با نگاهی اجمالی می توان دریافت تنها ۱۰ درصد معابر و خیابان‌های استان سمنان برای استفاده معلولان جسمی _حرکتی قابل استفاده هستند.
کد خبر: ۸۸۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ 29 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: قصه تکراری نامناسب بودن معابر و خیابان‌های شهر برای تردد معلولان، دیگر تبدیل به یک کتاب هزار صفحه‌ای کهنه‌ای شده که تنها در سخنرانی‌های محدود سالانه و وعده‌های بی سرانجام سراغی از آن گرفته می‌شود. شاید بتوان گفت تنها توجهی که به معلولان در شهر می‌شود، تغییر پلاک خودرو‌ها و نصب چند تابلو راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها است.

سالهاست که معلولان تافته جدابافته‌ای از جامعه شده اند و با شعار معلولیت محدویت نیست، سعی در نشان دادن توجه به این قشر جامعه و پنهان نمودن بسیاری از وظایفمان داریم.

اما باید یادآوری کرد که از دست دادن توانایی‌های مختلف مثل بینایی، توانایی جسمی و حرکتی و امثالهم، برای هر فردی محدودیت ایجاد می‌کند. اینکه فرد معلول و آسیب دیده با اراده و تلاش خود به اهدافش می‌رسد، نشان از قدرت فکر و خواسته اش دارد. 

یک فرد دارای معلولیت در جامعه تنهاست و بار سنگین گذران زندگی و روند عادی یک زیست شهری و اجتماعی را به تنهایی به دوش می‌کشد. نبود شغل مناسب، گرانی وسایل پزشکی و توانبخشی مورد نیاز، نگاه بیش از اندازه احساسی مردم و از همه مهمتر مناسب نبودن بسیاری از معابر و گذرگاه‌ها برای تردد، قسمتی از مشکلات جامعه معلولان در اجتماع است. با گذر از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی متوجه خواهیم شد که بعضی از مناطق حتی برای عبور افراد بدون معلولیت هم مناسب نیستند.

یکی از دلایل وجود مشکلات بی پایان معلولان در جامعه شاید به رسمیت نشناختن آنها و در نتیجه بی توجهی به مناسب سازی شهر برای عبور و مرور است. حقِ کار در ارگان‌های دولتی، ویلچر برقی، ویلچر معمولی، خدمتکار، بیمه، امور پزشکی رایگان، دارو‌های رایگان، مناسب سازیِ مسکن، مناسب سازیِ شهر، کلاس‌های آموزشی رایگان، اتومبیل و سرویس‌های مناسب برای تفریح و جابجایی و. بخشی از نیاز‌های معلولان است.

معابر و گذرگاه های شهری برای عبور معلولان نامناسب است

آماده سازی مبلمان شهری مناسب معلولان

احمد پیوندی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان به خبرنگار ما گفت: دوازده هزار و ۶۶۴ معلول در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و نهصدو هفتاد و هفت نفر دارای معلولیت جسمی _حرکتی هستند.

او باتوجه به مناسب نبودن معابر و محیط شهری ویژه معلولان افزود: ۳۰ درصد از معابر و ورودی شهر‌های استان مناسب هستند. با پیگیری مکرر و جلسات متعدد با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف خصوصا شهرداری‌های استان بحث مناسب سازی معابر و مبلمان اداری و شهری در دستور کار قرار گرفته است.

پیوندی نبود اشتغال مطلوب برای معلولان را مهم برشمرد و ادامه داد: معلولان باتوجه به شرایطی که نسبت به سایر افراد جامعه دارند، اما وضعیت اشتغال مطلوبی ندارند. سازمان بهزیستی کشور همواره به دنبال سهمیه ۳ درصد معلولان است و در این راه گام‌های موثری نیز برداشته که برای تحقق ۱۰۰ درصدی این امر نیاز به همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی است.

قیمت یک ویلچر معمولی از یک میلیون وپانصد تومان تا شش میلیون تومان و ویلچر برقی از پانزده میلیون و هشتصدهزار تومان تا چهل و پنج میلیون و دویست هزار تومان است و در کنار این هزینه ها، هزینه دارو‌ها و دیگر وسایل کمک حرکتی را نیز باید اضافه کرد.

بی مهری اجتماعی موجب سرخوردگی معلولان می شود

تخصیص بودجه شرط پرداخت بخشی از هزینه های معمولان

مرتضی، ولی نماینده معلولان ستاد مناسب سازی استان سمنان به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین مشکلات جامعه معلولان نامناسب  بودن معابر شهری و وجود موانع فیزیکی در معابر است. با توجه به پله‌ و میله تنها ۱۰ درصد معابر و خیابان‌ها برای استفاده معلولان جسمی_ حرکتی قابل استفاده هستند.

او افزود: مستمری بسیار ناچیزی به معلولان تعلق می‌گیرد و هزینه وسایل بهداشتی بسیار سرسام آور است. مبلغ مستمری افراد جسمی_حرکتی ۶۷ هزار تومان و ضایعه نخاعی ۵۴۰ هزار تومان است. افراد ضایعه نخاعی یکصدهزارتومان بابت خرید وسایل بهداشتی و معلولان جسمی_حرکتی با ارائه فاکتور و تامین بودجه ۲۰ تا ۵۰ درصد هزینه پزشکی خود را دریافت می‌کنند.

ولی مشکلات جامعه معلولان را بی شمار دانست و بیان کرد: نگاه مردم به معلولان در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی موجب افزایش بیش از اندازه فشار بر روی این افراد شده است. وجود موانع مختلف بر سر راه معلولان در گذر از خیابان‌ها و محدودیت ورود به بسیاری از سازمان‌ها به دلیل فراهم نبودن گذرگاه ویژه عبور معلولان یا غیر استاندارد بودن این گذرگاه‌ها سبب بروز بسیاری از مشکلات برای زندگی و انجام امور معلولان شده است. معلولان برای انجام کار‌های اداری خود یا نیاز به همراه دارند یا باید از انجام کار‌های خود صرف نظر کنند.

بهسازی معابر براساس ضوابط و مقررات مناسب سازی صورت می گیرد

معابر غیر استاندارد برای معلولان مناسب سازی می شود

مسعود میرشریفی رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: جهت بهبود معابر برای تردد معلولان مقرر گردیده بهسازی معابر بر اساس ضوابط و مقررات مناسب سازی که دربرگیرنده ایمن سازی معابر جهت تردد معلولان، اجرایی گردد. برنامه سازمان در حال حاضر مناسب سازی معابر براساس اولویت تردد و میزان اهمیت آن است، اما مناسب سازی کل معابر موجود در دستور کار شهرداری بر اساس بودجه تخصیصی قرار دارد.

او با اشاره به بهسازی مناطق مختلف شهری و رفع ایرادات افزود: معابر و مسیر‌های پرتردد شهری در دستور کار برای رفع ایرادات است. در سال جاری، سه منطقه و سه محور اصلی شهر و همچنین سه بوستان در سطح شهر نیز مناسب سازی ویژه معلولان در برنامه کاری قرار گرفته است.

میرشریفی ادامه داد: مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی_حرکتی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در بهسازی و اصلاح معابر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بودجه مصوب سال‌جاری جهت بهسازی پیاده رو‌ها و مناسب سازی معابر جهت تردد معلولان و کم توان‌های جسمی و حرکتی مبلغی بالغ بر پانزده میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان بیان کرد: نظارت اولیه بر عملکرد درست اجرای معابر ویژه معلولان برعهده کمیته مناسب سازی معابر شهرداری و متعاقب آن نظارت نهایی بر عهده کمیته‌ای متشکل از بهزیستی، شهرداری، فرمانداری است. گذرگاه‌ها و معابر احداث شده و یا بهسازی شده در سنوات قبل دچار برخی ایرادات بوده که در کمیته مناسب سازی شهرداری به نوبت بررسی و برطرف خواهد شد.

ساده‌ترین خواسته معلولان، حمل و نقل راحت و عبور بی دردسر در شهر است

سخن آخر

هزینه‌های بالای درمان، بی مهری در نگاه مردم، بیکاری و هزاران مشکل دیگر گریبان گیر افراد دارای معلولیت در جامعه است. اولین و شاید ساده‌ترین خواسته معلولان، حمل و نقل راحت و عبور بی دردسر در شهر است. نامناسب بودن معابر شهر، ورودی‌ها بانک‌ها و ادارات و نیز دسترسی سخت به عابر بانک‌ها و بسیاری از پیشخوان‌های ارائه خدمات شهری، مشکل زندگی در شهر را برای معلولان دو چندان کرده است. در وهله اول باید افراد دارای معلولیت را نیز همانند دیگر افراد شهروندان جامعه بدانیم و سپس طبق استانداردها، معابر و گذرگاه‌های شهری و وسایل نقلیه را برای استفاده آنان آماده کنیم و یادمان نرود که مناسب سازی‌ها باید قابل استفاده باشند نه صرفا وسیله‌ای برای رفع تکلیف.

گزارش از فاطمه جمشیدی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار