مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آزادسازی و ساماندهی زاینده رود از سراب تا پایاب با هدف تسریع جریان زاینده رود و نظارت بر برداشت غیرقانونی خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 03 September 2020

منصور شیشه فروش با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب اظهار داشت: اقدامات مهمی برای شناسایی موارد تخلف درمسیر رودخانه‌های استان اصفهان با صدور اخطاریه‌های لازم، انجام شده است تا حریم و بستر رودخانه به وضعیت سابق برگردد و اگر همکاری انجام نشود با شکایت به مراجع قضائی موارد تخلف، دنبال می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از ۸۰ مورد ادوات پمپاژ غیرمجاز توقیف می‌شود. ممانعت از نخاله ریزی و فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آشنایی مجاورین رودخانه با مباحث بستر و حریم و قوانین مربوط به آن از دیگر اقدامات حفاظتی رودخانه‌های استان اصفهان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آزادسازی‌های انجام شده در محور شرق اصفهان تصریح کرد: در سالهای اخیر ۳۴ کیلومتر از بند آبشار تا پل زیار استان اصفهان آزادسازی شد. این در حالی است که ۱۶ کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده رود با احداث دیواره تثبیت شده است.

وی افزود: در این طرح بیش از ۶۸ هکتار از اراضی مجاور رودخانه زاینده رود با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان آزادسازی شده است که نقش مهمی در تسریع جریان زاینده رود در این حوضه کم آب دارد.

شیشه فروش بیان داشت: پس از عملیات آزادسازی در شرق اصفهان، با همکاری صنف کشاورزی و دوستداران محیط زیست ادامه جاده آزادسازی شده به طول ۱۲۰ کیلومتر تا تالاب گاوخونی ادامه یافت. عملیات آزادسازی به سمت بالادست رودخانه و از محل باغ پرندگان به سمت شهرستان لنجان تداوم یافت.

پرومسدودشدن چاه‌های غیرمجاز در محدوده سدنکوآباد

وی افزود: تخلیه زباله و نخاله در بستر زاینده رود و کاهش ظرفیت عبوری جریان رودخانه و آلودگی منابع آب و خاک و فرسایش آب و خاک ناشی از جریانات گردابی و چرخشی به وجود آمده در برخی از نقاط موجب شد تا بستر رودخانه در غرب نیز مورد اصلاح و آزادسازی قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پرو مسدودکردن چاه‌های غیرمجاز در محدوده سد نکوآباد تا باغ پرندگان تصریح کرد: در ابتدا با نصب بنر، توزیع بروشور و تبلیغات محیطی نسبت به آزادسازی مجاورین رودخانه اطلاع رسانی شد. با انجام مطالعات مرحله دوم ساماندهی رودخانه زاینده رود جاده ساحلی با پهنای ۱۵ متر در فاصله ۳۵ متری از محور رودخانه در طرفین احداث شد که به موجب آن نقشه کاداستر از مناطق نیازمند به آزادسازی تهیه شد.

وی اضافه کرد: با استفاده از نظر کارشناسان و اخذ مجوز تبصره ۴ ماده دو اخطاریه‌های لازم صادر و پس از آن نسبت به آزادسازی اقدام شد.

شیشه فروش با بیان اینکه تمام خسارات وارده به زمین‌های مالکان و متصرفان توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت جلسه شد، تصریح کرد: بسیاری از بندهای غیرمجاز از جمله بند غلامی و بندهای موجود در سطح شهر اصفهان و … که در مجموع بیش از ۷۰ بند را شامل می‌شود آزادسازی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار