شاید تا پایان امسال، خانه های اقامتی سالمندان آماده خدمت رسانی شود.
کد خبر: ۹۰۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 01 October 2020

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با تاکید بر تغییر رویکرد سازمان بهزیستی از ایجاد مراکز بزرگ و حرکت به سمت ایجاد مراکز اقامتی کوچک تحت عنوان خانه های اقامتی سالمندان گفت: خانه های اقامتی سالمندان قرار است با مشارکت بخش خصوصی دایر شود که در این مراکز، حداکثر ۱۰ نفر می توانند زندگی کنند.

پژمان پورشبانان با اشاره به اینکه فراخوان ایجاد خانه های اقامتی سالمندان آماده شده و تا یکی دو ماه آینده اطلاع رسانی می شود، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال، این خانه های اقامتی در استان شروع به فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال ۹۵، نرخ سالمندی در کشور ۹.۲۸ درصد اعلام شد، افزود: پیش بینی شده بود تا پنج سال آینده، نرخ سالمندی در کشور به ۱۰ درصد برسد؛ ضمن اینکه تا سال ۲۰۵۰، نرخ جمعیت سالمندی از ۳۰ درصد می گذرد که عدد معناداری است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با یادآوری شرایط خاص دوران سالمندی، افزود: برخی بیماری ها از دوره سالمندی خود را نشان می دهند و ممکن است در این دوران فعالیت های اجتماعی افراد کمتر و وضعیت درآمدی آنها تحت تاثیر قرار گیرد و به همین دلیل، نیازمند حمایت بیشتر باشند.

آقای پورشبانان با بیان اینکه در یک دهه اخیر به موضوع سالمندی توجه شده و رویکردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، گفت: سازمان بهزیستی در این زمینه دو رویکرد کلی خانواده محور و مبتنی بر مراکز شبانه روزی دارد که مراکز شبانه روزی برای آن دسته از سالمندانی است که امکان نگهداری و مراقبت آنها در منزل وجود ندارد، نیاز به مراقبت های ویژه دارند و یا بدون سرپرست هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان افزود: در رویکرد خانواده محور، سالمندانی که شرایط جسمی مناسبت تری دارند و به همراه خانواده یا حتی تنها زندگی می کنند، خدمات مورد نیاز را در منزل دریافت می کنند.

آقای پورشبانان همچنین به خدمات ویزیت و مراقبت در منزل برای سالمندان و معلولان شدید اشاره و بیان کرد: تیم های مراقبتی شامل پزشک، پرستار و فیزیوتراپیست به منزل فرد مراجعه و خدمات مورد نیاز را در منزل ارائه می کنند.

پژمان پورشبانان با بیان اینکه باتوجه به شرایط فوق حاد کرونا در استان اصفهان از مراکز روزانه درخواست شده است خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه کنند، افزود: از اوایل تیر، اجازه پذیرش سالمندان در مراکز شبانه روزی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی داده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار