کد خبر: ۸۷۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 25 July 2020

در یک تعریف عام، اینفلوئنسر ها اشخاصی هستند که فعالیت زیاد و گاها بانفوذی در شبکه های اجتماعی دارند. رفتاری که برخی نمایندگان نیز ناخواسته وارد آن شده و رسانه ای شدن را صرفا پخش عکس دیدارهای خود با مردم، مسئولین یا مدیران میدانند.

اگرچه از رسانه ای بودن نمایندگانمان باید استقبال کرد، اما صرف استفاده از این ابزار برای پوشش دیدار هایشان با مردم و مسئولین و یا گزارش بازدیدهایشان از اماکن و مناطق مختلف و مقید شدن انان برای تولید محتوای مطلوب جهت نشر بر مدار شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام یا توییتر میتواند ایشان را دچار آفتی کند که در پی آن صفحاتشان به سمت خبرگزاری شدن پیش برود. در صفحات خبرگزاری ها اخبار، گزارش دیدار ها و وقایع، کنش ها و واکنش ها و ... قابل رویت است، اما شاید انتظار اصلی ما از صفحات اجتماعی نمایندگانمان انعکاس راهکار، توضیح آنچه اتفاق افتاده و آنچه اتفاق میوفتد، تبیین راه حل عملی مشکلاتی که از جامعه حقیقی مخاطبانش به عنوان مطالبه به ایشان رسیده و ارائه گزارشات قانون گذاری و نظارتی باشد نه پوشش گاها لحظه ای دیدار ها! راهی که مدیران این قبیل صفحات در پیش گرفته اند خواسته یا نا خواسته خط فکری نماینده را معطوف و محدود به این شبکه ها میکند تا انجایی که اگر قرار است حرفی بزنند یا کاری بکنند نیز میزان ضریب گرفتن این عمل را در شبکه های اجتماعی بسنجند و گاها کار به سمت "شبه کار" حرکت کرده و از وظیفه اصلی خود بازبمانند.

از طرفی دیگر در یک نگاه کلی میتوان شبکه های اجتماعی را ابزاری فرصت ساز و تهدید آفرین دانست، این کاربر استفاده کننده از آن است که میتواند تعیین کند از فرصتش استفاده کند یا خود را به ورطه تهدید بکشاند. یکی از مهمترین موارد استفاده از این شبکه ها استفاده آن به عنوان ابزار اعمال فشار است. فشار ها در شبکه های اجتماعی میتواند واقعا بر پایه مطالبه ی عمومی باشد، یا آنکه بصورت سفارشی و ساختگی توسط شخص یا... برای رسیدن به هدف شخصی یا... ایجاد و اعمال شده باشد؛ پس خوب است بدانیم هر مطالبه ای در این فضا لزوما مطالبه مردم نیست و در برخورد با این قبیل هجوم ها بهتر است با دیدی واقع بینانه به موضوع، انچه صلاح است را انجام داد، نه انچه که تحت فشار از بیرون برای رسیدن به آن تلاش میکنند.

راه رفتن بر لبه تیغ شبکه های اجتماعی نیازمند شناخت بهتر این فضا توسط گردانندگان احتمالی این قبیل صفحات است. مردم در دراز مدت فرق بین نماینده ای که همیشه جلوی دوربین ظاهر است با نماینده ای که بیشتر کار میکند را میفهمند. سوای موضوع ویروس منحوس کرونا، اینکه هر روز یکجایی برای بازدید باشیم یا جلسه ای با اقشار مختلف داشته باشیم و آن را به سرعت در صفحات اجتماعی پوشش دهیم یک مساله است، اینکه با شناخت دقیق معضلات و خلاء ها، بدنبال راهکار علمی و عملی آن باشیم و بر قانون نظارت کنیم و آن را منعکس کنیم هم یک مساله!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار