در نهمین برنامه " هر یکشنبه، یک افتتاح" که این هفته به پروژه های عمرانی-خدماتی منطقه ١۵ اختصاص داشت، بوستان ١۵ هزارمتری الهیه در اختیار شهروندان قرار گرفت.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 03 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، امروز با حضور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر و مدیر منطقه 15 شهر اصفهان به صورت غیرحضوری و آنلاین عملیات عمرانی پل زیرگذر قهجاورستان به عنوان بخشی از رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان و همچنین عملیات احداث خیابان ضلع غربی مقداد دوم آغاز شد و بوستان الهیه نیز در محله ارغوانیه در اختیار شهروندان قرار گرفت.
مجموع اعتبار این طرح ها، بالغ بر ۵۶۰ میلیارد ریال است.
شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر اصفهان در این برنامه با اشاره به الحاق منطقه 15 به اصفهان، گفت: سال ها مردم سوال می کردند نتیجه این الحاق چگونه خود را نشان داده است و شاید برخی منتقد بودند که این الحاق، چندان نتیجه ای نداشته است اما منطقه 15 دروازه شرقی اصفهان است و چاره ای جز این الحاق نبوده است.
وی ادامه داد: در دوره های گذشته کمترین سرمایه گذاری زیرساختی در مناطقی شبیه 15 انجام شده است و اگر اکنون اتفاقاتی در منطقه 15 می افتد فقط مختص این منطقه نیست بلکه در دروازه شرقی اصفهان، رخ داده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان افزود: البته در این منطقه فقط به پروژه های در مقیاس کلانشهر بسنده نکردیم و علاوه بر پروژه های بزرگ، پروژه هایی نیز در حد منطقه و در حد محله ها داریم که بهره برداری پارک الهیه از جمله آن هاست.
وی با اشاره به اینکه اگر در شهر حرف از توسعه می زنیم باید همه لایه ها و سطوح شهر را در نظر بگیریم، گفت: بوستان الهیه در دسته پروژه های محله‌محور منطقه 15 با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی در محلات است. مساحت این پروژه 15 هزار مترمربع است که 9 هزار متر آن را فضای سبز تشکیل می دهد.
مجموعه پل های شهید سلیمانی بهمن ماه امسال بهره برداری می شود
طغیانی با اشاره به زمان یک ساله برای ساخت این بوستان تصریح کرد: در هر منطقه باید ردیف بودجه و مجموعه اتفاقات را در نظر بگیریم، شاید چنین طرح هایی می تواند سرعت بهتری داشته باشد اما بی انصافی است اگر نگوییم در منطقه 15 پروژه هایی با سطح استانی در حال انجام است، بنابراین منطقه باید توان خود را در پروژه های منطقه ای و کلان تقسیم کند.
وی افزود: منطقه 15 که معروف به خوراسگان بود از سال 92 با تصمیم شورای شهر اصفهان و خوراسگان به اصفهان الحاق می شود. در این سال ها کمتر کارهای زیرساختی در منطقه 15 انجام شده بود و منطقه 15 دروازه شرقی است و لازم بود اتفاقات بزرگ در این منطقه رخ دهد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان با بیان اینکه منطقه 15 امروز به عنوان یک کارگاه عمرانی بزرگ در شهر اصفهان شناخته می شود، تصریح کرد: همچنین اتفاقاتی مثل ساخت مجموعه نمایشگاه ها، سالن اجلاس، نزدیکی به فرودگاه اصفهان و میدان مرکزی میوه و تره بار در همجواری منطقه 15، سبب می شود اقدامات توسعه ای بسیار خوبی در شرق اصفهان در حال رخ دادن باشد.
وی ادامه داد: منطقه 15 از منظر تاریخی – کالبدی و تولیدات هنری ظرفیت ویژه ای در اصفهان دارد. این منطقه محل خاتم کاران شهر اصفهان است ولی متاسفانه هنرمندان آن در پارکینگ و زیرزمین ها کار می کنند.
طغیانی اظهار کرد: این هنرمندان تولیدات خوبی دارند اما برندسازی نشده است از همین رو یکی از اتفاقات خوبی که با حمایت شورای شهر دنبال شد احداث باغ خاتم بود.
وی افزود: رویکرد اصلی این بود که شهرداری نقش تسهیل گری در این زمینه داشته باشند و با دور هم جمع کردن خاتم کاران و تشکیل تعاونی، زمینی خریداری شد تا این فضا در منطقه 15 شکل گیرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان تصریح کرد: با ساخت چنین باغی و خلق ظرفیت های گردشگری ایجاد فضاهایی برای استراحت و تفریح هم در پی آن می آید و به اقتصاد و معیشت مردم کمک می کند؛ در واقع این کار از جنس یاد دادن ماهیگیری است نه دادن ماهی؛
وی به مجموعه خان در منطقه 15 به عنوان یکی از معدود فضاهایی که پکیجی کامل از بناهای تاریخی را در خود دارد اشاره و اظهار کرد: چون این مکان چندان مورد توجه نبوده، ممکن است فرسوده شود.
طغیانی با اشاره به اینکه شوراهای شهر در ظاهر شوراهای شهر هستند اما با سیاست های که برای آنها در نظر گرفته شده در واقع شوراهای شهرداری هستند، گفت: در بیشتر شهرهای ایران مدیریت یکپارچه شهری نداریم و در هر شهری مدیریت های مختلفی روی قسمت های مختلف شهر وجود دارد اما شورا به عنوان تسهیل گر این نقش را ایفا می کند و رابطه خوبی بین نهادهای دولتی و غیردولتی دارد.
وی با اشاره به تعامل مدیریت شهری برای آزادسازی کارخانه قند برای اجرای پروژه مجموعه پل ها و تقاطع شهید سلیمانی اظهار کرد: اگر تعامل سازنده بین کارخانه و مدیریت شهری نبود این اتفاقات نمی افتاد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان تصریح کرد: رینگ چهارم از 20 سال پیش مصوب شده بود اما در دوره های مختلف به سمت اجرا حرکت نمی کرد، در دوره پنجم با جسارت مدیریت شهری و با توجه به اینکه شهر اصفهان به صورت افقی در حال توسعه است، این رینگ به عنوان محدود کننده توسعه افقی شهر اجرایی شد.
وی افزود: در سال های اخیر آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی موضوعاتی است که هر سال زمستان با تشدید آلودگی هوا مطرح می شود لذا شورای پنجم شهر، روی موضوعات ترافیکی متمرکز شد و رینگ چهارم در دسته اینگونه طرح ها قرار گرفت.
طغیانی افزود: رینگ چهارم فقط متعلق به شهر نیست و شهرهای مجاور هم شریک هستند؛ این طرح دارای 78 کیلومتر طول است که 46 کیلومتر آن، داخل شهر اصفهان قرار دارد و سهم اصفهان بیشتر از سایر شهرهاست و نقطه صفر رینگ یعنی مجموعه پل های شهید سلیمانی در منطقه 15 قرار گرفته و به سمت منطقه 10 و نهایتا 14 حرکت می کند.
وی ادامه داد: پل های شهید اردستانی، پل قهجاورستان و پل شهید سلیمانی نقاط عطف روی رینگ چهارم هستند.
رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر اصفهان افزود: رویکرد به این رینگ کاملا زیرساختی است و ممکن است بعد از افتتاح نتیجه آن را نبینیم اما در بلندمدت منافع طرح به شهر می رسد و از طرفی در توسعه شهر نظم و ترتیب ویژه را شاهد خواهیم بود.

پل زیرگذر قهجاورستان طی یک سال ساخته می شود

همچنین در این مراسم رادیویی و آنلاین، مسعود قاسمی، مدیر منطقه 15 شهر اصفهان با اشاره به اینکه بوستان الهیه یکی از طرح هایی است که امروز در منطقه 15 به بهره برداری رسید، اظهار کرد: این پارک با 15 هزار مترمربع مساحت، 9 هزار متر فضای سبز دارد و نوع آبیاری آن بابلر و قطره ای است که با توجه به وضعیت و موقعیتی که دارد برای منطقه 15 به خصوص ارغوانیه باعث افزایش سرانه فضای سبز می شود. همچنین برای عرصه و اجرای این طرح 21 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به کلنگ زنی ضلع غربی خیابان مقداد دوم گفت: طول این خیابان 3.6 کیلومتر است که دو لوله آب 1400 یعنی لوله های اصلی آب شهر اصفهان از آن عبور می کند؛ حدود دو سال توافق برای زیرسازی این طرح به طول انجامید.
مدیر منطقه 15 شهر اصفهان افزود: این خیابان کمکی رینگ چهارم است چون جاده خاتون آباد به خاطر رینگ چهارم بسته می شود و این خیابان می تواند بار ترافیکی خاتون آباد را جبران کند.
وی با اشاره اینکه عرض این خیابان هشت و نیم متر است، گفت: اعتبار پیش بینی شده برای این طرح شش میلیارد تومان است و تا پایان امسال در اختیار مردم قرار می گیرد.
قاسمی به آغاز عملیات اجرایی پل زیرگذر قهجاورستان نیز اشاره و تصریح کرد: این پل دارای یک لوپ و سه رمپ است که 40 هزار متر آن آزادسازی شده است؛ 20 هزار متر در منطقه 15 و 20 هزار متر در منطقه 10 قرار دارد.
وی بیان کرد: این طرح دو هزار متر پل سازی دارد و با ساخت آن ترافیک جی کاهش می یابد.
مدیر منطقه 15 شهر اصفهان تصریح کرد: 6.6 کیلومتر از رینگ چهارم در منطقه 15 قرار دارد و سه کیلومتر آن به زودی کلنگ زنی می شود.
وی ادامه داد: کلنگ زنی پل زیرگذر قهجاورستان یکی از پل های رینگ چهارم بود که امروز کلنگ زنی شد تا بتوانیم حدود هفت کیلومتر از رینگ را به هم متصل کنیم. این پل اولین نقطه برای عبور از کانال بود که 22 هزار متر مساحت دارد.
قاسمی گفت: این بخش از رینگ چهارم از کیلومتر چهار تا هفت است که هفته آینده احداث آن آغاز و ظرف یک سال به پایان می رسد.
وی با اشاره به پروژه های شاخص شهری در منطقه 15 اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح سردار سلیمانی از جمله این طرح هاست که در خیابان رضوان با مساحت 170 هزار مترمربع آزادسازی شد.
مدیر منطقه 15 شهر اصفهان افزود: این طرح اواخر فروردین پارسال آغاز شد و اکنون بیش از 67 درصد پیشرفت داشته است که در بهمن ماه امسال بهره برداری می شود.
وی به دیگر طرح های سطح منطقه هم اشاره و تصریح کرد: اجرای پارکینگ جنب شهرداری منطقه، احداث خیابان اندوان، نرده گذاری خیابان جی و ... از دیگر پروژه های در حال اجرای منطقه است.
مدیر منطقه 15 شهر اصفهان تاکید کرد: تقاطع غیرهمسطح و مجموعه پل های شهید سلیمانی که هم اکنون طبق برنامه با پیشرفت 67 درصدی دارد، بهمن ماه امسال بهره برداری می شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار