عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و در حقیقت به نفع واردات کالاهای خارجی است.
کد خبر: ۸۹۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲ 18 September 2020

محسن زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، ضمن حمایت از مخالفت شورای نگهبان با معافیت مالیاتی مناطق آزاد در مصوبه مجلس دهم درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و هیچ آورده‌ای هم برای کشور ندارند.
وی ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی زمانی مطلوب است که در نتیجه تولید یک محصول، ارزش افزوده ایجاد شده و صادراتی انجام شود و در بقیه کشورها هم برای اینکه تولید‌کننده را تشویق کنند و کارآفرینی و صادرات را افزایش دهند این مشوق‌ها را می‌گذارند، ولی آن چیزی که الآن ما در مناطق آزاد کشور داریم نه تنها به نفع تولید داخل نیست بلکه در حقیقت به نفع واردات کالاهای خارجی است.
این نماینده مجلس یازدهم، تصویب معافیت مالیاتی مناطق آزاد را برای شهرک‌های صنعتی مضر دانست و افزود: اگر معافیت‌ را برای مناطق آزاد قرار دهیم و شرکت‌ها را تشویق کنیم که بروند در مناطق آزاد تولید کنند و بعد در نهایت کالایشان را داخل کشور بیاورند در عمل موجب تضعیف شهرک‌های صنعتی کشور خواهیم شد.
زنگنه بیان کرد: هم اکنون زیرساخت تعداد زیادی شهرک صنعتی در کشور آماده داریم که آب، برق، گاز و حتی اینترنت و فیبر نوری هم به آنجا کشیده شده است، ولی متأسفانه متقاضی برای برخی از شهرک‌های صنعتی وجود ندارد. اگر قرار است معافیتی هم داده شود بهتر است که معافیت مالیاتی را به همان شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدهیم که منجر به ماندگاری مردم در روستاها و شهرهای کوچک شود.
وی گفت: افرادی باید در مناطق آزاد مستقر شوند که می‌خواهند کار تولید توأم با صادرات انجام دهند، وگرنه در شرایط فعلی که صادرات مناطق آزاد کم است، معافیت مالیاتی مناطق آزاد صحیح نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه بر تعریف درست فعالیت‌های معاف از مالیات تأکید کرد و افزود: معافیت مالیاتی برای هرگونه فعالیتی در مناطق آزاد نمی‌تواند منجر به تولید شود، ولی اگر به طور خاص به شرکت‌هایی که فقط به امر تولید همراه با صادرات مشغول هستند، معافیت داده شود، این موضوع می‌تواند محرک صادرات شود. در غیر این صورت اینکه در یک منطقه خاص یک‌سری امکانات و معافیت‌ها قرار داده شوند و بعد شرکت‌ها به جای تولید به واردات مشغول شوند این امر برای کشور مضر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار