معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ۲۵ مورد ابتلا به بیماری بوتولیسم بر اثر مصرف لبنیات آلوده به سم بوتولینوم در این استان مشاهده شده است.
کد خبر: ۸۹۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 25 August 2020

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ۲۵ مورد ابتلا به بیماری بوتولیسم بر اثر مصرف لبنیات آلوده به سم بوتولینوم در این استان مشاهده شده است.

علیرضا آرمانی‌کیان در این خصوص اظهارکرد : بوتولیسم یک اختلال کاملا نادر و خطرناک است که توسط باکتری ویژه به نام «کلوستریدیوم بوتولینوم» تولید می‌شود و وجود اسپورهای باکتریایی عامل این بیماری در خاک و آب رایج بوده و زمانی که این اسپورها طی شرایطی «سم بوتولینوم» را تولید شده و مشکلاتی را پس از خوردن موادغذایی در افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری بوتولیسم در استان زنجان از ۱۵ مرداد سال‌جاری مشاهده شده است، افزود: از تاریخ ۱۵ مرداد تا اول شهریور حدود ۲۵ نفر در این استان علائم بیماری بوتولیسم را داشته‌اند که اکنون از این تعداد، ۶ بیمار در بیمارستان بستری هستند و یک نفر نیز در بخش آی.‌سی.‌یو بیمارستان ولی‌عصر (عج) زنجان تحت مراقبت قرار دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه موردی از فوت ناشی از بیماری بوتولیسم در استان نداشته‌ایم، تصریح کرد: گفتنی است مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در این استان نداشته‌ایم و فرد مبتلا به بیماری بوتولیسم که اهدای عضو کرده باشد نیز نداریم، زیرا حتی اعضای بیمارانی که سرماخوردگی داشته باشند نیز اهدا نمی‌شود. 

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با تعطیل کردن یک فروشگاه لبنیات فروشی در زنجان، ادامه داد: با فروشگاهی که شهروندان با خرید دوغ، ماست، کشک محلی دچار بیماری بوتولیسم شده بودند، برخورد و تعطیل شده است. 

آرمانی‌کیان در رابطه با علائم بیماری بوتولیسم، اظهار کرد: اختلال دید (دو بینی)، ضعف جسمی، احساس خستگی، درگیری عضلات قفسه سینه، مشکلات تنفسی، بی‌حالی و سستی، صحبت‌های نامشخص که به تدریج مشهودتر می‌شود، خشکی دهان و متاسفانه فرد فلج می‌شود. 

وی با بیان اینکه در زمان ۱۸ الی ۳۶ ساعت بعد از خوردن موادغذایی دارای سم بوتولینوم علائم بیماری بوتولیسم بروز خواهد کرد، افزود: به شهروندان توصیه می‌کنم از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از لبنیات محلی از مراکزی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند خریداری کرده و در دمای بالای ۸۵ درجه به مدت ۵ دقیقه همانند کنسرو بجوشانند. 

این مسئول با بیان اینکه خوشبختانه بیماری بوتولیسم در استان زنجان زیاد مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری بیش‌تر در استان‌های شمالی با مصرف یکسری از موادغذایی مشاهده می‌شود.

 

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار