دکتر مجید حمیدی با بیان اینکه در حال حاضر فقط حدود ۶۰ نفر از بیماران دیالیزی در صف دریافت کلیه قرار دارند، توضیح داد: شخصی که دچار نارسایی کلیه می‌شود به متخصص کلیه مراجعه می‌کند و این پزشک نظر می‌دهد که فرد پیوند نیاز دارد یا خیر؟ می‌تواند پیوند بزند یا نه؟
کد خبر: ۸۸۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 19 August 2020
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان از آغاز مجدد عمل پیوند کلیه از هفته آینده در بیمارستان شهید بهشتی شهر همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدی بیان کرد: از سال ۸۱ عمل پیوند کلیه در همدان انجام می‌شد، اما از اسفندماه سال گذشته به علت شرایط موجود در کشور به واسطه شیوع و گسترش کروناویروس طی دستورالعمل ارسالی از سوی وزارت بهداشت، با توجه به مسری بودن این بیماری عمل پیوند کلیه لغو شد، اما قرار است از هفته آینده مجدداً در بیمارستان شهید بهشتی آغاز شود.

وی با بیان اینکه هر بیمار دیالیزی نمی‌تواند کلیه دریافت کند، توضیح داد: در عمل پیوند کلیه باید شرایط و بیماری‌های فرد مدنظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال شخصی که مبتلا به دیابت است اگر شرایط پس از پیوند را رعایت نکند بلافاصله پیوند پس می‌زند و برخی بیماری‌ها مانند خودایمنی وجود دارد که سیستم ایمنی خود فرد، دشمن بدن محسوب می‌شود، به بدن آسیب وارد می‌کند و از جمله قسمت‌هایی که آسیب می‌بیند کلیه‌ها هستند بنابراین برای این افراد پیوند زدن باید همراه با احتیاط باشد.

حمیدی ادامه داد: هنگامی که می‌خواهند به فردی کلیه پیوند بزنند تمام جوانب کار باید بررسی شود چراکه جراحی خیلی بزرگی را می‌خواهد تحمل کند. در سنین بالای ۶۰ سال که افراد اکثراً بیماری زمینه‌ای دارند و فشارخون آن‌ها بالاست، معمولاً خیلی نمی‌شود برای شان عمل پیوند انجام داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط حدود ۶۰ نفر از بیماران دیالیزی در صف دریافت کلیه قرار دارند، توضیح داد: شخصی که دچار نارسایی کلیه می‌شود به متخصص کلیه مراجعه می‌کند و این پزشک نظر می‌دهد که فرد پیوند نیاز دارد یا خیر؟ می‌تواند پیوند بزند یا نه؟

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: هنگامی که پزشک تشخیص داد فرد به پیوند احتیاج دارد به او یک نامه رسمی می‌دهند و بیمار با این نامه به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه کرده و منتظر دریافت کلیه می‌ماند.

حمیدی در پایان اظهار کرد: تعداد اهدای عضو در سال متغیر است و بستگی به تعداد تصادفات و شرایط اقتصادی دارد، اما معمولاً در طول یکسال ۱۷ تا ۴۰ عمل پیوند کلیه در استان انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار