محمدرضا لطفی با اشاره به این که شیوع کرونا عادات و آداب را تغییر داده، از برپایی آنلاین سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان استقبال کرد و اثربخشی حداکثری و مشارکت مخاطبان را راز پویایی آن دانست.
کد خبر: ۸۹۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ 05 September 2020

محمدرضا لطفی منتقد سینما و فیلمساز در خصوص برگزاری آنلاین سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: تقریبا نزدیک شش‌ماه است که وارد این شرایط کرونایی شده‌ایم. شرایط و موقعیت نوظهوری به وجود آمده و پیرو آن، یکسری قوانین، آداب و عادت‌های ما تغییر کرده است. یکی از این موضوعات، همین بحث برپایی آنلاین برنامه‌هاست. به هرحال باید برای ادامه نیافتن شیوع بیماری، فاصله داشته باشیم و نمی‌توانیم تجمعات را برگزار کنیم؛ خب طبیعتا ذات و نفس و نَفَس فستیوال‌ها، گردهمایی‌، حضور، کنار هم بودن، گپ زدن، بحث کردن است، اما نمی‌توان به واسطه دور شدن از عادت‌های رایج، صورت مسأله را پاک کرد. من فکر می‌کنم که دو راه وجود دارد؛ یا چشم پوشی کردن از برگزاری جشنواره -مثل کاری که جشنواره جهانی فجر انجام داد- یا برگزاری به شیوه‌ آنلاین که من به رویکرد دوم و برپایی جشنواره رأی می‌دهم.
لطفی گفت: جشنواره باید به حیات خود ادامه دهد و البته بابت اثربخشی حداکثری، باید فضای لازم را ایجاد کند. عیار محک شور و هیجان هر جشنواره‌ یا فستیوالی چه در ایران و چه در هرجای دنیا، میزان استقبالی است که مردم از آن جشنواره خواهند داشت. بحث تبلیغات، معرفی و پرزنت کردن جشنواره، می‌تواند مخاطب یک جشنواره را در شرایط برپایی آنلاین زیاد کند و جدی گرفته شدن این قضیه، نه فقط در جشنواره فیلم کودک که در تمام جشنواره‌ها لازم و ضروری است.
این منتقد در پاسخ به این سوال که به فرض فراگیری و موفقیت برپایی جشنواره در شرایط برگزاری آنلاین، این شیوه چقدر در آینده سبب‌ساز تحول در اجرای جشنواره‌ها خارج شد و آیا این امکان وجود دارد که جشنواره‌ها یک سری از بخش‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند؟، گفت: در حال حاضر همه چیز تابع شرایط کرونا است، ولی واقعیت این است که این اتفاق ادامه‌دار نخواهد بود، زیرا به این دلیل که اساسا انسان موجود اجتماعی است، حس و حالی که جشنواره‌ها به واسطه درکنار هم بودن افراد و گپ زدن، بحث کردن و تبادل اطلاعات وجود دارد، طبیعتا در یک فستیوال مجازی و آنلاین اتفاق نخواهد افتاد. حداقل می‌توانم بگویم که در زمینه سینما و در مختصات فستیوال‌ها، من خیلی بعید می‌دانم که در آینده، این تحول امکان‌پذیر باشد، مگر آن که یکسری از بخش‌های بین‌المللی یک جشنواره یا برپایی جشنواره‌های محلی کوچک‌تر به سمت برپایی آنلاین کشیده شود.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار