آنچه معلولان  را در مشارکت اجتماعی دچار مشکل می‌کند، معلولیت نیست بلکه موانعی است که برای این قشر ایجاد می‌شود و در این بین جامعه معلولان البرز در فقر امکانات مانند عدم مناسب سازی معابر عمومی و مکان های اداری، مشکلات فراوانی پیش روی خود می بینند.
کد خبر: ۸۷۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ 20 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» معلولان به عنوان بخشی از جامعه نباید چنین احساس کنند که معلولیت جسمی سبب محرومیت آنان می شود  که در این زمینه  توسعه خدمات‌ به معلولان یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد بنابراین  لازم است تا با شناسایی مطالبات معلولان مسیر خدمات‌رسانی به این قشر را فراهم کرد و مشکلات آنان را در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

براساس آمار اکنون حدود ۴۰ هزار معلول زیر چتر حمایتی بهزیستی البرز قرار دارند، ۱۰ درصد این جمعیت در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، سالانه بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه نگهداری این افراد است.

طبق بررسی ها  ۴۸۶ نفر از معلولان شهرستان کرج فاقد سرپرست هستند که در آسایشگاه ها نگهداری می شوند.

باید گفت که گام نخست برای زندگی عادی معلولان مناسب سازی معابر عمومی است که هنوز در بسیاری از مناطق شهری استان البرز به این موضوع پرداخته نشده است.  

آسایش معلولان برای تداوم زندگی مهم‌ترین اقدامی است که این روزها باید بدان توجه شود چرا که بخشی از مشکلات این شهروندان، نامناسب بودن مسیر پیاده‌روها، فضای ترمینال‏ها، وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری، ورودی بانک‏ها، فقدان سرویس ‏های بهداشتی مخصوص معلولین، پارکینگ خودرو مختص معلولین و آسانسورها است.

این موضوع و مشکلات دیگر مانند عدم بکارگیری معلولان در مشاغل مختلف سبب شده تا این قشر موثر کمتر در جامعه دیده شوند و توانمندی های آنان در اذهانشان نهفته بماند.

برهمین اساس برخی مسوولان و متولیان امور معتقدند که کاستی ها سبب شده تا جامعه از توانمندی های فکری و جسمی معلولان آگاهی لازم کسب نکند و بسیاری از این عزیزان در کنج خانه ها یا مراکز مراقبت عمر خود را به بطالت بگذرانند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز دراین باره می گوید: افراد معلول نباید از سایر اعضای جامعه جدا دیده شوند و باید پذیرفت که معلولان نیز دارای حقوقی هستند تا مانند سایر افراد جامعه بتوانند زندگی کنند اما موانع فیزیکی یکی از عوامل حضورنیافتن افراد معلول در جامعه است.

اسدالله حیدری افزود:  این روزها  شاهد حقیقتی تلخ به نام عدم حضور معلولان در فضاهای عمومی هستیم ، معلولی که مشغول زندگی روزمره خود باشد در شهرهای استان البرز دیده نمی شود و   معنای آن است که فضاهای شهری برای حضوراین عزیزان  فراهم نشده است.

وی یاد آورشد: اگرچه طرح مناسب سازی از سالها پیش در استان البرز آغاز شده  و و قرار شد هر دستگاهی به اندازه توان و وسع خود به اجرای طرح کمک کند تا خیابانها وحتی ادارات برای مناسب سازی فضای شهری  با هدف حضور بی دغدغه معلولان آماده شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است.

حیدری خدمات ارایه شده در بخش مناسب سازی معابر عمومی را اینگونه برشمرد که در سال ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹تعداد هشت پارک قابل دسترسی  و یک پارک استاندارد برای تردد نابینایان و روشندلان در کرج افتتاح شده است ، قریب به  سه هزار  متر مربع  پیاده رو سازی در استان انجام شده و تعداد ۹۹ عدد تابلو توقف ویژه معلولان در سطح استان نصب شده است.

وی اظهار داشت: ۳۶تقاطع در سطح استان اصلاح و قابل تردد شده است ، همچنین یک ایستگاه اتوبوس در میدان شهدای کرج به صورت پایلوت مناسب سازی شده و ایستگاه های بین میدان کرج تا شهدا نیز در حال حاضر آماده سازی است.

همچنین شهرداری کرج ۵۴ دستگاه اتوبوس با  ارتفاع پایین نیز برای بهره مندی معلولان و افراد سالمند ی خریده و در خطوط شهری آغاز به فعالیت کرده اند.

حیدری گفت : اداره کل بهزیستی استان  با  هدف احقاق حقوق معلولان و دسترسی آسان آنان به ادارات استان البرز بیش از ۴۵۰ مورد بازدید از این مکان ها  انجام داده است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ مرکز، کلینیک و انجمن مردم نهاد برای خدمات رسانی به معلولان زیرمجموعه بهزیستی استان فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به وجود ۲۱۴ مرکز شبانه روزی بهزیستی استان که بیش از هفت هزار نفر به صورت شبانه روزی در این مراکز نگهداری می شوند، گفت: رفع موانع ، مناسب سازی معابر و در دسترس قرار دادن امکانات شهری برای معلولین تحت پوشش بهزیستی از جمله مواردی است که سازمان نظام مهندسی می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا نماید.

وی افزود: برای مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولان در شهر کرج طی سال های قبل اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و همچنان بسترسازی برای حضور و استفاده معلولین در پارک ها، کتابخانه ها و یا بانک ها بصورت کامل فراهم نشده است.

حیدری  با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه افراد ناتوان از جمله سالمند، معلول جسمی، ذهنی و یا بیمار هستند افزود : نباید در برنامه ریزی های شهری از جمله طراحی فضاها این افراد نادیده گرفته شوند.

وی بیان داشت: انتظار می رود مناسب سازی معابر طبق آیین نامه ها و دستورالعمل ها در سطح شهرها اجرا  و دسترسی راحت و بدون دغدغه افراد به فضاهای شهری فراهم شود تا به دلیل کمبود این امکانات محکوم به ماندن در خانه نباشند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تاکید کرد: جانبازان عزیز جامعه حق بزرگی بر گردن ما دارند و باید  محیط ها و معابر شهری به گونه ای  طراحی و مناسب سازی شود که آنها  به هنگام تردد در شهر برای عبور از جداول ، ورود به ساختمان های مسکونی و اداری و استفاده از دستگاه خودپرداز با مشکل مواجه نشوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار