معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان از ایجاد خانه‌های اقامتی سالمندان بعنوان یکی از برنامه‌های مهم این نهاد برای ارائه خدمات بهتر به این قشر در آینده‌ نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳ 28 September 2020

پژمان پورشبانان افزود: به این منظور فراخوان تعدادی خانه اقامتی سالمند در استان توسط بهزیستی تهیه شده و در دست انتشار است تا هرچه سریعتر بتوانیم به این فضاهای مناسب و استاندارد برای نگهداری از سالمندان دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه مراکز شبانه‌روزی بزرگ، مشکلات خاص خود را دارند، گفت: خانه‌های اقامتی سالمندان با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر، شرایط بهتری برای زیست و نگهداری این افراد فراهم می‌کند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: به این منظور در انتظار ورود بخش خصوصی با حضور افراد حقیقی و حقوقی در قالب مراکز خیریه‌ استان هستیم که تجربه نشان داد این فعالیت‌های خیرخواهانه همواره با استقبال مردم مواجه شده است.

وی جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال استان را ۱۰ درصد جمعیت کل استان و در مجموع بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

پورشبانان افزود: بهزیستی استان بالغ بر ۲۷ هزار و ۴۷ نفر از سالمندانی را که به نوعی دچار معلولیت شدید و نیازمند توانبخشی هستند زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

به گفته وی در زمان حاضر در حوزه توانبخشی اصفهان ۲ رویکرد در بخش سالمندان شامل خانواده محوری و مراکز شبانه روزی دنبال می‌شود که در ۳۲ مرکز شبانه‌روزی سالمندان استان یکهزار و ۵۷۰ نفر نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: در چهار مرکز روزانه سالمندان بهزیستی اصفهان نیز ۴۲۰ نفر خدمات دریافت می‌کنند.

وی به ۲ شیوه ویزیت در منزل و مراقبت در منزل از سالمندان اشاره کرد و گفت: ویزیت در منزل توسط یک تیم متشکل از پزشک، پرستار و کاردرمانگر بصورت مراجعه به منازل سالمندانی که قادر به حرکت و خروج از منزل ندارند، صورت می‌گیرد.

پورشبانان افزود: در بخش مراقبت در منزل که سطح بالاتری از ارائه خدمات را شامل می‌شود پرستاران پس از فراگیری آموزش‌های لازم، از افراد سالمند در منزل نگهداری می‌کنند.

به گفته وی بخش مراقبت در منزل و پذیرش در مراکز شبانه‌روزی سالمندان با توجه به شرایط شیوع کرونا تا تیر امسال متوقف شد که اکنون با شرایط سخت‌گیرانه‌ای پذیرش‌ها صورت می‌گیرد.

این مسوول ادامه داد: به هر حال برخی از سالمندان با بیماری‌ها، محدودیت‌ها و همچنین تنهایی و مشکلات معیشتی  این دوره درگیرند و نیازمند حمایت اجتماعی، معیشتی، روحی و عاطفی هستند.

پورشبانان افزود: رویکرد این است که اگر به سمت سالمندی می‌رویم پیرشدن بصورت سالم روی دهد و با اقداماتی که ۱۰ سال زودتر و در دوره جوانی انجام می‌شود مانع بروز خیلی از بیماری‌های دوره سالمندی شویم.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های اجرای برنامه‌های هفته سالمندی بدلیل شیوع کرونا گفت: در این هفته بسیاری از برنامه‌ها در قالب مجازی اجرا می‌شود که از جمله آن می‌توان به برنامه پرسش و پاسخ مجازی در مراکز روزانه در باره مشکلات سالمندان و همچنین آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی در این زمینه اشاره کرد.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان، دیدار نمایندگان تشکل‌های سالمندی با استاندار اصفهان را از دیگر برنامه‌های مهم این هفته ذکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار