عضو انجمن مدیریت ایران گفت: امروزه با حذف کسب و کارهایی مواجهیم که مدل مشخصی ندارند و با شیوع کرونا شاهد حذف این دست از مشاغل بودیم .
کد خبر: ۹۰۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 26 September 2020

مهدی اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: همه کسب و کارهای موفق از یک مدل منحصر به فرد استفاده می کنند حتی سنتی ترین کسب و کار ها هم خواسته یا ناخواسته از یک مدل کسب و کار پیروی می‌کند
وی با اشاره به اینکه داشتن یک مدل برای هر نوع کسب و کار و در هر شرایطی مهم است، بیان داشت: یک مدل کسب و کار دقیقا به ما در فهم اینکه چه فعالیتی انجام میده ایم و چگونه باید این فعالیت را انجام دهیم کمک می کند حتی اگر قرار است مدل کسب و کار مشابه ای که در حال انجام است را کپی کنیم لازم است با تخصص و توانمندی های خودمان بومی سازی کنیم.
مدیر عامل شرکت آسیا پترو تصریح کرد: هر کسب و کاری باید پویایی لازم جهت تغییر را داشته باشد به خصوص در شرایط بحران که می بایست توانمندی پاسخ سریع به چالش ها و تغییر در برنامه ها را محیا کنیم
وی اعلام کرد: برای شرایط بحرانی برنامه هایی که در شرایط معمولی عملکرد مطلوبی داشتند لزوماً کارآیی خود را ندارند حتی در شرایط بحران هم فرصت هایی وجود دارد کسب و کاری موفق است که با بررسی چالش‌های موجود و بررسی فرصت های جدید توانمندی خود را حفظ کند.
اسفندیاری ادامه داد: کسب و کارهای بزرگ با رجوع به واحد تحقیق و توسعه میتوانند با ایجاد مزیت رقابتی پایدارو ایجاد استراتژی رقابتی ، مزیت استراتژیک مناسبی را برای خود ایجاد میکنند و کسب و کارهای کوچک با تمرکز بیشتر و تخصصی تر کردن فعالیت ریسک خود را کاهش دهندو در تلاش برای متمایزتر شدن باشد.
وی گفت: مهمترین شرط در دوران بحران بقاست پس با مدیریت هزینه ها و جریان درآمدها شرایطی برای ماندن را باید محیا کنیم.
اسفندیاری اعلام کرد: در شرایط بحران هزینه و درآمد کسب و کار را می بایست بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهیم اگر گذشته در هزینه کرد و درآمدهای خود نظم نداشتیم امروز داشتن برنامه مالی مهم تر از گذشته است.
وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین چالش ها خوش بینی مفرط در برنامه‌ها و اهداف سازمانی است که باید سعی کرد برنامه های سازمانی را مورد نقد قرار دهیم تا نقاط ضعف برنامه هارا پیدا کنیم

اسفندیاری که به عنوان یک توسعه دهنده بازار برای شرکت های نفتی فعالیت دارد ادامه داد : دیر یا زود اقتصاد ما هم باید به سمت جهانی شدن برود و در آن زمان کسب و کارهایی موفق هستند که از پتانسیل و توانمندی برای ورود به بازارهای جهانی برخوردار باشند و توان رقابت خود را توسعه دهند . به نظر می رسد اگر امروز تحریم ها برداشته شوند بسیار از کسب و کارهای ما توان رقابت با شرکت های خارجی را ندارند.
وی اظهار داشت: امروز که دنیا درگیر کرونا است ارزش سهام شرکت های تکنولوژی رشد قابل توجهی داشته است.
عضو انجمن مدیریت ایران اعلام کرد: نیاز امروز جهان استفاده از خدماتی ایمن و مطمئن با سهولت بیشتر و خدماتی با کمترین احتمال انتقال ویروس است.
وی تصریح کرد: کسب و کارهای همچون فروشگاه های اینترنتی یا رستوران هایی که غذا را با کیفیت مطلوب در شرایطی که نیازی به خرید و حضور در اجتماع نباشد ،انجام خدمات مشاوره ای از راه دور ، خدمات توزیع پخش و انتقال کالا ، کسب و کارهایی که خطر ابتلا به بیماری را کاهش میدهند میتوانند تنها تعدادی از فرصت های امروز باشند.
وی گفت: مزیت رقابتی تنها در ارائه کالا یا خدمات ارزان نیست بلکه می‌تواند در تمایز یا تفاوت کالا یا خدمات نسبت به رقبا باشد.
اسفندیاری افزود: بحران به هر دلیلی که باشد باعث ایجاد مشکل در روند کسب و کار میشود و به تبع آن فروش و سودآوری کاهش پیدا می‌کند که بهتر است در شرایط بحرانی با تکیه بر چند سناریو مختلف سعی کنیم کسب و کار ها را برای شرایط مختلف آماده کنیم .
وی گفت: اگر بحران به وجود آمده در کسب و کار ما ناشی از تحریم تورم یا وجود یک نوع ویروس است سناریوی برای تداوم طولانی مدت بحران ها داشته باشیم و سعی کنیم سناریو موفقی را با فرض فعالیت با ادامه بحران ها داشته باشد.
عضو انجمن مدیریت ایران افزود: اگرکسب و کار ما در زمانی از طول روز تعطیل است لازم که با ایجاد بستری در فضای اینترنت و شبکه های مجازی در بازار حضوری مستمر داشته باشیم و با ایجاد شبکه های اجتماعی و تبلیغات هدفمند مشتریان را از دست ندهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار