گزارش تابناک خوزستان از چهل و نهمین روز اعتصابات هفت تپه:
کارگران هفت تپه که از عدم حضور مسئولان شهرستانی و استانی در طول این49 روز به ستوه آمده بودند با شعارهای "خوزستانِ بیچاره، مسئول خوب نداره" تمام آنچه که باید از بیخیالی و بی‌توجهی مسئولان شهرستانی و استانی خوزستان می‌گفتند را در شعار خلاصه و بیان کردند.
کد خبر: ۸۸۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴ 02 August 2020
 
 
تابناک خوزستان:
 
در آستانه پنجاهمین روز از اعتصابات مسالمات آمیز کارگران هفت تپه برای تحقق خواسته ها و مطالبات صنفی خود شهرستان شوش و تجمع اعتراضی کارگران سه مهمان ویژه از استان تهران داشت.
 
سیدنظام الدین موسوی، علی خضریان و احمد نادری که برای پیگیری مطالبات کارگران خود را به خوزستان رسانده بودند با استقبال جمعیت بالایی از کارگران روبروی درب فرمانداری شوش مواجه شدند. کارگران هفت تپه که از عدم حضور مسئولان شهرستانی و استانی در طول این49 روز به ستوه آمده بودند با شعارهای "خوزستانِ بیچاره، مسئول خوب نداره" تمام آنچه که باید از بی خیالی و بی‌توجهی مسئولان شهرستانی و استانی خوزستان می‌گفتند را در شعار خلاصه و بیان کردند.
 
یکی از فعالین مستقل کارگری در چهل و نهمین روز از اعتصاب و در جمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه پس از49 روز و با وجود گرمای بالا و شرایط سخت آب و هوایی باز هم برای تحقق مطالباتشان در کنار یکدیگرند گفت: من از آقایان گلایه‌مندم. دیر آمدند اما باز هم خودشان را به ما رساندند. حالا که آمدید آمدن شما تنها عکس یادگاری و فیلم یادگاری نباشد. ما از آمدن تان نتیجه می‌خواهیم. کارگری که سه ماه حقوق نگرفته، متوجه نمی‌شود که پروسه رسیدگی قانونی به وضعیت هفت تپه طولانی است.
 
مسئولین استانی با کارگران نیستند
 
همچنین یوسف بهمنی یکی دیگر از فعالان کارگری هفت تپه با توضیحی مبنی بر تشکیل شورای کارگری هفت تپه و اخراج اعضای آن عنوان کرد: ما به جز بدبختی، فساد، ضرب و شتم، طلاق، خودکشی و زندان چیزی از این آقایان ندیدیم. عملکرد هفت تپه پس از خصوصی سازی برای همگان واضح است. روزی که این آقایان آمدند؛ ما 8 هزار و 300 زمین آماده‌ برداشت داشتیم. اکنون با کشت افتضاح سال گذشته به 3 هزار زمین رسید. 57 هزارتن تولید شکر سفید داشتیم ولی اکنون به 18 هزار تن شکر زرد رسیدیم، این رقم تنها 15 هزار تن شکر سفید است. ما 19 راند آبیاری داشتیم ولی پس از خصوصی سازی به 13 راند رسید. این عملکرد خصوصی سازی است. با این عملکرد، رونق و اشتغال زایی کجای داستان است؟
 
این آقایان کارگر را سپر انسانی خود کردند. هر کجا که مشکلی برایشان ایجاد شد کارگر را کف خیابان فرستادند. هر وقت قوه قضاییه به کارشان ایراد گرفت، کارگر را راهی خیابان کردند. در این شرایط اقتصادی بد جامعه، 3 ماه است که حقوق نگرفته‌اییم. کارگران پول بنزین و شیرخشک بچه هایشان را ندارند. از سوی دیگر بیمه کارگران را هم پرداخت نمی‌کنند. تعدادی از بچه‌های کارگر، همسر و یا فرزند مبتلا به سرطان دارند. چندین بار گفته‌اییم اگر بیمه مان را پرداخت نمی‌کنید لااقل فکری به حال این افراد کنید. باز هم راهی پیش پایمان نگداشتند. این حکایت ماست.
 
دو شکایت نامه است که تحویل شما(نمایندگان حوزه انتخابی تهران) می‌دهیم. یک شکایت از نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی و دیگری شکایت از دادگستری شوش دانیال نبی است. این بر هیچکس پوشیده نیست؛ بیشتر اعتصاباتی که انجام شده را برخی مسئولین با کارهایشان به راه انداختند. اگر مسئولی در سطح شهرستان و استان پیدا کردید که تنها یک خط برعلیه اسدبیگی چیزی نوشته باشد آن موقع حرف‌ها و دلسوزی هایشان درست است. هر وقت که ما اعتراض کردیم مسائل مان را امنیتی کردند. همین که اسدبیگی از ما شاکی می‌شود در مسیر خرم آباد ما را دستگیر می کنند. برای رضا دبیریان222 ضربه شلاق بریده‌اند. وقتی می‌گوییم مسئولان با ما نیستند بخاطر این موضوع است.
 
به پشت من شلاق بزنید نه کارگر هفت تپه
 
به گزارش تابناک خوزستان، سیدنظام الدین موسوی با بیان اینکه ما برای گوش دادن به حرف‌هایتان به اینجا آمده‌اییم در جمع کارگران گفت: دوست عزیزی از کارگران هفت تپه گفتند که برای کارگران شلاق بریده‌اند؛ آن شلاقی که بخواهد به تن هر کدام از کارگران هفت تپه بخورد اول باید به پشت من، علی خضریان و احمد نادری بخورد. کسی حق ندارد به دلیل اعتصابات و اعتراض به حق برای شما پرونده سازی کند و یا شما را اخراج کند و یا برای شما حکم شلاق ببرد حتما با او برخورد خواهیم کرد. برای کسی که حکم شلاق بریده اول باید شلاق به تن منِ نماینده بزند و پس از آن به سراغ کارگری که تنها دغدغه و دردش را بیان کرده، برود.
 
کسانی که بنا به دلایل ناحق تنها برای اعتراض جهت تحقق مطالبات شان پرونده دارند، پیگیر آن‌ها خواهیم بود. کمیسیون اصل90 وظیفه‌اش رسیدگی به شکایت است. ما با شما تعارف نداریم و مانند شما یا کارگر زاده‌اییم و یا کارگری کرده‌اییم پس حرف‌ها و دردهایتان را می‌فهمیم. حرفی که شما درباره خصوصی سازی شرکت می‌زنید را ما سال‌هاست درحال بازگویی آن هستیم. خصوصی سازی برخی شرکت‌ها در دولت‌های مختلف قربانی کردن شرکت و تبدیل آن به گوشت قربانی است.
 
هفت تپه‌ایی که روزی از ارج و قرب ویژه‌ای برخوردار بود و برای خانواده‌ها نان می‌آورد امروز به جایگاهی رسیده است که کارگران و کارکنانش 49 روز روبروی فرمانداری اعتصاب می‌کنند پس یک جای کار ایراد دارد. بحث رسیدگی به مطالبات شما و خواسته‌هایتان تنها یکی از وظایف ما است. قطعا در درجه اول یقه کسانی که واردات شکر را در این کشور روال و نهادینه کردند را خواهیم گرفت. کسانی که بدون اهلیت شرکت را به افرادی واگذار کردند که الفبای اقتصادی را نمی‌فهمند باید بازخواست شوند.
 
این مشکلات گریبان‌گیر سایر کارگران کشور نیز هست. ما حتما جلوی کسانی که خصوصی سازی را به یک ماجرای طویل تبدیل کرده‌اند را خواهیم گرفت. آن چیزی که ما از زبان شما شنیدیم یکی پرداخت حقوق، بیمه و معوقات شما و روند خصوصی سازی شرکت است. هفته آینده نمایندگان شما را به مجلس دعوت می کنیم و همه مسئولین کشوری مربوطه را در مجلس جمع می‌شویم تا مسئله حل شود. ما نه برای اسدبیگی‌ها ارزشی قائلیم و نه او را می‎شناسیم. کسی که برای ما ارزش دارد و می‌ماند کارگر است. 
 
حقوق کارگران باید فوری پرداخت شود
 
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جمع کارگران هفت تپه خاطر نشان کرد: موضوع هفت تپه موضوع جدیدی نیست. یک مجموعه تولیدی نیشکر با ظرفیت بالایی که حتی در دفاع مقدس نیز تعطیل نشد، متاسفانه با یکسری بی‌تدبیری ها و اقدامات شائبه دار، در سال های اخیر دچار مشکل شده است. یکی از مشکلات در سال78 پس از آزادسازی واردات شکر در کشور به عنوان یک ضربه مهلک به بدنه هفت تپه بود. پس از آن نیز تغییر جایگاه هفت تپه از جهاد کشاورزی به وزارت صمت بود که نرخ‌های آب و برق آن افزایش پیدا می‌کند. آخرین و مهلک‌ترین ضربه نیز پس از خصوصی سازی در سال94 بود. 
 
وقتی ما آمار را می‌بینیم که از سال94 به بعد، هرسال تولید شکر در هفت تپه رو به کاهش است. این نشان می دهد پرداخت خصوصی سازی پر از سوال است و مبلغی که باید پرداخت می‌شد متاسفانه پرداخت نشده است. حتی اهلیت را نیز مالکان خصوصی سازی درپیش نگرفتند. وقتی از سال94 بیش از هزار اعتراض در هفت تپه صورت گرفته است تقریبا می‌توان گفت پرداختی‌ای بدون اعتراض وجود نداشته است. این یعنی اهلیت نیز زیر سوال است.
 
مجلس باید در دو گام مجلس را به خط کند. مورد اول مُعوقات کارگران اعم از بیمه و حقوق باید پرداخت شود و موضوع دوم که بسیار مهم است نحوه بازپس گیری هفت تپه از کسانی است که هفت تپه را به این روز انداختند. هفت تپه‌ای که روزی با 30 هکتار زمین کشت امروز تنها9 هزار و خرده‌ای از آن زیر کشت است. این نشان می دهد مجموعه‌ای که مدیریت هفت تپه را به عهده گرفتند حتی به دنبال تولید نیز نیستند و نه تنها پرداختی ها اهلیت ندارند بلکه کاربری هفت تپه نیز دچار مشکل است و این پرونده شائبه دار خصوصی سازی باید زودتر و به نفع کارگران و منافع ملی به نتیجه برسد.
 
کنار کارگران ایستاده‌اییم
 
به گزارش تابناک خوزستان، همچنین احمد نادری از دیگر نماینده های تهرانی حاضر در چهل و نُهمین روز از اعتصابات کارگران هفت تپه عنوان کرد: قطعا ما در مجلس تمام مسئولین مربوطه را فرا می خوانیم. پس از آن به مجلس احضار خواهند شد و در کمیسیون اصل 90 موضوع را به جریان خواهیم انداخت. در نهایت یک نتیجه مطلوب می‌گیریم. این قول را به کارگران شریف هفت تپه می‌دهم که مجلس تا آخر پشت شما خواهد ایستاد و این مشکل را یا حل می کنیم و یا خودمان نیز در تجمع شما روبروی فرمانداری شوش شرکت می کنیم. البته مسئله به اینجا کشیده نخواهد شد و این قول را به شما می دهیم که مجلس تمام قد پشت کارگران است و تا حل مشکل نهایی پیش می رویم.
 
دو مسئله در این مورد وجود دارد. یکی حقوق عقب مانده کارگران است و این را کسی می تواند درک کند که چنین وضعیتی را تجربه کرده باشد. شاید حتی خودم نیز نمی توانم این مسئله را به خوبی درک کنم و بنده نیز به این مُعترف هستم. قطعا با آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه پس از بازگشت به تهران مفصل به این مسئله خواهیم پرداخت تا قوه قضاییه به شکل جدی ورود کند. این بحث به شکل فوری و آنی باید حل و حقوق‌ها پرداخت شوند.
 
مورد دوم این است که آقایی که هفت تپه را به آن واگذار کردند اَهلیت نداشته و واگذاری غیرقانونی بوده زیرا بدهی هایی که در زمان واگذاری وجود داشته باید به این شخص واگذار می‌شد اما این بدهی ها پرداخت نشد و روز به روز به رقم‌شان اضافه شد. از سوی دیگر سازمان خصوصی سازی و دولت نیز هیچ تضمینی برای پرداخت بدهی‌ها از او نگرفت از این رو به بدهی ها اضافه شد و شرکت به سمتی کشیده شد که اکنون درحال ورشکستی است. این کار هم یا تعمدی بود یا خیر. به نظر بنده خصوصی سازی باید متوقف شود و به دولت بازگردد و یا به بخش های نیمه خصوصی که در بحث نیشکر در استان خوزستان نیز فعال هستند و از لحاظ مالی نیز توانایی سرمایه گزاری دارند.
 
پس از صحبت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه‌ی تهران و گله‌مندی نمایندگان کارگران در چهل و نهمین روز از اعتصاب، جلسه ای با حضور چند تن از کارگران و علی خضریان، سید نظام الدین موسوی، احمد نادری، محمد کعب عمیر، عدنان غزی و چند تن از مسئولان شهرستان شوش برگزار شد.
 
امید آزادی یکی از نمایندگان حاضر در جلسه گفت: ما مُنکر پیگیری و نطق آقای کعب عمیر نیستیم اما دلخوری مان از این است که ما50 روز است اعتصاب کردیم. حداقل گزارش کاری درباره جلسات  تان برای هفت تپه به ما ارئه می دادید. توقع ما از شما این است که گزارشی به کارگر بدهید که کارگر حس نکند ظرف دو ماه فراموش شده است. هیچ کاری هم که نمی توانید برای کارگر انجام دهید حداقل می توانید دست نوازش روی سر کارگر بکشید. ما توقع شق القمر از کسی نداریم. چرا می‌گوییم مسئولین کنارمان باشد؟ چرا که در مدت این4 سال حمایت هایی از افراد شد که ضربه‌اش را کارگر و بخش خصوصی خورد.
 
خرید هفت تپه با سود ارزهای واگذار شده
همچنین محمد خنیفر کارگر اخراجی هفت تپه با بیان این که امروز کارگران در حضور شما نمایندگان به دلیل وضعیت پیش آمده گریه کردند. عنوان کرد: افراد هنگام معرفی خودشان از افتخارتشان می‌گویند اما مسئولان شهرستان کاری کردند تا من اینگونه خودم را معرفی کنم محمد خنیفر هستم با 11 پرونده امنیتی. 9 تا از پرونده هایم تبرئه شدم و یک پرونده نیز عفو خوردم. این ثابت شد که من درد کارگر دارم و مخل نظم نیستم. به دعوت آیت الله رییسی دو بار با او به گفت و گو نشستیم پس من امنیتی نیستم.
 
در گذشته قطار وارد هفت تپه می‌شد، اما اسدبیگی به کارگران کلنگ داد تا ریل را از جا بکنند و بفروشد. به کارگران گفت میز کار را تکه تکه کنید تا بفروشم. دستگاه ها و قطعات زیادی را فروخت و کم مانده بود تا خود کارخانه را تکه تکه کند تا بفروشد.
 
آقای غمگین مدیرکل کار استان در حضور دو تن از همکارانم به من گفت خنیفر؛ در خانه بشین ولی دهانت را برای کارگر باز نکن! اگر محمد خنیفر نمی خواست صحبت کند اکنون میلیاردر بود. در 9 جلسه‌ای که در دادگاه اتهامات ارزی اسد بیگی حضور داشتم، مشخص می شود سال94 به حسابش 750 میلیارد تومان از سودهای ارزی واگذار شده به حساب اسدبیگی و شریکش واریز می شود. اگر می گوییم دادگاه ها سریعتر برگزار شود به این دلیل است که اتهامات اسدبیگی و محکومیتش محرز است و باید سریعتر دادگاه واگذاری شرکت برگزار شود.
 
از همین سودهای واگذار شده هفت تپه را خریداری و ده میلیارد به حساب سازمان خصوصی سازی واریز می کند. به نام کارخانه الکل سازی در هفت تپه ارز گرفتند، به نام کارخانه پتروشیمی، ذغال و موارد دیگر نیز ارز گرفتند. سال 95 گفتیم این آقا دلال است اما به توجیه هایی مانند حمایت از سرمایه گزار ما را ساکت کردند. هیچوقت فراموش نمی کنم، سال97 دست بند به دست ما را وارد دادگاه کردند، رستمی هم با ماشین شاسی بلندش وارد دادگاه شد و وقتش را در طبقه بالا به شوخی و خنده با رییس دادگستری فعلی شوش گذارند. آن وقت کارگر را زندانی کردند.
 
تعیین و تکلیف سرنوشت هفت تپه 
همچنین موسوی عضو کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی در این جلسه افزود: آن چیزی که برای من مهم بود درک وضعیت شما بود اما اکنون به بزرگی و عظمت کارگران هفت تپه پی بردم چرا که کارگران بیش از انکه نگران خودشان باشند، نگران کشت و وضعیت هفت تپه بودند. آن چیزی که محرز است که واریز حقوق به مشخص کردن وضعیت تخلفات ارزی اسدبیگی بستگی دارد. این پیگیری اولیه ما خواهد بود.
 
نکته دیگر که باید پیگیری شود بازگشت به کار کارکنانی است که عفو خوردند و مشکلی ندارند. مورد دیگر نیز پیگیری وضعیت کشت است که این به نوعی بحث ملی محسوب می شود. بحث کلان، بلند مدت و اصلی نیز درباره هفت تپه تجدید نظر در نحوه واگذاری است. این تخصص من نیست و نمی توانم یک وعده قطعی بدهم اما با مشورت و پیگیری افراد دغدغه مند به یک طرح جامع باید برسیم.
 
اگر قرار است جلسه‌ای برای بررسی وضعیت هفت تپه برگزار شود همین هفته است. من با نائب رییس مجلس شورای اسلامی نیز صحبت کردم. اسامی دستگاه ها، مسئولین محلی و کشوری برای این جلسه مشخص است. تعدادی از نمایندگان کارگران نیز باید در این جلسه حضور پیدا کنند تا تصمیم گرفته شود.
 
به گزارش خبرنگار تابناک خوزستان؛ آنچه که در چهل و نهمین روز از اعتصابات کارگران هفت تپه رخ داد گام بلند و امیدوار کننده‌ایی برای رسیدن کارگران به مطالبات به حق و مشخص شدن نهایی وضعیت هفت تپه در زمان بحرانی کشت و اورهال است.
 
ناگفته پیداست که حضور سه تن از نمایندگان مجلس یازدهم در جمع کارگران هفت تپه و شنیدن دردهایشان روزنه امیدی برای وضعیت سایر کارگرانی است که خصوصی سازی سرنوشت آن ها را به هاله‌ای از ابهام کشانده است. آنچه که برای کارگر مهم است حضور مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری در کنار اعتراض مسالمت آمیز و تحقق تمام وعده هایشان از مالکان این شرکت است.
 
بسیار برای کارگران سنگین است که 49 روز روبروی فرمانداری شوش را در گرمای بالای 50 درجه، شرجی و رطوبت بالای70 درصد اعتصاب کنند اما مسئولان شهرستانی و استانی حتی از وعده برای پیگیری و حضور چند دقیقه‌ای دریغ کنند. مسئولان استانی با حضور نیافتن در کنار نمایندگان حوزه انتخابی تهران برای پیگیری وضعیت هفت تپه بار دیگر نشان دادند حل مشکلات مردم خوزستان جزء الویت هایشان نیست. با این حساب می توان گفت صدای کارگران هفت تپه به مرکز کشور رسید اما به مرکز استان نه!
______________________________________________________________________________________
 
*گزارش: زینب مرزوقی    *سردبیر: سمیه همت پور
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار