معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی،گفت: تولید گندم در سال جاری به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد که حدود ۴۰۰ هزار تن به صورت تضمینی و توافقی توسط کارخانجات آرد خریداری شده است.
کد خبر: ۹۰۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 24 September 2020

علی رخ افروز روز پنجشنبه در یک گفت و گوی خبری از تصویب خرید تضمینی گندم به قیمت کیلویی چهار هزار تومان از سال زراعی آینده خبر داد و افزود: خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه در برخی مناطق کشت پاییزی شروع شده و در مناطقی دیگر در مرحله برداشت است، خرید تا آخر شهریور ادامه  داشت و در صورتی که در بعضی مناطق تا آن زمان برداشت انجام نشده باشد خرید از طریق وزارت صمت انجام می شود.

وی در مورد قیمت خرید گندم خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۹ خرید کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که در برخی مناطق به دلیل خلوص بیشتر تا ۲ هزار و ۵۶۰ تومان و در جاهایی که گندم ناخالصی زیاد داشته باشد زیر ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خرید انجام شده است.

رخ افروز ادامه داد: پیش بینی می شود در سال زراعی ۹۹- ۹۸ نزدیک ۸۰۰ هزارتن گندم تولید شود که حدود ۲۶۰ هزار تن از طریق شرکت غله در قالب خرید تضمینی و ۱۵ هزار تن توسط شرکت های خصوصی به عنوان محصول بذر و حدود ۲۰ هزار تن  تا به این لحظه توسط کارخانجات آرد خریداری شده است.

وی گفت: پیش بینی خرید تضمینی برای امسال حدود ۴۰۰ هزار تن بود که در حال محقق شدن است و انتظار می رود از مقدار پیش بینی شده هم بیشتر انجام شود؛ امسال نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشتیم و حدود ۹۵ درصد پرداخت ها انجام شده است و بقیه هم با انجام خرید و مهلت ۱۵ الی ۲۰ روزه پرداخت خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد قیمت انواع محصولات کشاورزی، دام و طیور در بازار اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد  مواد اولیه مرغداری ها که همان نهاده های دامی است، از کشورهای دیگر و به دلار وارد می شود که با توجه به افزایش قیمت ارز و بحث های نقل و انتقال با کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه کمبود و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ مواجه شدیم که باید با نظارت وزارت صمت بر حمل و نقل، کشتارگاه ها و واسطه ها از افزایش قیمت جلوگیری شود.

وی گفت: قیمت گذاری با احتساب کلیه مراحل تولید در بخش تخصصی سازمان با حضور مرغداران انجام می گیرد و با در نظر گرفتن یک سود معقول قیمت نهایی تعیین می شود اما اینکه محصول با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد دلایل دیگری دارد که به نظارت سازمان تعزیرات و وزارت صمت بستگی دارد.

رخ افروز با اشاره به قیمت محصولات دریایی و ماهی نیز گفت: همانند مرغ و تخم مرغ، مواد اولیه برای پرورش آبزیان نیز از خارج از کشور تامین می شود و نرخ ارز در قیمت محصول تولید شده تاثیر گذار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد بیمه کشاورزان خاطرنشان کرد: کشاورزانی که ثبت نام کرده اند و تا  امروز دفترچه تحویل نگرفته اند با پرداخت حق بیمه و مراجعه به شعب سازمان بیمه روستایی  شهرستان خود می توانند دفترچه بیمه خود را دریافت کنند و در این باره مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص محصولاتی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی و خیار و قیمت آنها عنوان کرد: این محصولات جزء محصولات استراتژیک استان نیست و از قبل میزان تولید آنها بررسی و برنامه ریزی شده و از طریق شهرستان ها به روش های مختلف به کشاورزان اعلام می شود حال اینکه کشاورزان مازاد مصرف تولید می کنند و این باعث کاهش قیمت محصول در بازار می شود که این به ضرر خود کشاورزان است اما با این حال دولت سعی می کند با خرید به قیمت حمایتی، میزان ضرر کشاورزان را کاهش دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد محصولاتی مثل سیب و انگور اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۳۰۰ هزار تن انگور و حدود ۶۷۰ هزار تن سیب در استان تولید شده است که این محصولات نیز مازاد مصرف استان است و با صادرات این محصولات به استان ها یا کشورهای دیگر می توانیم سود خوبی برای استان بدست آوریم.

رخ افروز در ارتباط با تولید و کشت محصولات پاییزی، گفت: کشاورزان باید به مسایلی که کارشناسان جهادکشاورزی ارائه می دهند توجه کنند؛ اولین قدم زمینی است که زیر کشت می رود و کشاورزان باید زمین را قبل از کشت کامل و با دقت آماده کنند که آماده کردن زمین شامل شخم زنی، دیسک زنی و تسطیح  است.

وی ادامه داد: در دومین قدم، خاک زمین باید تغذیه دریافت کند یعنی کشاورزان باید کود مورد تایید کارشناسان را در دوره زمانی مشخص به زمین بدهند. 

رخ افروز تاکید کرد: کشاورزان به خصوص دیم کاران باید به تاریخ کشت توجه کنند و منتظر بارش باران نباشند چرا که بعد از کشت هر موقع که بارش ها شروع شود بذر شروع به رشد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار