در سی و سومین دوره جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان، روی برپایی بخش‌های مختلف در قالب آنلاین و برخط طراحی شده است.
کد خبر: ۸۹۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 10 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سی و سومین دوره جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان، روی برپایی بخش‌های مختلف در قالب آنلاین و برخط طراحی شده است. در این راستا، کارشناسان و متخصصین برای برگزاری آنلاین جشنواره سی و سوم پیشنهادها و تحلیل‌های خود را ارائه دادند؛

تقویت راه باقی مانده
مصطفی رحمان دوست، شاعر، نویسنده، مترجم کودکان و نوجوانان درباره برگزاری جشنواره ۳۳ فیلم کودک و نوجوان گفت: در این روزهای کرونایی سینما وهمه ی فیلم ها به شکل دیگری نمایش داده می‌شود(تا جایی که شنیدم تعداد بینندگان فیلم بیشتر شده است). پس چاره ای نیست که به جای برگزاری جشنواره به شکل قبل به آنلاین بودن آن فکر کنیم. در دنیا هم همین است. بنابر این راهی جز تقویت راه باقی مانده نیست. برای مثال یک نقطه تقویت در مورد برگزاری کلاس ها در این زمان و به شکل آنلاین، چند برابر شدن ظرفیت کلاس ها است. در مورد جشنواره هم باید راهکاری برای افزایش تعداد شرکت کنندگان داد که امکان حضور بچه‌ها و مشارکت در مناطق مختلف وجود داشته باشد.
شاعر صد دانه یاقوت با بیان این که خود در جشنواره فیلم سازی کودکان و نوجوانان به شکل های مختلف حضور داشته است اضافه کرد: در دوره‌های قبل این مسئله برای بچه‌هایی که خبر جشنواره را می‌شنیدند اما امکان حضور نداشتند دردآور بود. همیشه بچه‌هایی را در اصفهان می دیدم که به واسطه تندیس پروانه ای که در دست داشتند نگاهشان از بالا به پایین بود.
اما در این دوره و اکنون امکان حضور همه گیر تری فراهم شده است. این فرصت خوبی است که این موضوع به شکل آزمایشی برگزار، نقاط قوت و ضعفش شناسایی و برای دوران پسا کرونا نیز اجرا شود.

اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی
علیرضا کرمانی درباره برگزاری جشنواره آنلاین امسال گفت: درست است که وضعیت کرونا یک وضعیت اجتناب ناپذیر را به وجود آورده تا ما فعالیت هایی مثل جشنواره‌ها را که به صورت متمرکز و فیزیکی در یک مکان انجام می‌شد، ناچار به شکل مجازی برگزار کنیم؛ اما چه بهتر و خیلی هم خوب است.
این مشاور، روانشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: همان طور که در جریان هستید جشنواره‌های این چنینی در سال های گذشته به صورت متمرکز در یک شهر برگزار می‌شد. اگر خیلی خوب بود در همان شهر مورد استقبال قرار می گرفت. اما این فرصت اکنون ایجاد شده که این جشنواره‌ها چون دسترسی به آن امکان پذیر شده در همه ی شهرها حتا در روستاهای کشور مورد استقبال علاقه مندان قرار بگیرد. البته این به میزان دسترسی نیز بستگی دارد. و از این هم مهمتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره این جشنواره است. هر چه اطلاع رسانی و راه‌های تکمیلی به مشارکت فراخواندن کودکان و بزرگسالان در این جشنواره بیشتر باشد به طور حتم موفقیت بیشتری خواهد داشت، مشارکت اجتماعی بیشتری را برخواهد انگیخت، کودکان و نوجوانان بیشتری را جذب و در آن ها انگیزه ایجاد خواهد کرد که در این واقعه فرهنگی شرکت کنند. اکنون مدارس تعطیل هستند اما اگر مدارس تعطیل نبودند می‌توانستید از آن ساز و کار استفاده کنید. اگر اکنون هم بتوان از ساز و کارهای ارتباطی که آموزش و پرورش با دانش آموزان دارد استفاده کرد و این جشنواره برای بچه‌ها تبلیغ شود؛ موفقیت از سال های قبل اگر بیشتر نباشد کم تر هم نخواهد بود.

ما در شرایط گذار هستیم
حسین بکائی در خصوص برگزاری جشنواره این دوره گفت: به طور کلی در شرایط کرونایی که انسان ها به سمت خانه‌ها سوق داده وعملن ارتباطات انسانی کم، محدود و قطع می‌شود؛ انجام برنامه‌هایی که انسان ها را به‌هم پیوند دهد منجر به افزایش مشارکت اجتماعی می‌شود. برای محدودیت های برگزاری جشنواره باید گفت ما در شرایط گذارهستیم. امیدواریم ماجرای کرونا بر اساس چیزی که اعلام شده حداکثر تا یکی دو سال دیگر تمام شود و ما این تجربه را هم پشت سر بگذاریم. برگزار کردن جشنواره‌ها در این شرایط به شکل آنلاین خوب است؛ اما پیش بینی ما درباره این که چه قدر کودک و نوجوانان بیایند و از این کار استقبال کنند ابتدا یک کار علمی ست که از طریق نظرسنجی و نمونه گیری نتیجه آن امکان پذیر است و خیلی قابل پیش بینی نیست.
این نویسنده کودک و نوجوان، ویراستار و مترجم در ادامه بیان کرد: البته شرکت کودکان و نوجوانان در جشنواره یا برنامه‌های جنبی آن به اجرا بستگی دارد. استقبال از جشنواره تنها فیلم دیدن نیست و به نوعی مشارکت های دیگری هم هست. مثل خواندن و صحبت کردن درباره جشنواره. باید نتیجه این تجربه خاص و جدید را دید. با مشاهده مشارکت سال های گذشته می‌توان شکاف بین نگاه رسمی برگزار کنندگان جشنواره و نگاه مردم به فیلم کودک و نوجوان را مورد سنجش قرار داد. باید دید مردم چه قدر از جشنواره استقبال خواهند کرد. در نهایت کسانی که در این شرایط برنامه و جشنواره‌ها را پیش می برند انسان‌های قابل احترامی هستند و به آن ها خسته نباشید می گویم.

جشنواره‌ای با جنس و تعداد بیشتر
بابک نیک‌طلب، شاعر کودک و نوجوان درباره جشنواره آنلاین امسال گفت: این روزگار کرونایی موجب شده است که تا حدودی از امکانات هرچند اندک خانواده‌ها و مردم کوچه وخیابان در زمینه مجازی بتوانیم بهره ببریم. یکی هم همین روابط اجتماعی با مخاطبانی است که دسترسی به جشنواره، مکان و زمان زنده برگزاری‌اش در شهرهای بزرگ را نداشتند. این آنلاین بودن موضوع علاوه بر این که باعث تنوع شرکت کنندگان خواهد شد؛ باعث کثرت آنها-خصوصا گروه‌های سنی مختلف و جنس‌های دختر وپسر- می‌شود.
او گفت: از منظری دیگر بچه‌های بیشتری را می‌توانیم دراین جشنواره مشارکت دهیم. بچه‌هایی از قشرهای مختلف، طبقات گوناگون، در گستره سرزمین ایران و زبان فارسی. تعداد بسیار تری که اگر همت باشد غیر قابل تکرار و درحجم انبوه خواهد بود.

افزایش مشارکت در ارتباطات آنلاین
محسن هجری جشنواره امسال را ارزیابی دقیق افزایش مشارکت از طریق ارتباط آنلاین بیان کرد و گفت: این موضوع نیاز به مطالعات آماری و پژوهش میدانی دارد. اما می‌توان این احتمال را مطرح کرد که در نبود ارتباط حضوری، بخشی از مخاطبان به ناگزیر ارتباط آنلاین را جایگزین خواهند کرد. برخی تجربه‌ها نشان می‌دهند که گرایش و علاقه کودکان و نوجوانان به ارتباط آنلاین به جهت جذابیت‌های خاص آن کم نیست. به ویژه برای آن هایی که به علت دوری راه یا زندگی در شهرستان ها و روستاها امکان حضور در این گونه جشنواره‌ها را نداشته‌اند.
این نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که در ارتباط آنلاین مخاطب دارای شناسه ی اجتماعی است و نقش سیاهی لشکر را بازی نمی‌کند. چرا که هر کودک یا نوجوانی با نام کاربری خود وارد این ارتباط آنلاین می‌شود و از این طریق می‌تواند نظر یا نگاه خود را به صورت مکتوب یا ضبط شده ارائه دهد؛ که به یقین برای دست اندرکاران جشنواره، فرصت مغتنمی را به وجود می آورد تا یک جامعه آماری قابل اطمینان و قابل استناد در دسترس داشته باشند.
او گفت: در مجموع به نظر می‌رسد ارتباط آنلاین امکان بیشتری را برای مشارکت مخاطبان کودک و نوجوان در سطح کشور به وجود می آورد؛ اما باید توجه کرد که از جنبه‌های به ویژه نرم افزاری و تکنیکی، توانایی و امکان ارتباط با انبوه مخاطبان فراهم آید تا مبادا دچار سرخوردگی شوند. به عبارت ساده تر، هرچه شرایط اتصال آنلاین مخاطبان با جشنواره بیشتر مهیا باشد، ضریب مشارکت کودکان و نوجوانان در این حضور شبکه ای بیشتر خواهد شد.

انگیزه بیشتر با اطلاع رسانی بهتر
خسرو سلجوقی، مجری سابق توسعه خدمات فضای مجازی کودک در وزارت ارتباطات درباره جشنواره امسال اظهار نظر کرد و گفت: بیش از هفتاد درصد اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی شامل فیلم و ویدئو می‌شود. در نتیجه این فرصت بیشتری را برای برگزارکنندگان جشنواره فیلم فراهم می‌کند. شرایط رعایت فاصله اجتماعی و اجبار به قرنطینه نیز الزام به حضور در شبکه‌های اجتماعی را نسبت به قبل از دوران کرونا بیشتر کرده است. پس اگر اطلاع رسانی به موقع انجام شود خیلی بیشتر انگیزه ایجاد خواهد کرد.

از ضرورت تا مجاز
امید مسعودی، جامعه شناس و استاد علوم ارتباطات در خصوص برگزاری جشنواره گفت: چون به دلیل شیوع کرونا ضرورتا می بایست جشنواره به صورت مجازی برگزار شود؛ پس اجبارا مجازی است. اما در مورد مشارکت و رضایت مخاطبان همه چیز بستگی به امکانات نرم‌افزاری برگزارکنندگان دارد.
او گفت: اگر برای مشارکت در ماژول وپلاتفرم امکانات فراهم شود در این صورت کودکان هم رضایت خواهند داشت و در آن ها ایجاد انگیزه هم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار