مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز قم با اشاره به اتمام فاز اول پروژه بوستان ولایت گفت: در30 هکتار از بوستان عملیات جدول گذاری معابر، زیرسازی و آسفالت به اتمام رسیده و همچنین امکانات خدماتی آن در حال نصب است و این بوستان به زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۹۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 09 September 2020

به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان با اشاره به مساحت ۲۰۰ هکتاری بوستان ولایت اظهار داشت: این بوستان که در محدوده شمال و شمال شرق قم قرار دارد، ظرفیت بالقوه ای را در زمینه ی سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد کرده است و نقش به سزایی در بحث کنترل آلودگی ها و بهبود هوای قم خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: قسمت عمده ای از عرصه های این  بوستان درخت کاری شده و سیستم های نوین آبیاری تحت فشار نیز در این بوستان نصب شده است.

جوادیان ادامه داد: با وجود تمام محدودیت ها در انتخاب گونه های درختی و درختچه ای سازگار با محیط ،در چهار سال گذشته اغلب عرصه ها این بوستان کاشت شده و در تلاش هستیم سیستم های آبرسانی مساحت ۲۳۰ هکتاری این بوستان را به زودی به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به گونه های موجود در این بوستان گفت: علاوه بر استفاده از درختان و درختچه های مثمر زیتون، انار، سنجد، پسته و گل محمدی در کاشت های جدید، ۳۰ هکتار زیتون کاری در این عرصه وجود دارد که ۲۰ سال از کاشت آن ها میگذرد که مجدد بعد از سرمای سال ۱۳۸۶ مجددا ایجاد و بهسازی گردیده است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: به دلیل کیفیت پایین خاک بستر، وجود لایه های شور و شرایط خاص زمین های این عرصه، در  ۵ هکتار از بوستان درخت گز شور به عنوان گونه ای سازگار و مقاوم کاشته شد که در برنامه داریم پس از استقرار آن آبیاری به صورت دیم و با استفاده از آب های زیر سطحی صورت گیرد.

جوادیان با اشاره به وجود قابلیت های  توپوگرافی  این بوستان گفت: بوستان  ولایت دارای آثار و بستر مناسب طبیعی برای ایجاد زمین های ورزشی، پیست های دوچرخه سواری و موتور سواری و مجموعه های ورزشی است و اقدامات لازم برای ایجاد مسیر دسترسی ترافیکی مناسب آن نیز از طرف معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قم در حال اجرا و پیگیری است.

وی با اشاره به اجرای پروژه ایجاد مبلمان این بوستان گفت : عملیات عمرانی فاز اول پروژه تبدیل این بوستان از جنگلی به شهری تقریبا به اتمام رسیده و با نصب مبلمان پارکی و خدماتی آماده بهره برداری خواهد شد.

جوادیان با اشاره به موقعیت مکانی این بوستان گفت: بوستان ولایت در مسیر تردد ۱۷ استان قرار گرفته و ما تلاش داریم شرایط بهتری را برای خدمات دهی به مسافرین و همشهریان ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک ها فضای سبز شهرداری قم در پایان گفت: ما در حال بررسی توسعه مجموعه با استفاده از انتقال پساب تصفیه شده هستیم و در صورت امکان و همکاری سایر دستگاه های استان بوستان در سال های آینده توسعه خواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار