مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به ذخیره آب پشت سد به احتمال زیاد تأمین آب از رودخانه برای کشت پاییزه ممکن نیست و این مسأله ۳۰ درصد از سطح زیرکشت استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷ 18 September 2020

کشت محصولات پاییزه مانند گندم و جو و تأمین این اقلام کشاورزی برای غذایی در طول سال اهمیت زیادی دارد تا جایی که خودکفایی در تولید این محصولات به یکی از معیارهای سنجش وضعیت کشاورزی تبدیل شده است.

آب یکی از نیازهای توسعه بخش کشاورزی است و محدودیت در این منبع محدودیت در تولید محصولات را به دنبال دارد، به عبارت دیگر می‌توان گفت آب کلید توسعه کشاورزی و کشاورزی موتور محرکه اقتصاد است.

در استان اصفهان رودخانه زاینده رود منبع اصلی تأمین آب شرب و کشاورزی محسوب می‌شود و اقتصاد استان تا حد زیادی به این رودخانه وابسته است اما بی‌تدبیری‌های مدیران از یک سو و رفتارهای هیجانی کشاورزان از سوی دیگر باعث شده تا زاینده رود به یک رودخانه فصلی تبدیل شود که در برخی ماه‌های سال جریان آب در آن متوقف می‌شود.

امسال نیز پس از تخصیص آب به کشاورزان برای کشت تابستانه نگرانی‌ها درباره نزدیک شدن ذخیره آب سد به خط قرمز شرب افزایش یافت .

خشک شدن رودخانه زاینده‌رود اثر مستقیم بر حجم تولیدات کشاورزی دارد و اقتصاد استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، پیمان فیروزنیا، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: در برنامه کشت پاییزه استان اصفهان ۶۰ هزار هکتار کشت گندم، ۵۷ هزار هکتار کشت جو، ۶ هزار هکتار جو علوفه‌ای، ۳۰۰ هکتار چغندر پاییزه، ۲ هزار هکتار کلزا، ۲ هزار هکتار گلرنگ و ۱۰۰ هکتار کشت دیم گلرنگ را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به ذخیره آب پشت سد به احتمال زیاد تأمین آب از رودخانه برای کشت پاییزه ممکن نیست اما منابع آبی دیگری مانند چاه، قنات و چشمه در استان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این عدم تأمین آب از رودخانه ۳۰ درصد از سطح زیرکشت استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: امیدواریم وضعیت بارش‌ها به گونه‌ای باشد که جریان آب رودخانه در اواخر پاییز و اوایل زمستان برقرار شود و برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین بذر و نهاده را بر همین اساس انجام داده‌ایم در غیر این صورت سطوح کشت کاهش می‌یابد و کشاورزان زیان خواهند دید.

فیروزنیا عنوان کرد: برنامه کشت به شهرستان‌ها ابلاغ شده و ادارات جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم با کشاورزان را انجام داده‌اند و انتظار داریم کشاورزان با رعایت این برنامه از انجام کشت‌هایی که منجر به مازاد تولید در یک محصول و در نتیجه زیان خود کشاورزان خواهد شد خودداری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار