اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 9 مهر توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۰۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 30 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 9 مهر ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در نهم مهر بشرح زیر است:

کشف کود و سم قاچاق در سوادکوه شمالی

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 12 میلیارد و 500 میلیون ریالی انواع کود و سموم کشاورزی قاچاق و تقلبی در شهرستان سوادکوه شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار "مرتضی میرزایی" در تشریح این خبر، گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق و عرضه انواع کود و سموم کشاورزی تقلبی توسط فردی در شهرستان سوادکوه شمالی، موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: پس از بررسی های همه جانبه و هماهنگی های قضائی، ماموران پلیس امنیت اقتصادی در عملیاتی غافلگیرانه با همراهی کارشناسان سازمان های صمت و جهاد کشاورزی از محل دپو و نگهداری کالا توسط متهم بازدید کردند.

سردار میرزایی، افزود: در بازدید از محل مورد نظر بالغ بر 40 تن کود و سم کشاورزی شامل 18 هزارو 475 لیتر انواع کود شیمیایی مایع، 850 کیلو کود شیمیایی پودری و 776 قوطی انواع سموم کشاورزی قاچاق و تقلبی به همراه 5 تن گچ ساختمانی کشف کردند .

میرزایی با بیان این که ارزش کالاهای کشف شده برابر نظر کارشناسان بالغ بر 12 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد شده است، اظهار داشت: متهم نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است .

فرمانده انتظامی استان مازندران با بیان این که کالاهای قاچاق معمولا از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نبوده و تبعات زیست محیطی را در پی خواهند داشت، به مردم و کشاورزان توصیه کرد: ضمن خرید کالا خصوصا کالاهای سلامت محور از مراکز فروش و بنگاه های اقتصادی معتبر در صورت شناسایی سودجویان در این زمینه مراتب را به مراجع قضائی و انتظامی گزارش دهند.#


------------------------------------------------------------------


محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران از اعمال محدودیت های ترافیکی از امروز چهارشنبه 9مهرماه تا روز شنبه 12 مهرماه در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علیرضا قدمی" در تشریح این خبر، گفت: به منظور افزايش ايمني، ايجاد کشش و تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه، محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر امروز چهارشنبه 9 مهرماه تا ساعت 6 صبح روز شنبه12 مهرماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.

رئیس پلیس راه استان مازندران، گفت: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به جز موتورسيکلت هاي انتظامي و امدادي براي انجام ماموريت هاي ضروري در مسير مجاز جريان ترافيک تا ساعت 6 صبح روز شنبه از محورهاي "كرج-چالوس، هراز، فيروزكوه" و بالعكس ممنوع است.

سرهنگ قدمی با اشاره به ممنوع بودن تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور "كرج-چالوس"، تصریح کرد: تردد وسایل نقلیه از ساعت 17 روز جمعه تا ساعت 2 بامداد روز بعد از کرج ابتدای اتوبان "تهران-شمال" به سمت "مرزن آباد" ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پلیس راه مستقر در محل از ساعت 20 شب تا 2 بامداد روز بعد از "مرزن آباد" به سمت "کرج-تهران" یک طرفه می شود.

وی با اشاره به ممنوع بودن تردد كليه تریلر ها از محور "هراز"، عنوان کرد: تردد کلیه كاميون ها و كاميونت ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت ۱۲ تا 24 روز چهارشنبه 9 مهرماه و همچنین از ساعت 6 صبح تا ساعت 24 روزهای پنج شنبه و جمعه 10 و 11 مهرماه از محور "هراز" ممنوع است.

سرهنگ قدمی، اظهار کرد: تردد خودروها از ساعت 18 تا 24 روز جمعه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت 20 تا ساعت 24 همان روز در صورت اعلام ماموران پلیس راه مستقر در محل، تردد از آب استک به سمت رودهن یک طرفه می شود.

وی در خاتمه از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست: ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 21824420 و 21824434 پلیس راه استان با پیش شماره 011 تماس بگیرند.#


-----------------------------------------------------------


سارق اماکن خصوصی و ساختمان های نیمه کاره در بابل به دام افتاد

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری سارق حرفه ای ساختمان های نیمه کاره و اماکن خصوصی با 30 فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیدموسی حسینی در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع یک فقره سرقت منزل در حوزه اسحفاظی بندپی شرقی، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: در اجرای این ماموریت، ماموران پاسگاه انتظامی سجادرود با انجام اقدام

masoud pashna, [۳۰.۰۹.۲۰ ۱۷:۴۸]
ات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه، سارق را شناسایی کردند.

سرهنگ حسینی، تصریح کرد: پس از هماهنگی های قضائی، متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 30 فقره سرقت از ساختمان های نیمه کاره، انباری باغات و مزارع کشاوری و اماکن خصوصی این شهرستان اعتراف کرد.

وی با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، با تاکید بر رعایت هشدارهای انتظامی از مردم خواست: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و افرادی که بدون جهت در محل زندگی آنان پرسه می زنند سریعا با شماره 110تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.


-------------------------------------------------------------


کشف 12 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی قائم شهر

فرمانده انتظامي شهرستان قائم شهر از اجراي طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 12 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "مهدی خادمی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران انتظامی اين شهرستان به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری های اجتماعی طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر،تصریح کرد: در اين طرح که به مدت یک روز در این شهرستان به اجرا درآمد، ماموران پس از انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 8 سارق حرفه ای در این شهرستان شدند.

وی با بیان این که متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 12 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کردند، افزود: در این عملیات همچنین از 20 واحد صنفی نیز بازدید شد که 2 واحد صنفی متخلف پلمب شد و به 3 واحد صنفی نیز اخطار پلمب داده شد.

سرهنگ خادمی در خاتمه از دستگیری 19 متهم تحت تعقیب مرجع قضائیدر این عملیات نیز خبر داد و گفت: از دیگر دستاورد های این طرح توقیف 10 موتورسيکلت متخلف و کشف 4 دستگاه موتورسیکلت سرقتی بوده است.


---------------------------------------------------------


کشف 814 تن چوب قاچاق در استان مازندران

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 814 تن چوب قاچاق به ارزش 16 میلیارد ریال در استان، طی 6 ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سردارمرتضی میرزایی با اعلام اینکه قاچاق چوب ضربه مهلکی بر جان خسته طبیعت سرسبز مازندران است، گفت : ما به عنوان استفاده کنندگان از طبیعت و مواهب الهی هیچگاه رسم رفاقت را با طبیعت رعایت نکرده ایم

وی در ادامه افزود : ما در حالی از رودخانه ها به عنوان شریان حیاتی طبیعت یاد کرده و در کنار آن تفرجگاه ایجاد می کنیم که به زباله های به جا مانده از حضورمان بی توجه هستیم

وی همچنین تصریح کرد : ما جنگل را به عنوان ریه و اندام تنفسی طبیعت می شناسیم ولی با بی توجهی نسبت به قطع درختان اقدام کرده و نسبت به عواقب تلخ آن که فرسایش ، رانش و در نهایت سیل های ویرانگر است بی توجهیم

سردار مرتضی میزایی با اعلام این مطلب که در شش ماهه ی گذشته بیش از 814 تن انواع چوب قاچاق به ارزشی بالغ بر 16 میلیارد ریال کشف و تحویل ادارت ذیرط شده است گفت : این بخش از چوب های قاچاقی است که کشف و ضبط می شود و حجم اصلی جوی هایی که با قطع غیرمجاز درختان از بدنه جنگل جدا می شود مطمئنا رقم بیشتر و بزرگتری است .

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به وجود درختان چند صد ساله در جنگل های مازندران این درختان را سرمایه ای بدون بازگشت و بدون چایگزین دانست و اظهار داشت: باید در افق پیش روی خود زندگی سالهای آینده را نیز ببینیم و بی رحمانه این سرمایه ملی را هدر ندهیم .

وی همچنین قطع غیر کارشناسی درختان را ضربه ای جبران ناپذیر به پیکر خسته ی جنگلهای هیرکانی دانست و از مسئولان مربوطه خواست: مجازاتهای بازدارنده و متناسب با جرم ، آموزش و توجیه افراد بومی نسبت به خطرات ناشی از قطع غیر کارشناسی درختان ، فراهم آوردن بستری برای ایجاد فرصت های شغلی متناسب با اوانمندی ساکنین حاشیه جنگلها ا در دستور کار پیشگیری از قطع بی رویه درختان قرار دهند .

سردار میرزایی در پایان اعلام کرد : نیروی انتظامی در بخش حفاظت از منابع طبیعی و حفاظت از جنگل ها با تمام توان در کنار سازمان های ذیربط و نهادهای مرتبط به وظایف قانونی خود عمل نموده و در این مسیر از هیچ اقدام بازدارنده ای کوتاهی نخواهد کرد .


----------------------------------------------------


سارق سیم و کابل برق در بهشهر دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از دستگیری سارق سیم و کابل برق با 16 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

سرهنگ"حسن عنایتی گنجی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس،گفت: درپی وقوع چندین فقره سرقت سیم و کابل برق از شبکه های توزیع برق در در این شهرستان ، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر، افزود: ماموران با بررسی ها

masoud pashna, [۳۰.۰۹.۲۰ ۱۷:۴۸]
ی همه جانبه و اقدامات اطلاعاتی سارق را در حین سرقت شناسایی و دستگیر کردند .

سرهنگ عنایتی، خاطرنشان کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 16 فقره سرقت سیم و کابل برق از شبکه های توزیع در این شهرستان اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد .

وی در پایان از شهروندان خواست: برای ایجاد امنیتی پایدار در شهرستان هر گونه موارد مشکوک را از طریق تماس با به پلیس 110 اطلاع دهند .


-----------------------------------------------------


کشف 2 تن چوب جنگلي قاچاق در تنکابن

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، از کشف 2 تن چوب جنگلي قاچاق از یک قاچاقچی محصولات جنگلی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ محمدصادق شاه نظری با اعلام اين خبر گفت: در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز چوب از جنگ های این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، افزود: ماموران کلانتری نشتارود با بررسی های همه جانبه و تحقیقات پلیسی متهم را شناسایی کردند.

وی خاطر نشان کرد: در عملیاتی غافلگیرانه متهم در حین حمل چوب با یک خودروی وانت نیسان دستگیر و در بازرسی از خودروی وی 2 تن چوب جنگلی کشف شد .

سرهنگ شاه نظری، ارزش چوب های قاچاق کشف شده را بالغ بر 100 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: محصولات قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهم نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن با اشاره به اينكه قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي در پي دارد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از چوب مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند.


----------------------------------------------------


دستگیری 2 سوداگر مرگ در میاندورود

فرمانده انتظامی شهرستان میاندوروداز دستگیری 2 قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی داداش تبار با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت 2 قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود، تصریح کرد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی متهمان را شناسایی کردند.

سرهنگ داداش تبار، خاطرنشان کرد: با هدایت اطلاعاتی و همکاری ماموران پلیس مبارزه با مواد استان و شهرسنتان میاندورود، در عملیاتی ضربتی متهمان در حین جابجایی مواد مخدر با یک خودروی سواری دستگیر شدند .

وی با بیان این که در بازرسی از خودروهای این سوداگران مرگ در مجموع 2 کیلو گرم شیشه و330گرم هروئین که متهمان قصد انتقال آن از مرزهای شرقی کشور به این شهرستان را داشتند کشف شد، اظهار داشت: این 2 سوداگر مرگ پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود در خاتمه، از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 اعلام کنند.


--------------------------------------------------------


کشف یک دستگاه موتورسنگین قاچاق در شهرستان نور

فرمانده انتظامی شهرستان نور از کشف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون ریال در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدزمان شالیکار در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت اجتماعی، طرح عملیاتی برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان نور، افزود: در اجرای این طرح کارگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق را در این شهرستان مشاهده و متوقف کردند .

سرهنگ شالیکار ارزش این موتورسیکلت قاچاق را بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: راکب این موتورسیکلت نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد .

وی از تحویل موتورسیکلت کشف شده به سازمان اموال تملیکی استان خبر داد و از شهروندان خواست: برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی هرگونه اطلاعات و اخباری را در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند .


------------------------------------------------------


پیامدهای اجتماعی شیوع بیماری کرونا

در مورد بیماری کرونا هیچ تصور مشخصی از این بیماری وجود ندارد...

در مورد بیماری کرونا هیچ تصور مشخصی از این بیماری وجود ندارد به عنوان مثال اگر به جای این بیماری، بیماری های واگیردار دیگری نظیر طاعون، وبا، سیل و … فراگیر می شد، پذیرش و باور پذیری آن به دلیل تجربه تاریخی آن در بین مردم بیشتر بود.

masoud pashna, [۳۰.۰۹.۲۰ ۱۷:۴۸]
لذا در مواجه با این بیماری ناشناخته که مبداً آن یك کشور خارجی است باور پذیری، پذیرش و جدی گرفتن آن در بین مردم بسیار دشوار است.

هر چند که به تدریج و با جدی شدن نشانه ها و فوت اطرافیان، عموم مردم آن را یك تهدید به شمار خواهند آورد و مراقبت های بهداشتی و درمانی را به عنوان یك مسئله مهم جدی خواهند گرفت. مردم در مواجه با بسییاری از حوادث و رویدادها چنین واکنشی را نشان می دهند. بی دلیل نیست که عمدتاً درمان را مقدم بر اقدامات پیشگیرانه می دانند.

تولید وحشت در جامعه

میزان فراگیری، ابتلا و مرگ سریع افراد باعث شده است که در نظر عامه مردم به جای ایجاد حس همدلی، درک بیمار و خانواده و سوگواری، وحشت زایدالوصفی در بین مردم به وجود آید که نتیجه آن غلبه احساسات بر منطق و عدم مواجه منطقی با این بیماری است. سایه وحشت بیماری کرونا که ناشی از مرگ دردناک آن است در حال خودنمایی است و تبدیل به اولین موضوع گفت و گوهای روزمره در بین مردم گردیده است.

کاهش روابط بین فردی، خانوادگی و اجتماعی

با توجه به سرایت سریع این بیماری توصیه های بهداشتی بر حضور در خانه و قرنطینه خانگی و شهری استوار است. چنین روندی باعث گردیده که میزان ارتباطات مردم بسیار اندک شده و عموماً از حضور در جمع خودداری نمایند. مهمانی های خانوادگی کاهش یافته و میزان حضور افراد نزد یكدیگر نیز به میزان قابل توجهی کم شود. روند رو به رشد این بیماری باعث شده است که بسیار از دورهمی ها نیز از جریان روابط خویشاوندی حذف شود و لذا مردم فرصت دیدار با هم را از دست بدهند.

درد و رنج بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آن ها

درد و رنجی که بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آن ها تحمل می کنند بسیار شدید و غیر قابل تحمل است. این بیماران با یك بیماری پیش رونده دست و پنجه نرم می کنند و در تصور بسیاری از آنها ابتلای به این بیماری برابر با مرگ در نظر گرفته می شود. چنین تصوری تحمل و درد و رنج آن را بسیار دشوار می سازد و لحظات بسیار دشواری را در غریبانه ترین دوره عصر حاضر سپری می کنند. درد و رنج این بیماران و خانواده های آنها مضاعف است.

انزوای بیماران و خانواده های آن ها

در انزوای بیماران و خانواده های آن ها شاهد نوعی طرد شدگی و برچسب زدگی به این بیماران و خانواده های آنها هستیم . چنین مشكلی در بین خانواده های بیمارانی که فوت کرده اند مضاعف تر است و بسیاری از مراودات و تعاملات آنها با همسایه ها و اطرافیان تعطیل می شود. در چنین شرایطی این افراد مفهوم جدایی از زمان و مردم را به دردناک ترین شكل ممكن تجربه می نمایند. در حالیكه در چنین مجازاتی فاقد هر گونه تقصیر اند اما باید تاوان بی گناهی خود را از طرف جامعه بپردازند. انزوای این بیماران و خانواده هایشان ممكن است که ماهها و حتی سال ها به طول بیانجامد و در نتیجه به ایجاد فشارهای روانی زیادی منجر گردد.

اختلال در روابط اجتماعی

این بیماری باعث می شود که به میزان کمتری نسبت به هم ابراز احساسات نمائیم. فاصله ای که این بیماری در بین مردم ایجاد نموده است در نهایت منجر به جدایی و اختلال در روابط می شود.

ابهام و سرگردانی مردم در خصوص زمان این بیماری

ابهام و سرگردانی مردم در خصوص زمان این بیماری باعث نوعی عصانیت ، سردرگمی و ناامیدی نسبت به آینده شده است. برای بسیاری از مردم مشخص نیست که این بیماری تا کی ادامه خواهد داشت، لذا در خصوص آینده هیچ تصوری وجود ندارد.

سلب آزادی انسان ها

آزادی مفهوم مقدسی است و تا قبل از این بیماری، کمتر شخصی نسیت به وجود آزادی های پیرامون اش تصور مشخصی داشت، اما با گسترش آن خود را در زندانی اسیر نمود که ناخواسته بوده است. بسیاری از حقوق و آزادی های او برای داشتن و رفتن به مراکز تفریح، خرید و حتی تامین نیازهای اولیه و اساسی از بین رفته است.

ایجاد همدلی و هم حسی در برابر این بیماری

یکی از پیامد اجتماعی بیماری کرونا به ایجاد همدلی و هم حسی در برابر این بیماری و توجه به قشرهای آسیب پذیر جامعه نظیر کارگران روزمزد، کاسب کاران، کودکان کار و خیابان، بیماران،زندانیان و اقشار آسیب پذیر جامعه بر می گردد.

روزمرگی

روند زندگی مردم در طول این بیماری شكل یكنواخت و کسالت باری به خود گرفته است. همه چیز انگار تكراری است. جذابیت روزهای حضور در خانه برای روزهای اول بود، اما به تدریج سایه روزمرگی سنگین شده و شكل کسالت بار به خود می گیرد. این موضوع می تواند منجر به مشكلات فردی، روانی و حتی اختلافات و خشونت های خانوادگی نیز شود.

تاثیر بر روابط عاطفی

اساسا دو عامل مشكلات اقتصادی و بیماری، روابط عاطفی زوجین را نسبت به هم کاهش داده و یا ذایل میکند. این بیماری تاثیر منفی بر روابط عاشقانه و ابراز عاطفه و روابط خصوصی آنها گذاشته است، لذا پر بیراهه نیست که بتوان از مرگ عشق در این دوره نیز سخن به میان آورد.

به حاشیه رفتن سایر مشکلات

بسیاری از دردها و م

masoud pashna, [۳۰.۰۹.۲۰ ۱۷:۴۸]
شكلات مردم به حاشیه کشانده شده و این بیماری را در کانون تمرکز و محور قرار داده است . این بدان معنا نیست که سایر مشكلات از بین رفته است بلكه فراموش گردیده و یا از مرکزیت خارج شده است. در واقع نوعی بار مضاعف را بر مردم تحمیل نموده و درد و رنج های آن را دو چندان می نماید.

تاثیر رسانه

ما در حال حاضر شاهد پیام های متنوع و متناقضی از طرف مسئولین و از طریق رسانه های اجتماعی هستیم . برخی از این رسانه ها اقدام به بزرگ نمایی ارقام مخصوصا تعداد فوتی ها می نمایند. هنگامی که فوت یك فرد مهم و معروف در رسانه ها منتشر می شود تاثیر آن بر ذهن مردم بیشتر از سایر افراد است. علاوه بر این تبلیغات تلویزیونی امید به رهایی را برجسته می سازد.

بارها مثال کشور چین را نشان داده است. با این وجود چنین رویكردی مردم را دچار نوعی بی خیالی و سهل گیری نسبت به این بیماری می نماید. در نظر بسیاری از مردم خطرات این بیماری دست کم در نظر گرفته می شود و لذا به رفتارهای بی پروا گونه خود ادامه خواهند داد.

جدایی بیمار از خانواده

دشواری این جدایی و ابهام در وضعیت بیماران طی روزهای حضور در بیمارستان باعث سوگ جانكاهی در خانواده های این بیماران می شود . آنها نمی دانند که آیا عضو بیمارشان به خانه بر می گردد و یا هیچ وقت او را نخواهند دید.

طبیعی شدن مفهوم مرگ در جامعه

هنگامی که از آمار مرگ و میر روزانه ... نفر در کشور سخن گفته می شود انگار اتفاق خاصی نیفتاده است و شاید بسیار در انتظار ارقام مرگ و میر بیشتری در روزهای آینده هستند . طبیعی شدن مرگ باعث می شود که همدلی در جامعه کاهش یافته و مسئولیت پذیری در مقابل یكدیگر نیز به حداقل ممكن کاهش یابد. طبیعی شدن مفهوم مرگ باعث خواهد شد که به تدریج در برابر هر حادثه ای که منجر به زیان به جامعه شود بی تفاوت شویم و ارزش جان انسان از بین برود.

امنیتی شدن جامعه

هنگامی که مبالغه و انتشار اخبار نادرست افزایش یابد و کلیت جامعه به خطر بیفتد، نیروهای نظامی و امنیتی حضور پر رنگی برای کنترل شرایط اجتماعی خواهند داشت و لذا اختیار عمل روزانه مردم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

زوال شادی و نشاط از جامعه

یکی ازپیامد اجتماعی بیماری کرونا به زوال شادی و نشاط از جامعه بر می گردد.کافه ها، رستوان ها، ورزشگاه ها، سینما و سالن های نمایش تعطیل شده است و مردم امكان جمع شدن دور هم را ندارند، لذا ترس و نگرانی در کانون و محور مناسبت های مردم قرار گرفته است.

زوال ارزش های اخلاقی در جامعه

برخی از افراد خودخواهانه و به دنبال سود و نفع شخصی خود هستند . بسیاری از شرایط به وجود آمده برای فروش کالاهای خود و احتكار آن استفاده می کنند. در چنین شرایطی فرد گرایی رشد می یابند و برای بقای خویش بسیاری از ارزش های اخلاقی را فدای منافع شخصی خود می کنند.

مرگ و تدفین

با توجه به سرایت این بیماری، مفهوم تدفین و آداب و رسوم همراه با آن را نیز از بین برد، لذا شاهد تعریف جدیدی از مرگ در دوره مدرن هستیم که حتی می تواند پرسش ها و چالش های اساسی در مواجه با برخی از ادعاهای دینداران مطرح نماید. مراسم ترحیم نیز بر گزار نمی شود و لذا بسیاری از سنن و آداب مرگ و متعلقات تدفین نیز انجام نمی گیرد.

نا امیدی مردم

بسیاری از وضعیت موجود خسته شده اند. پرسنل درمانی نیز به مرور زمان دچار نوعی خستگی مضاعف گردیده و شرایط برای آنها نیز دشوار می گردد. مردم دچار نوعی درماندگی می گردند.

پیشگویی و مراجعه به دعا نویس و رمال

یکی از پیامدهای بیماری کرونا گرایش به اخبار منفی و نادرست،پیشگویی و مراجعه به دعا نویس و رمال بر میگردد. این افراد مدعی دیدن آینده هستند و لذا برخی از افراد برای اطلاع از آینده و زمان رهایی از بیماری به این منابع مراجعه می نمایند که می تواند پیامدهای جدی منفی نظیر افزایش شایعه در جامعه به دنبال داشته باشد.

تهیه و تنظیم: اداره برآورد و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار