موج دوم شیوع کرونا در استانها ادامه دارد و همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان و در آستانه سال نو تحصیلی، روز ملی گرامیداشت پزشکان در اول شهریور ماه فرا رسیده است، پیشتازان دفاع از سلامت که رعایت تدابیر بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه تقدیر از تلاش های آنان در این برهه کرونایی است.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 22 August 2020

بیماری ویروسی کووید-۱۹ یا کرونا حدود ۶ ماه قبل به کشورمان راه یافت و با ابتلای قطعی ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر، علاوه بر آسیب های جانی، انبوهی از انواع خسارات را از قبیل اقتصادی، اجتماعی و فرهنکی تحمیل کرده است.

ایرنا- اجرای تدابیری همچون شست و شوی مرتب دستها و صورت، حفظ فاصله فیزیکی، خودداری از شرکت در تجمعات و پرهیز از سفرها و ترددهای غیرضروری در شهرها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بسبار مهم و در عین حال ساده است اما غفلت و یا تساهل مردم در این زمینه فشار زیادی را در ۶ ماه گذشته بر جامعه پزشکی کشور وارد کرده است به طوری که ۱۶۰ پزشک جان خود را در روند درمان بیماران از دست داده اند و شمار زیادی از کادر درمانی نیز اوقات سخت و طاقت فرسایی را بر بالین بیماران می گذرانند.

تخصیص هزینه برگزاری مراسم روز پزشک در اردبیل برای تامین ملزومات پزشکی از مصادیق ایثارگری پزشکان در میانه شیوع کروناست که خبر آن را امروز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اعلام کرد.

با تلاش کادر درمانی و رعایت توصیه های کارشناسان، شکست کرونا حتمی است و امار نیز موید این حقیقت است. به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، ۱۱ بیمار بستری و ۲ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مراکز بیمارستانی و درمانی زیرمجموعه این دانشگاه گزارش شده که نشان می‌دهد با تلاش همکاران حوزه بهداشت و درمان این بیماری کاملا کنترل و مدیریت شده است.

محرم

شیوع کرونا در استان های کشور و لزوم رعایت دقیق فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، سبک جدیدی را از برگزاری آیین ها و مناسبت ها ایجاب کرده و با تداوم این امر در ماه محرم، حالت جدیدی از عزاداریها را شاهد هستیم.

هر چند که آمار چند روز اخیر از کاهش نسبی فوتی‌های مبتلا به کرونا حکایت دارد اما دغدغه مسوولان و مردم در این شرایط پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در ایام محرم و در عین حال برگزاری مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی است زیرا اگر این دستور العملها رعایت نشود با توجه به سرعت انتقال این ویروس شرایط سخت تری دوباره حاکم می‌شود.

تاکید بر برگزاری مراسم حداکثر به مدت دو ساعت و پرهیز از انجام برخی اقدامات مرسوم گذشته و دوری از دسته روی و استفاده از طبل و سنج و شربت و چای نذری و رعایت بعضی مسائل مربوط به شرایط مقابله با کرونا در خصوص فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی مکان از جمله کارهای لازم الاجراست.

استاندار اصفهان در این خصوص گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم بود چراکه سلامت مردم واجب است.
عباس رضایی افزود: از عاشقان اباعبدالله الحسین می‌خواهم که در اصفهان که پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام است، بیش از بقیه استان‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

هم اکنون ۲۶ استان کشور در وضعیت هشدار یا قرمز کرونا هستند که از این تعداد، استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار