مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که تالاب صالحیه در این استان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شد.
کد خبر: ۸۸۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ 29 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» فردین حکیمی گفت: در راستای حفاظت بهینه از عرصه های با ارزش اکولوژیک و تحقق سیاست های سازمان در جهت حفاظت و ارتقاء سطح مناطق و بر اساس درخواست دوستداران محیط زیست ، پس از بازدیدها و بررسی های میدانی توسط کارشناسان محیط زیست از منطقه و ارزیابی ظرفیت اکولوژیک و حیات وحش منطقه ، تالاب صالحیه به عنوان منطقه شکار ممنوع به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: با توجه به پتانسیل موجود و به جهت ارتقاء سطح حفاظت و ارایه گزارش و پیگیری از طریق سازمان حفاظت محیط زیست ، تالاب صالحیه از تاریخ خرداد ماه سال جاری، به مدت پنج سال ، به عنوان منطقه شکار ممنوع در استان البرز به تصویب نهایی رسید.

حکیمی گفت: بر اساس بند (و) ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه شکار و صید و تیراندازی در تالاب صالحیه واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز از تاریخ ۱۵ خرداد ماه جاری به مدت ۵ سال ممنوع می باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال جاری پس از آبگیری مناسب تالاب صالحیه بدلیل تخریب دیواره های تالاب، حجم بالایی از آب تالاب تخلیه و با توجه به شروع فصل کشاورزی و آبیاری مزارع، امکان آبگیری تالاب میسر نبود، ابراز امیدواری کردکه با عنایت به مسدود شدن کانال زهکش، منبعد با شروع فصل بارندگی ها و لایه روبی کانالهای خاکی منتهی به تالاب و همکاری دستگاههای مسوول، تلاش خواهد شد آبگیری مناسبی در تالاب صالحیه صورت گیرد تا در فصل تابستان با مشکل کم آبی و خشک شدن احتمالی تالاب نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص برنامه پیش بینی شده در بازه زمانی پنج ساله گفت: بر اساس برنامه ریزی هایی که توسط محیط زیست استان در راستای حفاظت و احیای تالاب انجام شده بود، راه اندازی پایشگاه آنلاین تالاب ،اجرای طرح حفاظت و قرق و احیای تالاب از جمله این برنامه ها است.

حکیمی افزود: لایه روبی کانال های خاکی، تثبیت دیواره های تالاب، مسدود نمودن کانالهای زهکش، شروع عملیات ساماندهی شترهای سرگردان، تثبیت مرز تالاب به لحاظ عدم تداخل با مستثنیات اشخاص، مطالعات تعیین نیاز آبی و برنامه عمل احیای تالاب انجام و امکان سنجی استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری(با رعایت استانداردهای محیط زیست) بعنوان منبع پایدار تامین آب برای تالاب، راه اندازی سایت پرنده نگری از برنامه های آتی محیط زیست بوده که تلاش داریم با تخصیص اعتبارات استانی و ملی، تا پایان سال جاری تحقق یابد.

وی در پایان از تلاش ها و حمایت‌های معاونین سازمان محیط زیست، مسوولین استانی، فرماندار نظرآباد، مسوولین شهرستان و تمام دوستداران و حامیان تالاب صالحیه که تلاش ها و حمایت‌های بی‌دریغی در راستای حفاظت و احیای و ارتقا سطح حفاظتی تالاب صالحیه داشتند قدردانی کرد.

«تالاب صالحیه» نظرآباد، تنها تالاب استان البرز است که وسعت آن به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد. این تالاب فصلی از رودخانه کردان تامین می‌شود و در فصل گرما به دلیل نیاز کشاورزان رو به خشکی می‌رود .در سال های اخیر این تالاب فصلی به دلیل بارش های مناسب و آبگیری خوبی که داشته، زیستگاه ۱۲۰ گونه پرنده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار