مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با بهره برداری از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان علاوه بر نقش ویژه در توسعه ترانزیت، شاهد کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی خواهیم بود.
کد خبر: ۸۹۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱ 12 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا قاری قرآن، در خصوص اثرات مثبت کنار گذر شرق اصفهان بر اقتصاد، اشتغال و محیط زیست این استان و منطقه که قرار است در اواخر شهریورماه ۹۹ به بهره برداری برسد، اظهار داشت: کلانشهر اصفهان به لحاظ قرار گیری در مرکز ثقل کشور و عبور کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، بخش عظیمی از بار ترافیک کشور را متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات ترافیکی موجود، عواملی همچون تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری، آلودگی هوا، هدر رفت سوخت و زمان و همچنین افزایش تصادفات را ناشی می‌شود. بدون شک با احداث آزادراه شرق اصفهان که از آزادراه اصفهان – کاشان در شمال استان شروع و به آزاد راه اصفهان – شیراز در جنوب استان ختم می‌شود بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه استان اصفهان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور سبب شده است که دو کریدور یا دالان از کریدورهای پیش بینی شده در طرح جامع حمل ونقل کشور از این استان عبور کند. همچنین این استان سهم قابل توجهی از میزان راه‌ها و تردد در بستر راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

قاری قرآن با بیان اینکه براساس طرح جامع حمل و نقل کشور، کریدور هفت به طول۲هزار و ۸۹۳ کیلومتر از تهران آغاز شده و سپس به قم-کاشان-نائین- یزد-شهر بابک –سیرجان و به بندرعباس می‌رسد اذعان داشت: این کریدور در محور مرکزی ایران برای تسهیل و جابجایی کالا و مسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پرترددترین مسیر وسایل نقلیه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: هشتمین کریدور به طول یکهزار و ۴۸۳ کیلومتر از قم آغاز و در ادامه با گذر از شهر اصفهان - شیراز - فسا - سیرجان به بندرعباس می‌رسد که این کریدور به دالان منطقه مرکزی کشور معروف است و نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر خواهد داشت.

اهمیت کنارگذر شرقی اصفهان در توسعه ترانزیت

وی به دلایل ایجاد کنارگذر برای شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: با خاتمه جنگ تحمیلی و شروع دوره سازندگی کشور، تردد خودروهای سنگین از داخل محورهای درون شهری و افزایش تصادفات درون شهری نیاز به ایجاد کنارگذر برای شهر اصفهان تشدید شد و در انتهای سال ۱۳۶۷ مطالعات احداث دو کنارگذر برای کلانشهر اصفهان مصوب شد که علاوه بر تفکیک عبور و مرور درون‌شهری وبرون‌شهری بتواند نقش ترانزیتی نیز داشته باشند.

قاری قرآن افزود: ارزیابی و آزادسازی مسیر پروژه کنارگذر شرقی اصفهان که اکنون قطعه‌ای از کریدورهشتم (شمال-جنوب) کشور است از سال ۱۳۶۸ شروع و همزمان با استفاده از اعتبارات استانی- ملی، ساخت قسمت های از آن آغاز شد که به علت کمبود اعتبارات دولتی از پیشرفت خوبی برخوردار نبود.

وی ادامه داد: در سال ۸۱ بعد از مطرح شدن سپردن ساخت پروژه به بخش خصوصی، با انتخاب سرمایه گذار به صورت مشارکتی (۵۰ درصد بخش دولتی و۵۰ درصد بخش خصوصی)، زیر سازی و خاکریزی قسمت‌هایی از مسیر به انجام رسید.

این مقام مسئول سه عامل اصلی در این پروژه را از دلایل اصلی طولانی شدن مدت اجرا و توقف ۱۰ ساله آن از سال ۸۵ دانست و تشریح کرد: طبق مطالعه انجام شده نقش عوامل اعتباری در تأخیر کار ۵۰ درصد، عوامل محیطی بوده و در بحث موارد تدارکاتی ۱۲ درصد و عوامل اجرایی ۳۸ درصد که شامل ضعف پیمانکار ۳۱ درصد، ضعف مشاور طرح ۱ درصد و ضعف مشاور ناظرپروژه ۶ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ با مشارکت ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی این پروژه فعالیت خود را از سر گرفت، عنوان کرد: نقش این آزادراه در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش زمان سفر، کاهش هدر رفت سوخت، کاهش تصادفات منجر به فوت، رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان و ایجاد ارتباط شمالی – جنوبی و شرقی – غربی در کشور بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.

ایجاد ۲ هزار شغل با تکمیل کنار گذار شرقی اصفهان

قاری قرآن به تأثیر این پروژه در اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: در احداث این آزادراه بیش از ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و بین ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز به شکل غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت هستند. این تعداد قطعاً با احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، جایگاه‌های سوخت و… می‌تواند بیش از ۲ هزار شغل دائم ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل و نصب نیوجرسی‌های وسط و روشنایی‌های این پروژه به زودی افتتاح می‌شود و شرکت آزادراه شرق سپاهان احداث، نگهداری و بهره‌برداری از این آزادراه برعهده خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نحوه پرداخت عوارض در این آزاد راه را شیوه الکترونیکی بیان کرد و گفت: شیوه‌های قدیمی دریافت عوارض اتوبان‌ها و آزادراه‌ها دیگر خریداری ندارد، چرا که هم وقت‌گیر است و هم مبادله اسکناس، زیان‌های فراوانی دارد. لذا در حال برنامه ریزی برای پرداخت عوارض در آزاد راه شرق اصفهان به صورت الکترونیکی است که بدون صف و معطلی، با سرعت بالا و رضایت‌بخش انجام شود.

قاری‌قرآن افزود: این آزادراه با برقراری ارتباط بهتر بین شهرهای مختلف استان به شکل مؤثری سهولت دسترسی را ایجاد و کاهش بار ترافیک شهر اصفهان را نیز در پی خواهد داشت. همچنین افزایش ارزش زمین در طول مسیر به دلیل افزایش سطح دسترسی به شهرهای اقماری صنعتی و مسکونی (قدیم و جدید) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، از دیگر مزایا و اهداف طرح برای شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه در طرح جامع حمل و نقل کشور برای توسعه ترانزیت و اتصال شبکه راه‌های کشور با مسیر حمل و نقل بین المللی، ایجاد ۱۰ کریدور شمال – جنوب وشرق- غربی به طول ۲۱ هزار کیلومتر از مهمترین برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی است. گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ایران می‌تواند سالانه تا حدود ۲ میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. که این رقم به غیر از درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مجتمع‌ها و مهمانسراهای بین راهی و… است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار