مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان در گفت‌وگوی زنده با صفحه جشنواره عنوان کرد:
مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان گفت: در حال حاضر فضای وب و گستردگی اینترنت که حتی در شهرهای دور دست و روستاهای ما پیش رفته است، این فرصت را ایجاد می‌کند که فیلم‌ساز حوزه کودک و نوجوان نگاه جدی‌تری به تولید فیلم کوتاه داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵ 30 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان در نخستین سه‌شنبه شبانه نقد و بررسی فیلم کودک و نوجوان که با موضوع تهدیدها و فرصت‌های تولید فیلم کودک و نوجوان برگزار شد، اظهار کرد: فیلم کوتاه به‌ویژه برای کودک و نوجوان با هدف انتقال فرهنگ و مفاهیم ساخته می‌شود و نگاه تجاری و فروش گیشه آن را به بیراهه خواهد برد.

محمد طباطبایی گفت: مرحوم زاون قوکاسیان که بنیان‌گذار فیلم‌سازی تخصصی کودک و نوجوان در اصفهان بود در اختتامیه بیست و ششمین دوره جشنواره تنها با بیان یک جمله اظهار داشت «آرزو می‌کنم فیلم‌سازان اصفهانی در اصفهان برای کودک و نوجوان فیلم بسازند» و همین امر ما را بر آن داشت تا تولید فیلم کودک و نوجوان در اصفهان را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

وی افزود: در حالی که جشنواره از دوره بیست و پنجم به اصفهان بازگشته بود اما هنوز توان تولید، تجهیزات لازم و نیروی انسانی لازم برای این کار را نداشتیم بنابراین با تلاش فراوان اقدام به ایجاد زیرساخت‌های لازم کردیم که در ادامه صحبت‌های زاون هم جرقه زد و باعث شد تولید 10 فیلم در دوره بیست و ششم و 11 فیلم در دوره بیست و هفتم ولوله‌ای میان فیلم‌سازان اصفهانی به پا کند که منجر به تولید 50 فیلم در دوره بیست و هشتم جشنواره شود. طباطبایی تصریح کرد: تولید این فیلم‌ها در مدت‌زمان 2 تا 3 ماهه بی‌سابقه بود و تاریخ‌ساز شد.

مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان اظهار داشت: با حمایت‌های شهرداری و متولیان امر این 50 فیلم نه‌تنها در اصفهان بلکه در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی تا چندین سال بعد از آن زمان اکران شده و انتظارات زیادی را به‌وجود آوردند که علی‌رغم انتقادات موجود، حرکت بسیار موفقی به شمار رفت.

طباطبایی در خصوص چالش‌های موجود در مسیر تولید فیلم کوتاه برای کودک و نوجوان اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم کودکی که علاقه‌مند به تماشای فیلم است چه خصوصیاتی دارد و قطعا قشر نوجوان، جوان و بزرگسال علایق متفاوتی در این زمینه دارند؛ اما کودک با فضای سوپراستار در سینما آشنا نیست و به دنبال سینمای سوپراستار نمی‌گردد بنابراین بود و نبود این بازیگران شناخته شده در فیلم کودک و نوجوان تفاوتی با یکدیگر ندارد، پس عدم استفاده از بازیگران سوپراستار در فیلم کودک باعث می‌شود هزینه‌های تولید تا حدود زیادی کاهش یابد. از طرفی کودک به دنبال تماشای فانتزی‌های مانند عروسک یا انیمیشن است که این امر تولید را دشوار و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد ولی وقتی سوپراستار در فیلم نباشد این هزینه‌ها به نوعی متعادل شده و توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: کودک حوصله تماشای فیلم بلند در قالب زمانی 90 یا 120 دقیقه را ندارد و به بسته‌های کوتاه‌مدت علاقه‌مند است که این مسئله موقعیت مناسبی برای تولید فیلم کوتاه بوده و عرض‌اندام آن برای جامعه هدف را جدی‌تر می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر فضای وب و گستردگی اینترنت که حتی در شهرهای دور دست و روستاهای ما پیش رفته است این فرصت را ایجاد می‌کند که فیلم‌ساز حوزه کودک و نوجوان نگاه جدی‌تری به تولید فیلم کوتاه داشته باشد اما در این راستا باید جوایز ارزنده‌تر و حمایت بیشتری برای فیلم‌سازان در نظر گرفت تا انگیزه بیشتری برای ایشان ایجاد شود.

او در زمینه بازاریابی فیلم کوتاه و فروش آن اظهار داشت: جریان تولید فیلم کوتاه با فیلم بلند خیلی متفاوت است و فیلم بلند خود به چندین شاخه تقسیم می‌شود که باعث می‌شود بین فیلم‌های گیشه و تجاری نسبت فیلم‌های هنری تمایز قائل شویم. فیلم‌های هنری بویژه کوتاه فروش چندانی ندارند و بیشتر با هدف انتقال فرهنگ و مفهوم ایرانی تولید می‌شوند بنابراین اگر بخواهیم به سینمای کودک نگاه تجاری داشته باشیم قطعا راه را اشتباه رفته‌ایم. اگر بخواهیم جمله معروف امیرکبیر را که می‌گفت «سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند» مدنظر قرار دهیم باید بدانیم نگاه گیشه ما را از این مسیر دور می‌کند بنابراین این حوزه نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در سراسر دنیا و حتی کشورهای همسایه ما که پشتوانه فرهنگی اصیل در اندازه ما را ندارند، در حال سرمایه‌گذاری در مدیاهای مختلف برای تولید محتوای کودک و نوجوان هستند.

مدیر انجمن سینمای جوانان اصفهان در ادامه بیان داشت: به متولیان امر پیشنهاد می‌شود بسته متنوعی از فیلم‌های تولید شده برای کودک و نوجوان را تهیه کرده و برای یک‌بار آن را در سینمای ایران اکران کنند تا هم استقبال مخاطب را مشاهده کنیم و هم از فیلم‌سازان این حوزه حمایت کرده باشیم. در واقع ما باید با سرمایه‌گذاری و فرصت اکران به فیلم کودک و نوجوان از این قشر حمایت کنیم. حتی اگر این اکران موفق هم نباشد نباید دلسرد شویم چون نگاه ما فرهنگی است و هدف انتقال فرهنگ و ادب به کودک و نوجوان است.

طباطبایی در ادامه به فرصت‌های موجود در تولید فیلم کوتاه اظهار داشت: پیش از این حدود 200 هزار نفر دست‌کم یک ماه مشغول به کار می‌شدند و به مدت یک تا دو سؤال نیز اکران فیلم‌ها باعث ارتقای اندیشه و تعالی فیلم‌سازان اصفهانی بوجود آورد. در تولید 100 فیلم کوتاه استعدادهای نوپا و ناشناخته‌ای قدم به میدان گذاشتند و مشاغل مختلفی از جمله فیلم‌ساز، تدوین‌گر، فیلم‌بردار و غیره به فیلم کوتاه به سینمای ایران معرفی شدند که می‌توانند با حمایت‌های لازم کم‌کم سینمای فیلم بلند را نیز فتح کنند. در این راستا از شهرداری و نیز بنیاد سینمایی فارابی از این قشر حمایت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: وجود پاتوق فیلم کوتاه در اصفهان که به‌جرأت بزرگترین نهاد فیلم کوتاه کشور است تاکنون با برگزاری کارگاه‌های مختلف و متعددی که برگزار کرده است باعث شده تا از نظر تقویت بنیه علمی و تخصصی در شرایط بسیار مطلوبی قرار داشته باشیم؛ اما همان‌طور که اشاره شد این پتانسیل در اصفهان نیاز به حمایت بیشتری دارد بویژه اکنون که هزینه‌ای سرسام‌آور گریبان فیلم‌سازی مستقل را گرفته است نیاز است که هم متولیان هم صنایع ثروتمند قدم به میدان گذاشته و در این راستا سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار