی در بازدید از خانه ای 300 ساله در اصفهان گفته بود؛ نمی دانم از چه كسی و به كجا باید گلایه و شكایت برد كه اگر به جای این همه كارخانه كه از دوران پهلوی تا كنون در اصفهان راه اندازی شده، به تقویت هنر و معماری و گردشگری و صنایع وابسته به آن پرداخته می شد،امروز شهر اصفهان سالانه میلیاردها دلار درآمد داشت.

صنایعی که طی این 30 سال در اصفهان راه اندازی شده است، اکنون به جای فرصت خود تهدید استان به شمار می روند چراکه با حاکمیت شرایط اقتصادی موجود، بیشتر آنها با نیمی از ظرفیت خود مشغول فعالیت اند و برخی دیگر با روانه شدن صاحبان آنها به زندان به تعطیلی اجباری رفته اند.

آزمون ایجاد اشتغال از طریق صنعت در اصفهان، نمره خوبی به مدیران این استان نداد اما در هر دولتی و فارغ از هر گرایش سیاسی وقتی از ظرفیت های هنر، میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در جهت ایجاد اشتغال استفاده شد، اصفهان توانست استان هدف برای بسیاری از سرمایه گذاران باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار