فاطمه شفیعی - مدیر فرهنگسرای رسانه
کد خبر: ۹۰۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 04 October 2020

مک لوهان در سال 1960 پیش بینی کرد حضور وسایل الکترونیکی سرانجام همه چیز را تغییر می دهند و دگرگون می کنند؛ به عقیده وی در پرتو وسایل ارتباطی الکترونیک، چهره کار و زندگی اجتماعی دگرگون می شوند؛ جوامع و ملت ها به هم نزدیک می گردند و در نهایت دهکده ای به پهنای کره ارض پدید می آید که او آن را اصطلاحا " دهکده جهانی " می نامد. مک لوهان عبور از زندگی دودمانی و قبیله ای و همچنین عصر چاپ و فرد گرایی انسان ها را پیش بینی کرد.
آنچه امروز در فراید رسانه ها و شبکه های اجتماعی می بینیم با پیش بینی مک لوهان را تایید می کند
دنیای مجازی در امتداد دنیای واقعی آنچنان تار و پودی در زندگی مان خزیده و بدون اختیار ما را احاطه کرده که گاهی فراموش می کنیم در زمین خاکی نفس می کشیم.
کووید 19 نیز یکه تازی می کند و هار شده و به ناچار مردم جهان را از بیشتر از گذشته به جهان مجازی و شبکه های اجتماعی سوق می دهد.
با این اوصاف بالا بردن سواد رسانه ای و دانش بهره مندی از مدیاهای جدید و شبکه های اجتماعی، کنترل و حفاظت از کودکان و نوجوانان آنلاین بسیار بسیار ضروری تر از گذشته به نظر می رسد.
در کسری از زمان میلیون ها خبر، عکس و صوت ....از سراسر نقاط جهان برایمان مخابره می شود ..
که نیاز به درنگ، دانش تحلیل محتوا و سواد تازه ای به نام سواد رسانه ای دارد.
سواد در قرن بیست و یکم از خواندن و نوشتن عبور کرده به طوری که یونسکو یکی از شاخصه های باسوادی را داشتن سواد رسانه ای می داند.
متاسفانه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این روزها بر هویت خانواده چنگ انداخته و آنرا به سوی فرد گرایی کشانده است؛ بنابر این مدیریت مصرف رسانه ها از ضروریات انکار ناپذیر در خانواده ها می باشد.
با این تفاسیر فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در راستای رسالت ذاتی خود برآن شد نشریه ای الکترونیکی تحت عنوان درنگ با موضوع ارتقا سواد رسانه ای شهروندان منتشر نماید که خوشبختانه اولین شماره نشریه روز دهم مهر ماه منتشر شد
درنگ را در اینستگرام فرهنگسرای رسانه به آدرس Esfahan_media بخوانید‌.
نشریه الکترونیکی درنگ در هر شماره دانشنامه سواد رسانه ای ،دانستنی های سواد رسانه ای برای والدین، و....را ارائه می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار