کد خبر: ۸۷۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 24 July 2020

امامان جمعه جنایت‌های آمریکا را محکوم کردند

تابناک/ امامان جمعه سراسر کشور با محکوم کردن اقدام جنگنده های آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشتند :این اقدام بیانگر ضعف آمریکای جهانخوار در مقابل ایران اسلامی، قدرتمند و نفوذناپذیر است.

حمله جنگنده های آمریکایی به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی ،سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران و تاثیر آن در روابط دو کشور ، تعامل ایران با چین در حوزه اقتصاد ، سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رسالت خطیر تریبون نماز جمعه از مهمترین محورهای سخنان خطیبان جمعه در سراسر کشور بود .

به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استان‌ها، خطیبان جمعه امروز سوم مرداد ماه  در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه با اشاره به برنامه های سفر نخست‌وزیر جدید عراق به ایران از جمله دیدار رهبری انقلاب گفت: این دیدار در عمق بخشیدن به روابط راهبردی و برادری دو کشور نقش موثری داشت.

خطیبان جمعه تاکید کردند : روابط ایران و عراق بر مبنای منافع دو طرف، مصالح، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط اقتصادی و توسعه دو کشور است.

امامان جمعه همچنین به آثار مثبت کرونا اشاره کردند و افزودند :کرونا اثبات کرد بخش درمان و بهداشت ایران از بسیاری از کشورهای مدعی کارآمدتر است.

آنان با اشاره به مناسبت پنجم مرداد و سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اظهار داشتند: رسالت خطیر تریبون نمازجمعه اصلاح رویکردها و سالم سازی فضای معنوی جامعه است. نمازجمعه دارای آثار و برکات معنوی و سیاسی مهم و منبر بلندی است که بر بام ملت‌ اسلامی برقرار می باشد ، صدای نماز جمعه فرامرزی است و مختص ایران نیست.

خطیبان جمعه همچنین  در خصوص حمله یک جنگنده آمریکایی به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی نیز گفتند: ایالات متحده در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی همواره از هر ابزاری برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده کرده اما در نهایت ما پیروز میدانیم چرا که اهداف و آرمان‌های ملت ما الهی است و در این رهگذر هیچ کس نمی‌تواند ما را از این مسیر خارج کند.

هواپیمای ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان که پنجشنبه شب دوم مرداد در آسمان سوریه  مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت، مجبور به کاهش ارتفاع و فرود اضطراری در فرودگاه بیروت شد و بعد از تخلیه مسافران خود در بیروت، با شماره پرواز ٥١١٥٣ پرواز خود را از بیروت به سمت فرودگاه امام خمینی ادامه داد و حوالی ساعت ٣ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز جمعه اعلام کرد که تجاوز آشکار جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ایران باید با محکومیت آمریکا همراه باشد و ایران مراتب اعتراض حقوقی خود را صبح امروز (جمعه) به صورت کتب به ایکائو تقدیم کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، اعلام کرد: ایران مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

حمایت از جهش تولید و دستاوردهای آن ، تاکید بر بزرگداشت دهه ولایت و امامت با تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی ، سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) ،حل مشکلات معیشتی مردم ،بزرگداشت عملیات مرصاد ، برخورد با گرانفروشان ، محتکران و مفسدان اقتصادی ،تقدیر از مدافعان سلامت ، رعایت توصیه های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا از دیگر محورهای سخنان امامان جمعه در سراسرکشور بود .

چند روز پس از تائید رسمی شیوع ویروس جدید کرونا در ایران و با شدت گرفتن روند گسترش آن برگزاری مراسم نماز جماعت از دومین جمعه اسفند ماه (۹اسفندماه) در مرکز بیشتر استان‌ها و شهرهای بزرگ متوقف شد.

موضوع برگزاری نماز جمعه از نیمه اردیبهشت ماه امسال  در شهرهایی با وضعیت سفید در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت و نوزدهم اردیبهشت  نخستین نماز جمعه پس از شیوع ویروس کرونا با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برخی از شهرهای کشور برگزار شد .

چکیده خطبه‌های نمازجمعه برخی از مراکز استان‌ها در پی می‌آید:

قم

امام جمعه موقت قم گفت: آمریکا بداند در برابر هر جنایتی که مرتکب می‌شود منتظر برخورد سخت و قاطع جبهه مقاومت باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلی قدس، بیان کرد: ملت  ایران و عراق هرگز ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را فراموش نمی‌کند.

امام جمعه موقت قم افزود: ایران بدون شک ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها به خاطر این ترور وارد خواهد کرد.

 

مرکزی

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: مقابله همه جانبه با بحران کرونا و رسیدن به شرایط مطلوب، همکاری و مشارکت همگانی را می‌طلبد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: استان مرکزی در محله نخست شیوع کرونا بسیار موفق عمل کرد و با مشارکت مردم و مسئولان در کوتاهترین زمان ممکن شرایط استان به وضعیت سفید رسید.

وی با بیان اینکه آحاد مردم باید نسبت به ابعاد مشکلات اقتصادی کشور اطلاع داشته باشند افزود: شرایط اقتصادی کشور به لحاظ تحریم‌ها و عدم فروش نفت بسیار حساس است و اگر در دولت‌های گذشته درآمد نفتی کشور به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسید اکنون فروش نفت با تنگنای شدید روبروست و حتی مطالبات مالی ما را نیز پرداخت نمی‌کنند.

نماز جمعه عبادی سیاسی در ۳۲ نقطه استان مرکزی اقامه می‌شود.

 

اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان گفت: تعامل و داد و ستد جمهوری اسلامی با کشور چین،  صدای اعتراض استکبار جهانی را در آورده است.

آیت الله سید ابوالحسن نیز با بیان اینکه خیانت استکبار جهانی برای ملت ایران امر واضحی است خاطرنشان کرد: دشمنی‌ و خیانت‌های آمریکا در دوران دفاع مقدس، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری، اضافه و تشدید کردن تحریم‌ها حتی پس از امضای برجام و به شهادت رساندن سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی در خارج از کشور از جمله این خیانت‌ها محسوب می‌شود.  

خطیب جمعه اصفهان با اشاره به اینکه استکبار جهانی همواره  قبل و بعد از انقلاب به ملت ایران خیانت کرده و  ضربه زده است ادامه داد: دلیل اصلی تشدید تحریم‌ها علیه ما این است که ایران اسلامی تسلیم شود و نتواند با کشورهای دوست داد و ستد داشته باشد.

 

خراسان شمالی (بجنورد)

امام‌جمعه بجنورد گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا، مردم به جای قربانی کردن، پول آن را به‌عنوان مواسات و کمک مومنانه اختصاص دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در پیام‌ هفتگی نماز جمعه بجنورد که به‌صورت غیرحضوری ایراد شد، اظهار داشت: اگر مردم به نیت قربانی، پول آن را در راه نیازمندان و کاهش آلام آسیب دیدگان از ویروس منحوس کرونا هزینه کنند ثواب بیشتری خواهند برد.

امام‌جمعه بجنورد با گرامیداشت دهه نخست ذی‌الحجه و فرارسیدن دهه امامت و ولایت، افزود: مراسم این دهه را باشکوه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می کنیم.

به گفته مسوول نمایندگی شورای هماهنگی ائمه جمعه در خراسان شمالی ، به علت وضعیت هشدارآمیز کرونایی، آیین نماز جمعه این هفته، در سوم مرداد در شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، آشخانه، قاضی، پیش قلعه و صفی‌آباد برگزار نمی‌شود.

 

گیلان(رشت )

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با بیان اینکه امسال حج برگزار نمی شود، بیان کرد: مردم احسان به همنوع را فراموش نکنند و از طریق مساجد محلات کمک های مخفی خود را به دست نیازمندان برسانند.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به حرکت ایذایی هواپیماهای آمریکایی نسبت به هواپیمای ماهان در روزهای اخیر گفت: از وزارت دفاع می خواهیم در برابر هواپیماهای آمریکایی  مقابله به مثل نمایند؛ باید دولت جمهوری اسلامی در برابر هر تعرضی؛ تعرض متقابل اعلام کند.

امام جمعه آستارا نیز گفت: مسئولان زمینه ازدواج آسان جوانان را با ارائه تسهیلات بانکی مناسب و کاهش قیمت‌ مسکن و کالاهای اساسی فراهم کنند.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا  اظهار داشت : از دلایل بالا رفتن سن ازدواج در کشور، گرانی های بی منطق است و نظارت بر بازار باید تشدید شود و دولت و مجلس برای رفع مشکلات معیشتی مردم بیشتر تلاش کنند.

 

چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به شکست دشمنان نظام در عرصه‌های مختلف نظامی و روانی گفت: دشمنان نظام اسلامی ایران در برهه کنونی از حربه جنگ روانی برای ضربه زدن به کشور بهره می گیرند که باید در برابر جنگ روانی دشمن هوشیار بود.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام در خطبه‌های این هفته  نماز جمعه افزود: تهدید و تحریم دشمن علیه ایران و نظام اسلامی کار همیشگی استکبار جهانی بوده است که برای دستیابی به این مساله، به تبلیغات دروغین پرداخته است تا با ایجاد ناامیدی به اهداف خود برسد.

 

خراسان رضوی

امامان جمعه خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در ایران برگزاری این آیین سیاسی عبادی را از نعمات و هدایای انقلاب اسلامی و عامل وفاق و همدلی مردم و مسوولان دانستند.

امام جمعه داورزن با اشاره به دیدار اخیر نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب گفت: دشمنان در ماه‌های گذشته برای تیره کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق تلاش کردند که این دیدار فتنه‌ دشمن را خنثی کرد.
حجت‌الاسلام جواد علی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان افزود: رهیر معظم انقلاب در این دیدار با بیان اینکه انتقام خون شهید سردار سلیمانی را از آمریکای جنایتکار خواهیم گرفت، فرمودند جمهوری اسلامی ایران خواهان یک عراق مستقل، واحد و یکپارچه است.  
حجت الاسلام سید قاسم دهقانی امام جمعه خوشاب نیز با اشاره به پنجم مرداد سالروز برپایی نخستین نماز جمعه در کشور گفت: این آیین عبادی، سیاسی عامل وفاق و همدلی مردم و مسوولان کشور است.  
در پی بحران شیوع بیماری کووید ۱۹ برگزاری نماز جمعه از نهم اسفند پارسال در پایگاه‌های خراسان رضوی به طور موقت تعطیل شد و در هیچ یک از ۵۳ پایگاه این استان اقامه نشد اما از ۱۷ اردیبهشت ماه امسال در پی مهار شیوع بیماری کرونا و حرکت تدریجی شرایط بهداشتی شهرها به سوی "وضعیت سفید" برپایی نماز جمعه نیز بار دیگر در نقاط مختلف از سرگرفته شد.

نماز جمعه هفته جاری در ۱۶ پایگاه و هفته گذشته در ۱۴ پایگاه این استان اقامه شد.

 

سمنان (میامی ، شاهرود)

امام جمعه میامی گفت : رونق تولید و تحقق شعار سال با ساماندهی و مدیریت نقدینگی در کشور محقق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی صفایی پور در خطبه های نماز جمعه این هفته میامی  افزود : دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای هدایت نقدینگی در مسیر جهش تولید برنامه‌های عملیاتی تدوین کنند.

حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود نیز با اشاره به برپایی  اولین نماز جمعه در ۵ مرداد سال۱۳۵۸ بفت: خواسته‌های مردم در نماز جمعه مطرح می‌شود تا به گوش مسوولان برسد و این ویژگی در نماز های جماعت دیگر وجود ندارد.

 

یزد

 نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان با همکاری دستگاه‌های مختلف در مبارزه با دلالان املاک اقدام‌های خوبی انجام داده که به خاطر اهمیت این موضوع، تداوم آن مورد انتظار شهروندان است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نیز با تبیین مبارزه دایمی قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی، افزود: مطالبه مردم پیگیری این اقدام قانونی در ابعاد مختلف است و باید در کنار مبارزه با دلالان املاک، دادستانی به سایر موارد فساد نیز ورود کند.

نماز عبادی سیاسی جمعه در ۲۳  شهر و روستاهای استان یزد اقامه شد. 

 

فارس

بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس، به دلیل وضعیت قرمز ناشی از شیوع کرونا سوم مرداد ۹۹ آیین نماز جمعه در ۲۱ شهرستان این استان و توابع آنها شامل ۵۵ شهر از جمله شیراز برگزار نشد و در برخی از شهرستان‌های فارس این مراسم عبادی سیاسی به صورت مجازی برگزار شد.

آیین نماز جمعه این هفته فراشبند با توجه به وضعیت قرمز ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی امام جمعه فراشبند در این آیین گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید به نماز اول وقت و نماز جمعه اهمیت بدهند و خودِ آنها باید همیشه در صف اول نماز جمعه باشند.

امام جمعه ارسنجان نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور در سال ۵۸ به دستورامام راحل توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی در تهران، گفت: مولود این انقلاب احیای فریضه نماز جمعه است.

حجت‌الاسلام ابراهیم احمدی افزود: برگزاری نماز جمعه باعث خیر و برکات بسیاری در کشور شد و این آیین عبادی، سیاسی حرکتی مهم در مسیر توسعه فرهنگی است.

 

اردبیل (خلخال )

امام جمعه خلخال گفت: نماز جمعه از سنگرهای بسیار مستحکم و نفوذناپذیر در حفظ و بقای انقلاب و نظام اسلامی ایران است و امروزه به برکت حفظ همین سنگر نماز جمعه جبهه مقاومت در بسیاری از کشورهای اسلامی شکل گرفته و با تبعیت از ایران اسلامی در مقابل آمریکای جهانخوار قد برافراشته‌اند.

حجت‌الاسلام کریم اسدی تهدید هواپیمای مسافربری ایران توسط ۲ جنگنده آمریکایی را محکوم کرده و افزود: این کارها بیانگر ضعف آمریکای جهانخوار در مقابل ایران اسلامی قدرتمند و نفوذناپذیر است.

 

سیستان و بلوچستان (زاهدان)

 امام جمعه موقت زاهدان گفت: تعامل ایران اسلامی با چین در حوزه اقتصاد باعث ایجاد نشاط و امید در بین مردم می‌شود.

 حجت الاسلام جواد طاهری اظهارداشت: چین کشوری با بیش‌از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت بوده و بازاری گسترده ‏برای ما محسوب می‌شود. معامله با چین به نفع طرفین بوده و ارتباط با ‏این کشور نشان میدهد ایران اهل تعامل با دنیاست و ارتباط با این کشور تحریم‌های غربی‌ها را کاهش خواهد داد.

امام جمعه موقت زاهدان بیان کرد: آمریکا، عربستان و امارات از جمله کشورهایی هستند که بیان می‌کنند که نگران استقلال ایران در ارتباط با چین ‏هستند، رسانه‌های وابسته به غرب و عربستان برای استقلال ایران دلسوزی می‌کنند و برخی عناصر داخلی مدام به دنبال تشویش ‏اذهان عمومی در برابر این تعامل با چین هستند.

 

کهگیلویه و بویر احمد (یاسوج)

 امام جمعه موقت یاسوج گفت: آل سعود به عنوان نوکر حلقه به گوش آمریکا و رژیم صهیونیستی انواع جنایت ها را علیه مسلمانان یمن مرتکب می شود و مایه ننگ جهان اسلام است.

حجت الاسلام سیروس حکمتی نیک در خطبه های نماز جمعه این هفته یاسوج با تسلیت ۶ مردادماه سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا از سوی مأموران آل سعود در سال ۱۳۶۶،  اظهار داشت: جمعی از ایرانیان نیز در این حادثه تلخ به شهادت رسیدند. 

وی با تسلیت هفتم ذیحجه سالروز شهادت امام محمدباقر (ع)، افزود: آن حضرت ملقب به شکافنده علوم و دانش هاست. 

 

ورامین ، ری ،دماوند ، پردیس و لواسانات

امام جمعه موقت ورامین هم در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: صف مردم معترض از عناصر مفسد که براندازی نظام را دنبال می‌کنند همواره جدا است.

حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی با اشاره به جوسازی های روزهای اخیر به بهانه صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان گفت: واکنش‌های عجولانه این روزهای، حکایت از احساس خطر جریان نفاق در مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

حجت السلام سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری نیز با اشاره به اهمیت سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: کشور عراق با داشتن مرجعیت قوی آیت الله سیستانی ونیروی نظامی حشد الشعبی می تواند دربرابر دشمنان این کشور ایستادگی کند.
حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی امام جمعه این شهرستان نیز با اشاره به اقدام شب گذشته آمریکا درخصوص تعرض دو جنگنده به هواپیمای مسافربری ایران، بیان داشت: آمریکایی ها هر رفتار احمقانه ای انجام دهند، دیر یا زود پاسخ کوبنده دریافت خواهند کرد و آنها که به هواپیمای مسافربری تعرض می کنند رفتارشان بی جواب نخواهد ماند چون دوران بزن و دررو تمام شده است.

حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه پردیس هم با اشاره به تهدید هواپیمای ایرانی توسط دشمنان اسرائیلی و امریکایی ، خاطر نشان کرد: دشمنان ما با تهدید مسافران غیر نظامی و بی دفاع هواپیما ، زبونی، ضعف و ترس و وحشت خود را به نمایش گذاشتند که نشان از کاهش قدرت پوشالی دشمنان در مقابل ایران اسلامی است

امام جمعه لواسانات نیز به بازپس‌گیری اراضی تپه سرخه از مدعیان ملک شخصی به نفع دولت نیز بیان داشت: از ابتدا زمین‌خواری و تپه‌خواری آشکاری بود که جلوی چشم مسئولان دولتی و قضایی وقت انجام می‌شد، اما به خواست خدا و با پیگیری‌های متعدد، سرانجام خون دل‌ها لعل شد و شعبۀ دوم دیوان عالی کشور در حکمی دقیق و همه‌جانبه ۲۷ هکتار از زمین‌های تصرفی را به بیت المال باز گرداند که خبری بسیار خوش برای مردم لواسان و عدالت‌خواهان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار