بررسی آمار موجود دربازار مسکن پایتخت مشخص کننده این امر است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته بدون توقف به رشد نجومی خود ادامه داده و در شهریور ماه به ۲۳.۱ میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۸۹۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 01 September 2020

دنیای ریاضیات به زبان نمودار و عدد اقدام به برقراری ارتباط با دنیای انسان‌ها می‌کند. زبان ریاضیات به قدری قابل فهم و درک است که بسیاری از رشته‌های دیگر نیز دست به دامن ریاضیات شده و از زبان و دریچه اعداد و نمودارها با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

در میان این همه شیرینی استفاده از زبان دنیای ریاضیات، باید گفت، این ابزارهای هندسی، همیشه حامل اخبار خوب نیستند. گاهی اوقات اخبار تلخی از زبان این نمودارها منتقل می‌شود. نمونه‌اش همین نموداری است که گزارش ما حول آن شکل گرفته است.

از بررسی اطلاعات موجود در حوزه بازار مسکن، نتیجه‌ای حاصل شد که جز  به زبان ریاضی قابل بیان نیست. ماجرا از این قرار است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن در شهر تهران بوده‌ایم، به نحوی ‌که از فروردین ماه سال 97 تا شهریور ماه سال جای در مدت 2 سال و 6 ماه، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با رشد نجومی 359 درصدی مواجه شده است.

نکته قابل توجه در زمینه بازار مسکن، علاوه بر رشد جهشی قیمت‌ها، مسئله متوقف نشدن رشد قیمت‌ مسکن در سال جاری است. بررسی آمار مرتبط با میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در 6 ماهه ابتدا سال‌های 97، 98 و 99 بیانگر این امر است که رشد قیمت در انتهای 6 ماهه اول سال، تثبیت شده و بعضا روند کاهشی داشته است. این در حالی‌ست که قیمت مسکن در 6 ماه ابتدایی سال جاری بدون توقف روند افزایشی خود را پیگیری می‌کند؟ این مسئله در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

*رشد بازارهای سرمایه‌ای، عامل متوقف نشدن رشد نجومی قیمت مسکن

بررسی دلایل متوقف نشدن روند صعودی بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های پیش در بازه زمانی 6 ماه ابتدایی سال مستلزم بررسی شرایط اقتصادی سال جاری و تفاوت‌های موجود نسبت به سال گذشته است. در همین ارتباط محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با تحلیل شرایط موجود در بازار مسکن، گفت:« در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته، افزایش تقاضا و در پی آن افزایش تعداد معاملات یکی از عوامل‌ جدی افزایش قیمت مسکن است. در حقیقت سال‌های گذشته با پدیده رکود تورمی مواجه بودیم اما در سال جاری، افزایش 170 درصدی تعداد معاملات نشانی از رکود ندارد و شرایط تورم ناشی از افزایش تقاضا را تداعی می‌کنند.»

این کارشناس حوزه مسکن، در بیان دلایل افزایش تقاضا در بازار مسکن، اظهار داشت:« به نظر می‌رسد بازدهی بالای بازارهای سرمایه‌ای موازی یکی از دلایل افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسکن باشد. به طوریکه رفتار طبیعی حاضرین این بازارها نشان داده است که بازار مسکن امن‌ترین مکان برای ذخیره سود بدست آمده از سایر بازارها خواهد بود.»

وی در تشریح تاثیر سایر بازارهای سرمایه‌ای بر بازار مسکن، گفت:« در شرایط کنونی شاهد خط دهی این بازارها به هم هستیم و افزایش شاخص‌ها در یک بازار زمینه را برای افزایش شاخص‌های قیمتی در سایر بازارهای موجود فراهم می‌کند.»

حمیدزاده، در بیان یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت بدون توقف بازار مسکن، گفت:« یکی دیگر از تفاوت‌های اقتصادی در سال جاری نسبت به سال‌های پیش، کنترل نشدن رقم نرخ ارز است که شرایط را برای افزایش قیمت مسکن به سبب تخلیه نشدن فشار تورمی مهیا می‌سازد.»

*تاخیر در اخذ مالیات‌های تنظیمی، زمینه ساز افزایش قیمت مسکن

افزایش بدون توقف قیمت بازار مسکن در پایتخت درحالی رقم می‌خورد که عزم دولت و مجلس شورای اسلامی بیش از هر زمان دیگری برای اخذ مالیات‌های تنظیمی جزم است. مطابق اظهارات متولیان بازار مسکن در کشور اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از انتهای تابستان سال جاری در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، همچنین مالیات بر عایدی املاک در مجلس شورای اسلامی منتظر تصویب است. با این وجود رشد نجومی قیمت مسکن نه تنها نسبت به سال‌های گذشته کنترل نشده بلکه با سرعتی فزاینده به پیش رفت.

در همین ارتباط حمید احمدی، کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به تاثیر مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن، گفت:« طبیعتا اخذ مالیات‌های تنظیمی به واسطه تحت تاثیر قرار دادن حاشیه سود بازارهای سرمایه‌ای زمینه کاهش تقاضا سرمایه‌ای و کاهش قیمت را فراهم می‌سازد.»

این کارشناس حوزه مسکن، ادامه داد:« متاسفانه برخلاف وعده‌های صورت داده شده توسط متولیان مسکن درکشور، هنوز شاهد اخذ این مالیات‌ها نیستیم. همین امر سبب سو استفاده سوداگران بازار مسکن شده تا از این غفلت استفاده کنند و پیش از وضع هر قانونی نسبت به کسب سود از این بازار اقدام ورزند.»

بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه بیانگر این امر است که متوقف نشدن قیمت‌های در بازار مسکن می‌تواند ناشی از کنترل نشدن سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر، ارز، طلا و بورس باشد. همچنین تاخیر متولیان حوزه مسکن در مجلس و دولت به منظور اخذ مالیات‌های تنظیمی نیز یکی از دلایل دیگر شدت گرفتن تقاضا و افزایش قیمت سرپناه به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار