به گزارش تابناک تبریز،رئیس جمهور کاهش آمار میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را بسیار نگران کننده خواند و گفت: آماری که امروز در جلسه ستاد ارائه شد نشان می دهد که میزان مراعات مردم از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد در هفته گذشته رسیده که این بسیار نگران کننده است چرا که اگر مردم به هشدارها و آموزش های عمومی توجه نکنند در ماههای پیش رو با یک مشکل بزرگی مواجه می شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید از وزارت بهداشت و صدا و سیما و سایر رسانه ها خواست آموزش ملموس تری را با شیوه های مختلف برای مقابله با کرونا، به مردم ارائه کنند.

روحانی رعایت دقیق اصول و دستورالعمل های بهداشتی را یک ضرورت برشمرد و بار دیگر با رد دوگانه انگاری هایی که در جامعه مطرح می شود، گفت: این دوگانه انگاری های نادرست "سلامت یا نان، دیانت، فعالیت اجتماعی و آموزش و مهارت" را باید کنار بگذاریم و فکر نکنیم اگر نوجوانی مدرسه رفت مبتلا می شود اما در میهمانی های خانوادگی و بازی در کوچه مبتلا نمی شود! این ویروس همه جا هست و باید اصول بهداشتی دقیقا رعایت شوند.

وی افزود: در آزمون سراسری هم برخی نگران بودند و بدون توجه به عواقب آن برای نسل جوان ما، درخواست داشتند که امسال کنکور برگزار نشود اما ما این دوگانه سلامت یا کنکور را هم نپذیرفتیم و غربالگری های قبل و بعد از کنکور نشان داد همه کنکوری ها به سلامت آزمون دادند و برگشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سبک زندگی در روند مقابله با کرونا باید برای میان مدت و بلند مدت تغییر کند، اظهارداشت:کرونا بحثی نیست که یک ماه دیگر تمام بشود و باید حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار گیرد، زندگی را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم چرا که اکنون در برخی استان ها افرادی که چند ماه قبلا در بیمارستان بستری بوده اند بار دیگر به کرونا مبتلا شده و راهی بیمارستان شده اند و این نکات حتی موضوع واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می دهد .

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سرمایه گذاری در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری ها از برخی امور باید به امور ضروری تر هدایت شوند. امروز سرمایه گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتالی و دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع قاچاق کالا درکشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما قاچاق کالا وجود دارد و در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا با قاچاق دارو و واکسن مواجه هستیم که همه ما مسوولیم در این زمینه مراقبت و دقت بیشتری داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: از مرزبانی گرفته تا نیروهای مسلح و گمرکات همه در شرایط فعلی باید مراقبت بیشتری در رابطه با قاچاق دارو و واکسن داشته باشیم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دقت بیشتری کند و  وزیر کشور هم به همه مسوولان ذیربط ابلاغ کند که مبارزه با قاچاق دارو و واکسن در شرایط حساس فعلی را تشدید کنند.

رئیس جمهور همچنین به موضوع ورود برخی گردشگران خارجی که به عنوان زائر وارد شهرهای زیارتی کشور می‌شوند اشاره کرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا از طریق این گردشگران گفت: این موضوع جای نگرانی دارد و باید مراقبت بیشتری بکنیم.

روحانی همچنین بر ضرورت انجام امور و خدمات عمومی از طریق الکترونیکی تاکید کرد و گفت: هر کاری را می‌توانیم از طریق الکترونیکی انجام دهیم باید همین کار را بکنیم و از مراجعه حضوری جلوگیری شود.

رئیس جمهور گفت: از جمله این امور دریافت عوارض بین راهی است که آلودگی را منتقل می‌کند و ضروری است که دریافت عوارض از طریق الکترونیکی انجام شود.

روحانی تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا با کاستن از مراجعات حضوری غیرضرور و انجام امور از طریق الکترونیکی با مشکلات کمتری از این ایام سخت عبور کنیم.