چهارخطه كردن راه ارتباطی بندرهای گناوه - دیلم در شمال استان بوشهر معروف به جاده مرگ، یكی از مطالبه‌های بحق مردم این منطقه بود كه با روی كارآمدن دولت تدبیر و امید و سفر رئیس جمهوری به این استان تصویب و اجرا شد و اكنون این محور ارتباطی به بزرگراه "امید" تبدیل شده و به عنوان كارنامه و خدمت درخشان این دولت در این خطه ثبت و ماندگار شده‌است.
کد خبر: ۸۹۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 26 August 2020

همانگونه که توسعه زیرساخت‌ها از مهمترین عوامل رشد اقتصادی و رفاه عمومی به شمار می‌رود، سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌ها باعث تردد ایمن، کاهش تلفات و خسارت‌ها، فراهم شدن زیرساخت تولید، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل و بهبود و ارتقا آن می‌شود. 

در این ارتباط برای توسعه مناسب شهرها بویژه شهرهایی که در کنار ظرفیت بالای اقتصادی از قابلیت گردشگری نیز برخوردار هستند، این موضوع اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. 

شهرستان گناوه در کنار ساحل نیلگون خلیج همیشه فارس از دیرباز دارای ظرفیت بالای گردشگری است و در دو دهه اخیر با جهش اقتصادی و رونق بازار آن در سطح کشور به لحاظ جذب مسافر در تمامی فصول سال حائز رتبه شده‌است. 

باتوجه به بازارهای تجاری در گناوه و دیلم و دروازه ورودی استان بوشهر از سمت خوزستان در همه ایام سال بویژه تعطیلات نوروزی که شمار زیادی از مسافران به این شهرستان‌ها مسافرت می‌کردند، تصادفات ناگواری در این محور رخ می داد و عیدشان به ماتم تبدیل می‌شد.

تردد بالای مسیرهای منتهی به این شهرستان‌ها که ۶۱ کیلومتر طول داشت، به‌ عنوان مقصد اصلی مسافران به استان بوشهر، در سنوات گذشته میزان تلفات جاده‌ای را بویژه در محور گناوه به دیلم افزایش داد و تحت عنوان جاده مرگ از آن نام برده می‌شد.

این محور پرتردد به دلیل عرض کم و دو طرفه بودن به یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان بوشهر تبدیل شده بود، به گونه‌ای که به طور متوسط هر ماه چندتن از هموطنان و اهالی این شهرستان ها را که در این مسیر تردد می کردند به کام مرگ می‌فرستاد و بسیاری از خانواده ها داغدار می‌شدند.

تداوم حوادث جاده ای مرگبار در حدفاصل محور شهرستان گناوه به دیلم در شمال استان بوشهر تا قبل از تبدیل به بزرگراه نگرانی و واکنش مردم این منطقه و حساسیت و دغدغه مسئولان استان و شهرستان را در برداشت.

در پی تصادفات مکرر در این مسیر که منجر به کشته شدن چندین نفر از هموطنان شد، مردم این شهرستان‌ها در شبکه‌های اجتماعی و محافل و مجالس بشدت از وقوع چنین حوادثی دلخراش حساس و گله‌مند شدند.

آنان انتظار و توقع داشتند که با دوبانده کردن این جاده ۶۱ کیلومتری علاوه براینکه تصادفات ناگوار جاده‌ای را به حداقل خواهد رساند مزایا و فواید خوبی برای دو شهرستان گردشگری گناوه و دیلم بدنبال خواهد داشت.

براساس آمارها سالانه بیش از ۳۰ مورد تصادف در محور دیلم - گناوه به وقوع می‌پیوست که منجر به مرگ و میر شمار زیادی از مردم این استان و دیگر هموطنان می‌شد که امروز با تبدیل آن به اتوبان امید این شمار به حداقل‌ها رسیده است که آن هم به دلیل خواب آلودگی و بی احتیاطی رانندگان رخ می‌دهد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر، امید مردم این منطقه برای تحقق خواسته هایشان دوچندان شد و بالاخره چهارخطه کردن این محور جزو مصوبه‌های این سفر و در دستور کار برای اجرا قرار گرفت که با اتمام آن، مسیر فوق به یکی از ایمن ترین راه‌های ارتباطی استان بوشهر تبدیل شد.

در سفر سال ۹۳ رئیس جمهور و هیات دولت به استان بوشهر، ساخت باند دوم این مسیر به تصویب رسید و پس از آن اعتبار لازم برای آن اختصاص یافت.

اهمیت بالای این مسیر و وقوع مکرر تصادفات باعث شد که به عنوان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار استان بوشهر در دستور کار قرار بگیرد و مسئولان برای تکمیل‌ آن تلاش بیشتری داشته باشند.

۲۷ دی ماه ۹۷ بزرگراه گناوه - دیلم از محورهای مهم ارتباطی شمال استان بوشهر که در چند فاز زیر بار ترافیک رفته بود در آیینی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تکمیل و بطور رسمی افتتاح شد. 

این بزرگراه گناوه در امتداد نوار کریدور ساحلی جنوب کشور بطول ۶۱ کیلومتر و عرض ۱۱ متر با اعتبار یکهزارو ۲۶۰ میلیارد ریال احداث شده‌است.
در اجرای این طرح ۳۵۱ هزار مترمربع خاک‌برداری، یک میلیون و ۱۱۶ هزار مترمکعب خاکریزی، ۱۶۱ هزار تن آسفالت، ۳۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بتن بکار رفته و دارای ۱۲۰ دستگاه آبرو و یک دستگاه پل خاص است.

توسعه و آبادانی زیرساخت‌های حیاتی و بالابردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات کشور، سهولت در حمل و نقل و جابه جایی، کاهش تصادف جاده‌ای، اشتغال‌زایی و جذب نیروی کار در منطقه، سهولت ارتباط شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، دیلم و اهواز از عمده اهداف اجرای این پروژه است که در دولت تدبیر و امید تحقق یافت.

 

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار