یکی از حواشی پر رنگ آموزش‌های مجازی، شهریه ترم تحصیلی است که دانشجویان خواستار حل این موضوع هستند.
کد خبر: ۸۸۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 05 August 2020

//

به گزارش تابناک سمنان: کمتر از ۳ ماه دیگر سال تحصیلی جدید برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان آغاز می‌شود، اما برای برخی از دانشجویان، مشکل پرداخت شهریه همواره به یک معضل بزرگ تبدیل شده است؛ چرا که برخی از دانشگاه‌ها میزان شهریه خود را تا حدود ۲ برابر افزایش می‌دهند و خانواده‌ها از این امر با توجه به بیکاری ناشی از کرونا گلایه دارند و متقاضی کاهش شهریه در صورت مجازی شدن کلاس‌ها هستند.

ویروس کرونا از اسفند ۹۸ گریبانگیر تمامی افراد در سراسر جهان شد؛ به همین علت همه ما شاهد سلب آرامش افراد و ایجاد دغدغه و نگرانی‌های فراوانی در میان افراد به خصوص خانواده ها و دانشجویان بوده ایم.

مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به اندازه‌ای خطرناک بود که تمامی کشور‌ها تصمیم گرفتند تا آموزش‌های خود را به صورت مجازی ادامه داده و به اینصورت از عقب ماندگی دانشجویان و دانش آموزان در سراسر جهان از دروس خود جلوگیری کنند.

باوجود تمام معضلاتی که آموزش مجازی برای استادان، دانشجویان و ... ایجاد کرد، باید بگوییم که یکی از آن مشکلات قطعی اینترنت و نبود زیر ساخت کافی برای پرداختن به این موضوع است. به علت نبود اینترنت کافی و زندگی در مناطق محروم و دور از دسترس برخی از دانشجویان اقدام به حذف ترم کردند تا بتوانند در ترم‌های آینده این واحد‌ها را با آرامش بیشتری به صورت حضوری دنبال کنند و از این بابت نگرانی نداشته باشند.

از آن جایی که ویروس کرونا با تعطیلی مراکز علمی و بیکاری عده زیادی از افراد همراه بود؛ بنابراین درک دانشجویان و کاهش شهریه آنان با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه اکثر دانشجویان شهریه پرداز یا شبانه هم اکنون در حال جمع آوری امضا‌های الکترونیکی برای کاهش شهریه در ترم آینده در صورت مجازی شدن کلاس‌ها هستند و وزارت علوم با توجه به جایگاهی که در کشور دارد بایستی به این نیاز دانشجویان پاسخ دهد و از مشکلات آن‌ها کم کند.

تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا سایر اماکن تنها به علت حفظ سلامت جسمانی افراد اتفاق افتاد، اما پرداخت شهریه سرسام آور و عدم سرویس دهی لازم از سوی دانشگاه بحثی بود که امروز دانشجویان زیادی را درگیر کرده و باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

هیئت امنای وزارت علوم بحث کاهش شهریه دانشجویان را به خود دانشگاه ها سپرده است و از آنان درخواست کرده تا برای کاهش شهریه دانشجویان تصمیم‌گیری کنند. برخی از دانشگاه‌ها در این خصوص اطلاعیه خود را ابلاغ کرده اند اما برخی از دانشگاه‌های دیگر گویا هیچ واکنشی به این مسئله نشان نداده اند و معلوم نیست منتظر چه زمانی هستند.

 یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد است که به علت فراهم کردن تمامی امکانات و نبود نقص در کار خود به هیچ عنوان شهریه ترم آینده  را کاهش نمی دهند. 

 

کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی شهریه برای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در ترم تحصیلی جدید

شجاع احمدوند، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: استادان دانشگاه علامه طباطبایی بعد از برگزاری آزمون‌های مجازی و اتمام کلاس‌ها از دانشگاه تشکر کردند، با این حال منکر مشکلات نیستیم؛ چرا که مجازی برگزار کردن کلاس‌ها تجربه اول ما بود و با همین تجربه کارمان بسیار عالی و درخشان انجام شد؛ بنابراین همان چیزی که دانشجو درخواست کرده بود را تا حد توان تامین کردیم.

احمدوند اظهار کرد: برخی از استادان حتی به دانشگاه بازخورد دادند که مجازی برگزار کردن کلاس‌ها برای ما عملکرد بهتری داشت و توانستیم محتوی را منظم‌تر کرده و آن را با درست کردن پاور پوینت و ... ارتقا ببخشیم؛ با این حال کلاس‌های حضوری باعث هدر رفتن وقت استادان و دانشجویان می‌شد، اما کلاس‌های مجازی از این کار جلوگیری کرد.

او گفت: برای مثال، اگر تعداد صفحات کلاس‌های درس به صورت حضوری تنها ۵ صفحه می‌شد به صورت مجازی توانستیم حدود ۱۶ صفحه به تدریس بپردازیم و هیچ موردی برای هدر رفتن وقت وجود نداشت. با این حال از شهریه دانشجویان برای حقوق استادان، کمی برای خوابگاه و تغذیه گرفته می‌شود و هزینه‌هایی مانند ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون یا حتی هزینه‌های میلیاردی برای تامین امکانات سرور انجام شد و به همین ترتیب قصدی برای کاهش شهریه دانشجویان شبانه در ترم تحصیلی جدید نداریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد برای دانشجویان شبانه در ترم تحصیلی جدید تخفیف در نظر گرفته ایم و با موافقت نهایی هیئت امنا حتما این کار را عملی خواهیم کرد، اما بیش تر از آن را به هیچ عنوان نمی‌توانیم کاهش دهیم.

احمدوند ادامه داد: در سال‌های گذشته آموزش‌های مجازی ۷۰ درصد به نسبت آموزش‌های حضوری از دانشجویان پول می‌گرفتند اما خصلت  آموزش مجازی به این صورت بود که تعداد ثبت نام دانشجویان ۸۰ الی ۱۰۰ نفر بود و پول دریافتی واقعا وحشتناک بود. در حال حاضر میانگین حضور دانشجویان در کلاس‌های مجازی ۱۲ الی ۱۳ نفر بوده است؛ چرا که در دوره دکتری ۳ الی ۵ نفر، ارشد ۷ الی ۸ نفر و در دوره کارشناسی ۲۵ الی ۳۰ نفر شرکت می‌کردند که با این عدد دریافتی دیگر آن شهریه ۷۰ درصد روزانه مشکلی نخواهد داشت.

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی درباره شهریه دانشگاه علامه طباطبایی به نسبت دیگر دانشگاه‌ها گفت: شهریه  این دانشگاه همیشه به نسبت دیگر دانشگاه‌های دولتی مانند تهران، شهید بهشتی و ... کمتر بوده است و این دانشگاه به هیچ عنوان نباید با دانشگاه‌های غیردولتی همانند آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و ... مقایسه شود.

//

کاهش شهریه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی امکان پذیر نیست

علی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم درباره کاهش شهریه دانشجویان در ترم آینده اظهار کرد: هیئت امنا باید برای کاهش شهریه دانشجویان تصمیم بگیرد، اما در هر صورت کاهش شهریه دانشجویان برای ترم آتی با توجه به مجازی بودن کلاس‌ها بستگی به هیئت امنای هر دانشگاه دارد.

او افزود: برخی از دانشگاه‌ها دستورالعمل کاهش یا تخفیف شهریه دانشجویان را برای ترم آینده در صورت مجازی بودن کلاس‌ها صادر کرده اند و مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به اینکه در آزمایشگاه‌ دانشگاه‌ها به منظور انجام پروژه‌های خود حضور دارند کم کردن شهریه آنان هیچ مفهوم یا موضوعیتی نخواهد داشت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: در ترم آینده دانشگاه‌ها می‌توانند به کاهش شهریه دانشجویان در صورت عدم استفاده از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با توجه به مجازی بودن کلاس‌ها و نبود امکانات کافی اقدام کنند. همچنین اگر دانشجویی دروس خود را به صورت مجازی پاس کند، لازم است تا دانشگاه از میزان شهریه او کم کند.

نظرپور ادامه داد: دانشجویان مقطع دکتری هم با توجه به اینکه برای دفاع از تز خود در دانشگاه حضور می یابند کاهش شهریه آنان امکان پذیر نخواهد بود. 

او یادآوری کرد: دانشجویانی هم که برای کار‌های عملی خود نیاز به تشکیل کلاس حضوری داشتند به هیچ عنوان از شهریه آنان کم نخواهد شد، بلکه در صورت مساعد شدن شرایط برای این گروه از دانشجویان کلاس‌های عملی تشکیل خواهد شد تا بتوانند دروس کارگاهی، علمی و آزمایشگاهی خود را که نتوانسته اند در زمان ویروس کرونا بگذرانند در شرایط مساعد‌تر پاس کنند.

تکلیف دانشجویان شهریه پرداز در ترم آینده چه می شود؟

کاهش شهریه دانشجویان باید در دانشگاه های مربوطه تصمیم گیری شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  درباره شهریه ترم تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با توجه به در پیش بودن آموزش الکترونیک، گفت: درباره کاهش شهریه ترم جدید وزارت علوم نباید اقدامی انجام دهد و این کار در حوزه اختیارات دانشگاه‌هاست.

او با اشاره به اینکه هر دانشگاه هیئت امنا دارد، اظهار کرد: دانشگاه شهریه را محاسبه کرده و در هیئت امنا مطرح می‌کند. معمولا تصمیم هیئت امنا درباره کاهش شهریه قانونی است و هیچ نهاد دیگری روی شهریه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

غلامی تصریح کرد: باید ببینیم پیشنهاد دانشگاه‌ها برای میزان شهریه ترم بعد چیست و سپس درباره آن تصمیم گیری کرده و مباحث کارشناسی را مطرح کنیم.

او درباره برنامه‌های وزارت علوم برای توسعه فضای ورزشی دانشگاه‌ها، افزود: توسعه فضای ورزشی دانشگاهی جزو برنامه‌های مستمر وزارت علوم و البته دانشگاه‌ها بوده است. در حال حاضر در دانشگاه‌ها پروژه‌های بزرگ مثل سالن‌های ورزشی و استخر‌های ورزشی را در دست اجرا داریم.

وزیر علوم درباره شیوه حمایت از ورزش‌های عمومی و میدانی نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر برای اینکه ورزش‌های عمومی و میدانی را بیشتر حمایت کنیم سالن‌های کوچک ورزشی، زمین‌های چمن، فضا‌های رو باز و زمین‌های چمن مصنوعی به تعداد زیادی ایجاد شده است که این امر به حفظ و توسعه نشاط دانشجویان کمک می‌کند.

غلامی گفت: در صورت تامین منابع مالی حتما پروژه‌های بزرگی که در دانشگاه‌های دیگر لازم است شروع خواهند شد. تلاش فعلی ما این است که پروژه‌های در دست احداث تکمیل شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار