از سه هزار اثر ارسالی به جشنواره عکس مهرستان ۹ اثر در ۹ بخش جشنواره به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
کد خبر: ۸۸۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 01 August 2020

محمدصالح طیب‌نیا، مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی اعلام نتایج دومین جشنواره‌ی ملی عکس مهرستان علوی در خصوص فعالیت این مرکز گفت: این مرکز با هدف احیا و ترویج رسالت خود در حوزه تعلیم و تربیت با محوریت اصلی خانواده در چهار بخشِ مدل سازی، جریان سازی، گفتمان سازی و فرهنگ سازی فعالیت می‌کند. این مرکز بر این عقیده است صرفاً با شعار دادن و ارائه‌ ارزش‌ها جامعه اصلاح نمی‌شود و آن چیزی که می‌تواند باعث بهبود و اصلاح وضعیت فعلی شود ارائه‌ مدل‌های کاربردی با روش‌های مختلف در حوزه‌های هنجار سازی و ترویج آن در بین نخبگان در یک فرایند چندین ساله و تبدیل آن به هنجار و ارزش‌های اجتماعی است. این سازمان، سازمانی مردم نهاد است که تمامی منابع و هزینه‌های آن توسط خیرین تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه اندیشکده‌ها کار سیاستگذاری را انجام می‌دهند و نسبت به بسیاری از آثار ارائه شده از سوی دانشگاه فعالیت مثمرثمرتری دارند. کار مدل سازی را نیز بخشی به نام دانشکده مهرستان انجام می‌دهد و به دولتمردان پیشنهاد می‌دهند که چه کاری باید کرد. گروه مطالعات اندیشکده چهار حوزه تخصصی خانواده، تعلیم و تربیت، اصول پایه و توسعه مدیریت کار مدل سازی را انجام می‌دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یکی از این طرح ها را محفل انس و آرامش معرفی کرد و گفت: طرح دیگری با نام خانه مادر و کودک نیز در دست اقدام داریم. مدرسه زندگی مهرستان نیز یک مجموعه دیگر است که بر روی الگوی جدید تعلیم و تربیت با محوریت دانش آموزان دختر فعالیت می‌کند.

طیب‌نیا افزود: مجتمع تربیتی مهرستان در چندین بخش جشنواره مهر غدیر را با همکاری آموزش و پرورش برگزار کرده است که ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از دانش آموزان در سطح استان در این جشنواره شرکت کرده‌اند. عمدتاً فضای این جشنواره هنری است، اما در کنار آن تلاش می‌شود از فضای آموزشی و تعلیمی نیز دور نشویم. این جشنواره داوری نهایی شده و تا عید غدیر اختتامیه آن به احتمال زیاد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

مدیرعامل مرکز احیای اندیشه و سیره علوی ادامه داد: از دیگر موضوع‌های حائز اهمیت این است که اولین چالشی که محتوای درسی دارد کاربردی نبودن دروس در زندگی حقیقی و عدم آموزش مهارت‌های زندگی در کتب‌های درسی است که بسیاری از چالش‌های اجتماعی ریشه از همین مسائل می‌گیرند همچنین روش‌های آموزشی تربیتی ما نیز روش‌های مناسبی نیست و تفاوت‌های فردی در نظام آموزش و پرورش ما در نظر گرفته نمی‌شود. اندیشکده مهرستان سه سال روی الگوی جدید آموزشی برای دختران در حال فعالیت است. این مدرسه با شعار از زندگی بیاموزید و برای زندگی بیاموزید فعالیت خود را آغاز کرده است و پیش دبستانی ما برای عید غدیر افتتاح خواهد شد و با ظرفیت ۳۰ نفر به دلیل شرایط نامطلوب کرونایی فعالیت خواهد کرد.

طیب نیا همچنین به انتشارات این مرکز اشاره کرد و افزود: کتاب یکی از ابزارهای رسمی تعلیم و تربیت است و مجموعه انتشارات مهرستان در دو حوزه کودک و بزرگسال با محویت خانواده تولیدات دارد. در این کتاب‌ها که عمدتا مهارت محور هستند مسئله و چالش های خانواده بیان و راهکارهایی برای آن ارائه می شود و تاکنون بیش از ۵۰ کتاب در حوزه بزرگسال و ۱۰ جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان تولید شده است. همچنین بیش از ۲۰۰ کتاب در حوزه بزرگسال و ۵۰ جلد در حوزه کودک و نوجوان در حال آماده سازی است.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اختتامیه این جشنواره برگزار نشد، اظهار کرد: نمایشگاه آثار این جشنواره ملی به زودی در سیتی سنتر اصفهان برگزار می‌شود که هیئت داوران ۴۸ عکس از ۳۹ عکاس در بخش تک عکس، ۴ مجموعه از ۴ عکاس در بخش مجموعه عکس و هشت اثر در بخش موبایلی از هفت عکاس را برای این نمایشگاه انتخاب کرده اند.

دومین جشنواره ملی عکس مهرستان

در ادامه دبیر اجرایی جشنواره ملی عکس مهرستان گفت: جرقه‌ برگزاری جشنواره از جایی رقم خورد که ما برای روز نوجوان در صدد برگزاری برنامه‌ای بودیم، با جست‌وجو در فضای مجازی با مطالب و عکس‌های خوبی برای نوجوانان ایرانی روبرو نشدیم. محتوای ارائه شده غالباً از جنبه‌های منفی مانند نوجوانان بزهکار، کانون اصلاح تربیت و غیره بود در حالی که در نقطه‌ مقابل وقتی واژه‌ نوجوان آمریکایی را جست‌وجو کردیم به محتوایی با حال خوب برخورد کرده و همین موضوع ما رو بر این داشت که جشنواره‌ای با این موضوع برگزار کنیم.

محمدعلی طیب نیا اعلام کرد: سه هزار و ۸۱۶ اثر از ۴۳۵ عکاس برای جشنواره ارسال شده است. تعداد دو هزار و ۳۳۱ اثر در بخش تک عکس حرفه‌ای از ۳۲۱ عکاس و ۶۶۱ مجموعه عکس از ۷۹ عکاس و ۸۲۴ اثر در بخش عکاسی موبایلی از ۱۱۴۶ عکاس به جشنواره ارسال شده است. داوری این آثار بر عهده ناصر محمدی، محسن کابلی، امیرحسین کمالی بود.

وی تصریح کرد: انتقادی که به آثار ارائه شده به جشنواره و فعالیت عکاسان وجود دارد این است که عکاسان صرفاً به آثار آرشیو خود بسنده نکنند و با توجه به اهداف هر جشنواره به تهیه آثار جدید بپردازند همچنین برای تهیه عکس در حوزه نوجوان بهتر است در کنار سوژه‌های روستایی از سوژه‌های شهری نیز که عمومیت بیشتر دارند استفاده شود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی عکس مهرستان با اشاره به اهداف جشنواره اظهار کرد: جریان سازی و ترویج پرداختن به مسائل و چالش‌های خانواده، احیای فرهنگ دستیابی به خانواده‌های پرجمعیت، ترویج فرهنگ اعتماد بیشتر به خانواده‌ها، الگوسازی مناسب با استفاده از ظرفیت آثار هنری جهت دستیابی به سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج همدلی بین اعضای خانواده و فامیل برای حمایت از یکدیگر جهت برون‌رفت از معضلات، سختی‌ها و کمبودهای زندگی امروز، ایجاد انگیزه در راستای حرکت در مسیر رشد جمعی، تعالی درون‌زا و تحکیم خانواده ایرانی و بازنمایی ویژگی‌های خانواده ایرانی با استفاده از ظرفیت آثار هنری، در راستای معطوف کردن نگاه متفکران، فعالان فرهنگی و مسئولان جهت اندیشه‌ورزی درباره تهدیدها و فرصت‌های خانواده امروز ایرانی از اهداف جشنواره بودند.

اسامی برگزیدگان دومین جشنواره‌ ملی عکس مهرستان‌ به شرح زیر است:

برگزیدگان حوزه تک عکس: نفر اول ساسان جواد نیا، نفر دوم سارا جعفری، نفر سوم داوود کهن ترابی است.

در حوزه مجموعه عکس در بخش جایزه‌ ویژه اثری انتخاب نشد، چرا که آثار ارسال شده با اهداف جشنواره مطابقت چندان نداشتند و جایزه تقدیر هیأت داوران به ژاله‌ بهرامی اهدا خواهد شد.

در حوزه موبایلی پنج برگزیده انتخاب شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است: محمد آهنگر، بتول فروتن، سلیمان گلی، علی اصغر یوسفی و داوود کهن ترابی

گفتنی است موضوعات جشنواره در ۹ بخش دسته بندی شده بود که به شرح زیر است: ۱- خانواده ایرانی، تفریح، نشاط و سرگرمی ‏‬ ۲- خانواده ایرانی، مهمانی و دورهمی فامیلی ‏‬ ۳- خانواده ایرانی، روابط شیرین و صمیمی اعضای خانواده ‏‬ ۴- خانواده ایرانی، فرهنگ و آداب و رسوم ‏‬ ۵- خانواده شاد پرجمعیت به‌عنوان نماد خانواده ایرانی ‏‬ ۶- خانواده ایرانی و ازدواج ‏‬ ۷- خانواده ایرانی، معضلات و تهدیدها ‏‬ ۸- خانواده ایرانی، سبک زندگی، معنویت و اخلاق ‏‬ ۹- خانواده ایرانی، امید، همدلی و حمایت از یکدیگر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار