آب از سد رودشتین در شرق اصفهان روز جمعه برای تامین حقابه زیست محیطی به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد.
کد خبر: ۹۰۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶ 25 September 2020

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از رهاسازی سازی آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد و گفت: از صبح امروز پس از اتمام عملیات توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین اصفهان، ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی ۶ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.

مسعود میر محمد صادقی با تاکید بر ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی، افزود: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود سه متر بر ثانیه به‌صورت پیوسته و طولانی مدت آب در این بازه از رودخانه، قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه دشت های ممنوعه این استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان دارد، گفت: در برخی از دشت های ممنوعه استان سالانه حدود یک متر کاهش سطح آبخوان اتفاق می افتد که  این وضعیت، نتیجه برداشت های بی رویه است.

 میرمحمدصادقی، کسری مخزن آب استان اصفهان را سالیانه ۴۰۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی وجود دارد که ۲۷ منطقه آن ممنوعه است.

میرمحمدصادقی با تأکید بر این که سالانه، حدود سه میلیارد و ۵۰۰  میلیون متر مکعب از چاه های مجاز و غیر مجاز در اصفهان برداشت می شود، خاطرنشان کرد: در استان، حدود ۶۰ هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد حدود  20 هزار چاه غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه برداشت از چاه های غیرمجاز حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب است، گفت: برداشت های اضافی از مخازن آب ، مشکلات پیچیده ای را در استان رقم زده که علاوه بر افت آبخوان، باعث فرونشست شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تأکید بر اینکه بیشترین فرونشست در دشت مهیار شمالی با ۵۰ سانتی متر است، افزود: دشت دامنه اصفهان با ۴۰ سانتی متر، برخوار با ۳۵ سانتی متر و گلپایگان با ۲۸ سانتی متر فرو نشست در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

مسعود میرمحمدصادقی با بیان اینکه  از ابتدای سال، بیش از 100 دستگاه حفاری غیر مجاز و ادوات آن در اصفهان توقیف شده است، گفت: از متخلفان، تاکنون سه هزار دستگاه حفاری کشف و جمع آوری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار