مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: در آستانه عید قربان توصیه می‌شود، ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان انجام نشود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان شود.
کد خبر: ۸۸۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ 30 July 2020

رضا فدایی با تاکید بر جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی ذبح دام در آستانه عید قربان، اظهار کرد: اگر توصیه‌های بهداشتی مربوط به ذبح دام در آستانه عید قربان رعایت نشود، احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که بسیار خطرناک است، به شدت بالا می‌رود، از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تب کریمه کنگو و سیاه زخم گوارشی اشاره کرد.

وی با توضیح اینکه افراد باید از خرید دام زنده و گوشت‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح و عرضه می‌شود، خودداری کنند، افزود: دام زنده باید از میادین عرضه مجاز دام خریداری شود و ذبح آن نیز نباید توسط خود افراد و در منازل صورت گیرد، چراکه امکان آلودگی گوشت و افراد وجود دارد، دام‌هایی که قرار است در روز عید قربان ذبح شود، برای ذبح به کشتارگاه‌ها تحویل داده شود و گوشت بسته‌بندی شده آن را دریافت کنند.

فدایی با بیان اینکه در تمامی میادین مجاز عرضه دام، کارشناسان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند، اضافه کرد: برخی از انواع بیماری‌ها در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارد و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود، همچنین افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده و ابزار خود را بعد از ذبح ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به اینکه گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال قرار داده شود، تا اگر ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت وجود دارد، از بین رود، گفت: امسال هنوز آماری از ابتلا به تب کریمه کنگو و سیاه زخم در استان اصفهان گزارش نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار