گزارش تابناک خوزستان از مشکلات عدیده روستای جویجی؛
سال 86 بود که نام روستای جویجی با کشف گنجینه زیر خاکی سرزبان ها افتاد. گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیرش شد و همان شد که باستان‌شناسان در جوبجی کاوش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند، کاوش‌هایی که در طول این مدت هنوز ادامه دارد.
کد خبر: ۹۰۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۶ 01 October 2020

تابناک خوزستان:

سال 86 بود که با کشف گنجینه زیر خاکی سرزبان ها افتاد. عملیات لوله‌کشی سازمان آب و فاضلاب خوزستان در تاریخ 9 اردیبهشت 86 منجر به کشف گنجینه ای متعلق به 600 تا 700 پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی در روستایی به همین نام از توابع رامهرمز خوزستان شد. این تپه هنگام حفار‌یهای پیمانکار سازمان آب و برق آسیب جدی دید.

محوطه‌ی باستانی جوبجی را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائی کردن طرح کانال آب‌رسانی به دست آوردند، گنجینه‌ای بزرگ از یکی از پادشاهان عیلامی که کانالِ ۱۸۶ متری انتقال آب سببِ خیرش شد و همان شد که باستان‌شناسان در جوبجی کاوش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند، کاوش‌هایی که در طول این مدت هنوز ادامه دارد، اما نکته‌ی جالب توجه، تغییر دیدگاه مسوولان شهری رامهرمز است که حالا اجازه داده‌اند تا مسیرِ احداثِ جاده‌ برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران را از حریم درجه یک و عرصه‌ی محوطه‌ی جوبجی عبور کند.

اکنون جنس مشکلات عوض شده؛ حالا خودتعطیلی واحدهای اقتصادی در رامهزمز مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

محمد افشون معاون معدنی سازمان صنعت و تجارت خوزستان اظهار کرد:  در حال حاضر بیش‌ترین حجم معادن استان در شهرهای اندیمشک، دزفول و رامهرمز وجود دارد.

معاون معدنی سازمان صنعت و تجارت خوزستان عنوان‌کرد: از ابتدای امسال انجام امور مختلف از قبیل برداشت، بهره‌برداری و مجوزهای قانونی لازم معادن رودخانه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار شده است.

وی ادامه‌ داد: از آغاز فعالیت‌های معدنی تاکنون 81 فقره پروانه اکتشاف و 40 فقره گواهی کشف با ذخیره قطعی 9 میلیون و 881 هزار تن صادر شده است.

افشون افزود: در حال حاضر 141 معدن فعال با ظرفیت استخراج سالانه نزدیک به 17 میلیون تن، ذخیره قطعی 3 میلیارد و 515 میلیون تن، اشتغال 958 نفر و سرمایه‌گذاری 536 میلیارد ریال وجود دارد.

مشکلات معادن روستای جویجی به این ختم نشده و این باعث شد که مطالبه گران به این مساله روستای جویجی ورود کنند. مسئول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت رامهرمز  گفت: به همراه جمعی از فعالان دانشجویی شهرستان رامهرمز به موضوع تعطیلی واحد‌های تولیدی سنگ‌شکن و بیکاری کارگران معادن منطقه جوبجی ورود کردیم.

پیام امین‌نیا، مسئول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت رامهرمز گفت: بیش از ۱۵ سال است که مسیر ارتباطی معادن و سنگ شکن‌های روستای جوبجی از میان منطقه مسکونی روستایی جوبجی باعث آلودگی این روستا و تلفات جانی به وسیله ماشین‌های حمل سنگ شده است.


امین‌نیا اضافه کرد: لذا اهالی روستا بعد از اینکه پیگیری هایشان در این خصوص به جایی نرسید، با بستن جاده جوبجی اقدام به تعطیلی واحد‌های این سنگ شکن داران کردند.


مسئول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت رامهرمز افزود: کارگا‌های تولیدی بسیاری از شهر‌های استان خوزستان از رامشیر و هفتکل تا مسجد سلیمان، مواد اولیه خود را از این معادن و سنگ شکن‌ها تهیه می‌کنند لذا بعد از تعطیلی این واحدها، بیش از ۱۰۰۰ کارگر از کار بیکار شدند که بخشی از آن جوانان همین روستای جوبجی هستند.

به گزارش تابناک خوزستان؛ جریان مطالبه گری برای حل مشکلات روستای جویجی همچنان درحال پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار