در فصل هفتم کاوش تپه اشرف اصفهان،اسکلت دختر نوجوان اشکانی کشف شد.
کد خبر: ۸۸۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱ 11 August 2020
سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان با اشاره به کشف اسکلت دختر نوجوان اشکانی در این تپه تاریخی گفت: شواهدی از یک سکو، بقایای یک کوزه و ستون فقرات یک اسب نشان از معماری قبری دارد که پیرو آیین مهر در این گورستان طراحی شده است.

علیرضا جعفری افزود: در فاصله ۱۰ متری از جسد بانوی اشکانی، اسکلت یک دختر نوجوان حدود ۱۲ تا ۱۳ سال با قد حدود ۱۶۰ سانتی متر کشف شد که به صورت طاق باز و بر روی خاک است، ولی متاسفانه به علت رطوبت زیاد آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه به علت آشفتگی شواهد معماری و اشیا این دو قبر، به احتمال زیاد در تاریخ بسیار دور گور‌ها باز شده اند گفت: جسد بانوی اشکانی که در چند هفته گذشته در شمال تپه اشرف پیدا شد سر به سوی شرق یعنی طلوع آفتاب بود، اما جسد دختر نوجوان ۱۳ ساله طاق باز تدفین شده است.
 
سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان افزود: در گورستان‌های دوران اشکانی و تدفین‌های دوران مهرپرستی اجساد به جهت‌های مختلف به صورت طاق باز و یا صورت به سمت شرق دفن می‌شدند و برخی هم معتقدند مهرپرست‌ها این عادت را داشتند که هر زمانی مرده دفن می‌شد صورت به همان جهتی بود که خورشید قرار داشت.
 
جعفری زند گفت: با شناسایی و کشف این اسکلت احتمال می‌رود در شمال تپه اشرف یک گورستان بزرگ اشکانی وجود داشته باشد.
وی افزود: به دلیل قرارگیری خیابان مشتاق در  سمت شمال یافته‌ها و همچنین فضای سبز شهرداری در پایین آنچه از تدفین‌ها پیدا شد، ادامه کاوش‌ها مقدور نیست.
تپه تاریخی اشرف در شرق اصفهان و در کرانه زاینده رود قرار دارد. یافته‌های این تپه تاریخی در شهر اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است و از این جهت این تپه باستانی اهمیت زیادی در روشن شدن ابعاد تاریک تاریخی شهر اصفهان دارد.
در شش فصل گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد (سلوکی و اشکانی) به دست آمد.
مهم‌ترین دستاورد کاوش‌های پیشین تپه اشرف شناسایی بخش‌هایی از قلعه ساسانی بود که اکنون در مجاورت خیابان مشتاق دوم مشهود است.

باستان شناسان در دو ماه گذشته طی عملیات نجات‌بخشی آثار تپه اشرف در مسیر لوله‌گذاری آب به سمت شرق این تپه به کشفیات قابل توجهی رسیدند که پیشتر در فلات مرکزی ایران سابقه نداشته است.
با یافته‌های و کاوش‌های جدید تاریخ اصفهان به صورت علمی به سه هزار سال قبل می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار