مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان از بهره برداری خط اضطراری تأمین آب شرب اصفهان تا سال آینده خبر داد .  
کد خبر: ۸۸۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 17 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، دکتر مسعود میر محمد صادقی  در نشست خبری بیست و ششم مرداد ماه با اصحاب رسانه ضمن تبریک سالروز بازگشت آزادگان به کشور ، اظهار داشت: حدود 50 درصد از خط اضطراری تأمین آب اصفهان تکمیل شده است و پیش بینی می شود با راه اندازی این طرح در سال آینده بتوان حدود  3.2 متر مکعب بر ثانیه کمبود آب شرب استان را جبران کرد . رئیس هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان این که هم اکنون از طریق تصفیه خانه باباشیخعلی حدود 10.5  متر مکعب بر ثانیه آب به اولین ایستگاه آبی اصفهان واقع در اشترجان پمپاژ می شود ، افزود : مصرف آب شرب استان تا 15.5 متر مکعب بر ثانیه در تابستان افزایش پیدا می کند که حدود 4 تا 5 متر مکعب بر ثانیه کسری آب اصفهان در سال های گذشته از طریق چاه های فلمن  ، کاهش فشار آب در برخی از مناطق و ... تأمین می شد و با توجه به کاهش شدید آبدهی این چاه ها بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی یک ضرورت در استان اصفهان است. وی با اشاره به این که با بهره برداری از این سامانه ظرفیت انتقال آب تا حدود 10 متر مکعب بر ثانیه افزایش می یابد ، تصریح کرد : 27 کیلومتر تونل برای این سامانه احداث شده که آماده بهره برداری است اما به دلیل محدودیت منابع مالی ادامه اجرای این طرح از منابع داخلی شرکت آب منطقه ای و با کمک شرکت آب و فاضلاب از محل تبصره ۳ شورای شهر در حال انجام است و با بهره برداری از این طرح کمبود نیاز آبی استان را تا سال ۱۴۱۰ مرتفع می کند .
    دکتر میر محمد صادقی درباره سد و تونل سوم کوهرنگ هم چنین توضیح داد :  سد کوهرنگ سه 46درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تونل سوم کوهرنگ کامل شده است که با انجام کارهای اجرایی و به موازت آن خرید اراضی این طرح تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد . 
    وی در خصوص ساختمان های تخریبی کوهرنگ ، گفت: این ساختمان ها ویلا نبوده و تنها برای اسکان کارکنانی بودند که در رابطه با سد کوهرنگ کار می کردند و در اختیار مشاور و پیمانکاران این طرح بود. اراضی این ساختمانها که در طی ‌ دهه۷۰ و  ۸۰ برای کارگاه طرح کوهرنگ استملاک شده بود اخیرا در پی اختلاف نظر با جهاد کشاورزی استان چهارمحال سبب اقامه دعوی استان بالادست شد و با وجود مدارک ارایه شده توسط همکاران مبتی بر واگذاری اراضی  جهت تجهیز کارکاه  متاسفانه توسط دادگاه که در استان چهارمحال و بختیاری بود حکم تخریب این ساختمان ها داده شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، افزود: حتی اگر این حکم گرفته نمی شد به طور قطع طی دو سال آینده و بعد از اتمام کار پیمانکاران شرکت آب منطقه ای اصفهان این ساختمان ها را در اختیار استان بالادست برای هرگونه بهره برداری قرار می دادند.
میر محمد صادقی با اشاره به این که طرح بهشت آباد برای تأمین آب استان اصفهان به میزان 250 میلیون متر مکعب بازنگری شده است ، افزود : در طرح اولیه سه استان اصفهان، یزد و کرمان از این طرح منتفع می شدند که در بازنگری تنها استان اصفهان از آن منتفع و تأمین نیاز آبی دو استان دیگر از سد خرسان خواهد بود .
رئیس هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان این که نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود در پنج فاز تدوین شده است ، افزود : اولین فاز شناخت وضعیت موجود حوضه است که به نوعی مهمترین فاز این نقشه است .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تأکید بر این که فاز های بعدی به ترتیب استراتژی و ارائه راهبردها ، برنامه ریزی و سازماندهی راهبردها ، اقدامات اجرایی و کنترل و ارزیابی است ، خاطر نشان کرد : تدوین سیاستگذاری های اصلی در مدیریت حوضه ای و تعامل نمایندگان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان هواشناسی کشور، استانداران سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد و همچنین دو صاحب نظر دانشگاهی اعضای کارگروه احیای زاینده رود می تواند به انضباط آبی منتج شود چرا که آب یک مسئله چند وجهی است و یک ارگان نمی تواند به تنهایی متولی آن باشد .  وی افزود : در حال حاضر مدیریت آب در وزارت نیرو به سمت مدیریت حوضه های آبریز در حال تغییر است.
در ادامه این جلسه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به حجم 367 میلیون متر مکعبی مخزن سد زاینده رود ، گفت : هم اکنون ورودی به سد زاینده رود حدود  16 مترمکعب و خروجی آن 84 مترمکعب بر ثانیه است. وی افزود : میزان بارش ها تا به امروز یک هزار و 176 میلیمتر بوده است که در سال گذشته دو هزار و 124 میلیمتر و متوسط بلند مدت یک هزار و 355 میلیمتر بوده است و به ترتیب نسبت به سال گذشته و متوسط بلند مدت 45 درصد و 13 درصد کاهش داشته است .
    مهندس ساسانی تصریح کرد : سال گذشته در چنین روزی حجم مخزن سد زاینده رود 701 میلیون متر مکعب بوده است و به علت این کاهش حجم محسوس هر هفته پایش حجم مخزن آب سد در استانداری اصفهان انجام می شود .
    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اعلام این که در شهریور ماه آب خروجی سد زاینده رود  کاهش خواهد یافت ، گفت : ذخیره 200 میلیون متر مکعب آب در مخرن سد زاینده رود خط قرمز آب شرب استان محسوب می شود  .  
    در بخش دیگر این جلسه ، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان  با بیان این که حقآبه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاو خونی در سال آبی نرمال 176 میلیون متر مکعب در شورای عالی آب مصوب شده است ، افزود : احیای تالاب همان احیای زاینده رود است و پس از آب شرب تأمین حقآبه زیست محیطی در الویت است و امسال 52 میلیون متر مکعب برای تالاب بین المللی گاوخونی آب از سد رودشتین رهاسازی شده است . 
    میرمحمد صادقی از پر و مسدود کردن 6هزار و 600  حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال 84 خبر داد و افزود: در همین راستا  حدود 214 میلیون متر مکعب از برداشت غیر مجاز آب جلوگیری شده است .
    مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان این که حدود 350 میلیون متر مکعب از چاه های غیر مجاز آب در استان تخلیه می شود ، اضافه کرد : مردم می توانند در سراسر استان از طریق تماس با سامانه 3848 در تمام طول شبانه روز گزارش تخلفات از قبیل حفاری ، لایروبی و کف شکنی غیر مجاز چاه ، بهره برداری از چاههای فاقد پروانه برداشت پساب از فاضلاب شهری ، برداشت غیر مجاز از کانال ها و شبکه های آبیاری ، تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها و ساخت ، نگهداری ، حمل و تردد انواع دستگاه های حفاری غیر مجاز از را مطرح کنند.
    در پایان این نشست که با حضور مدیران ، معاونان و اصحاب رسانه فعال در حوزه آب استان برگزار شد از سامانه 3848 بازدید به عمل آمد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار