مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با اعلام این که کمبود کود شیمیایی برای کشت پاییزه در استان وجود ندارد ، از کشاورزان خواست برای تهیه کود مورد نیاز عجله نکنند.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 05 September 2020

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با اعلام این که کمبود کود شیمیایی برای کشت پاییزه در استان وجود ندارد ، از کشاورزان خواست برای تهیه کود مورد نیاز عجله نکنند.

مجید سلطانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت که قیمت کود شیمیایی اوره و سوپر فسفاته ساده که نیاز ۸۵ درصدی کشاورزی مازندران محسوب می شود با قیمت ثابت سال زراعی گذشته جاری عرضه می شود و لازم است کشاورزان گران تر از این قیمت خریداری نکنند.

وی افزود : در حال حاضر کمبودی در تامین انواع کودهای ازته ، فسفاته و پتاس در استان وجود ندارد و در انبارهای استان به اندازه کافی از این کودها موجود است که بموقع در اختیار کشاورزان برای کشت پائیزه قرار می گیرد.

سلطانی گلایه برخی از کشاورزان در باره کمبود و گرانی کود را مربوط به کودهای شیمیایی به نام های سوپرفسفات تریپل، سوپرپتاسیم و کلرورپتاسیم دانست و توضیح داد : این کودها وارداتی است که فقط نیاز ۱۵ درصدی کشاورزی استان را تامین می کند و علت گرانیشان هم خروج از حمایت یارانه ای و واردات آن با ارز نیمایی است.

وی افزود : کشاورزان در خرید این نوع کودهای شیمیایی برای کشت پائیزه نیز عجله نکنند چرا که انواع کودهای شیمیایی حتی کود های وارداتی به اندازه کافی آماده تحویل به کارگزاری ها است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با اعلام این که به طور متوسط در هر شهرستان حدود ۲۵ کارگزاری تحت پوشش این شرکت توزیع نهاده های کشاورزی بویژه کودهای شیمیایی را انجام می دهد ، گفت : کارگزاری ها تنها مرجع توزیع کود شیمیایی هستند و کشاورزان فقط از کارگزاری ها کود مورد نیاز و نظر خود را خریداری کنند.
وی افزود : کشاورزان بابت تامین و توزیع کودشیمیایی برای کشت پاییزه به هیچ وجه نگران نباشند چون تولید کود اوره صد درصد داخلی است و بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی این نوع کود برای کشت پائیزه د رانبارهای استان های کشور موجود است.

تاثیر کشت دوم برنج بر بازار کود

سلطانی همچنین افزایش قاچاق کودهای تقلبی و افزایش بی رویه قیمت انواع کودها در بازار آزاد استان را تایید کرد و علت آن را درخواست زیاد از سوی برنجکاران دانست.

وی توضیح داد : از آن جایی تقاضا برای کودهای شیمیایی کشت دوم برنج زیاد شد و تامین کود برای کشت دوم برنج نیز جزء برنامه وزارت جهاد کشاورزی نبوده است، شاهد نابسامانی عرضه و افزایش بی رویه انواع قیمت در بازار آزاد استان هستیم.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان داده است که شالیکاران مازندران برای کشت دوم برنج هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره حدود ۶۰ هزار تومانی را تا ۱۶۰ هزار تومان و کود سوپر فسفات ساده ۷۰ هزار تومانی را تا ۱۸۰ هزار تومان خریداری می کنند.

همچنین کودهای وارداتی شامل سوپرفسفات تریپل، سوپرپتاسیم و کلرورپتاسیم نیز در هر کیسه ۲۰ تا ۵۰ کیلویی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در بازار آزاد مازندران خرید و فروش شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران گفت : طبق اعلام سازمان جها کشاورزی استان شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا ، گندم ، جو و علوفه مهیا است و بر اساس برنامه ستاد کشت پائیزه ، امسال نیمی از زمین‌های استان زیر کشت این محصولات می‌رود.
بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی امسال ۲۷ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت کلزا و حدود ۶۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم خواهد رفت،کشت پائیزه کلزا در زمین های خشکه زاری از اواخر شهریور آغاز می شود و این محصول استراتژیک در زمین های شالیزاری نیز از دهه اول آبان زیر کشت می رود.

جو دانه ای هم از دیگر محصولات مهم کشت پائیزه استان مازندران است که به طور متوسط هر ساله در حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین های استان کشت می شود. زمان کشت جو در مازندران نیز اواخر مهر و اوایل ماه آبان است.

سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر نیز به عنوان محصولات صیفی و سبزیجات نیز جزء کشت پائیزه استان مازندران محسوب می شوند.

بر اساس آمارهای رسمی سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان ۱۷۵هزار تن است . کودهای پتاس، اوره و فسفات به عنوان کودهای پایه محصولات کشاورزی محسوب می شوند.

طبق اعلام مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران میانگین نیاز هر هکتار به کود های شیمیایی در زمین های کشاورزی استان ۲۰۰ کیلو گرم است.نیاز هر هکتار به کود اوره ۱۰۰کیلو و فسفات و پتاس هر یک ۵۰کیلو گرم است.

سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار