احمد اکبرپور در کلاس های نویسندگی به شوخی به شاگردانش می گوید: "اگر قدرت ضایع شدن دارید، نویسنده شوید."، اگر یک نویسنده در جشنواره ای دید نشده، اتفاقی رخ نداده است، کار خوب "پا" دارد و اگر راه بیفتد، مسیر خود را پیدا می کند.
کد خبر: ۹۰۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ 04 October 2020

کارگاه اول از سلسله کارگاه های شعر و داستان "شهر من" به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.
احمد اکبرپور، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در این نشست که به صورت مجازی برپا شد، اظهار کرد: ماهیت جشنواره جذاب است، چه داخلی و چه خارجی، اما همیشه حرف و حدیث هایی پشت سر جشنواره ها بوده و برخی می گویند فلان اثر برای جشنواره نوشته یا ساخته شده است.
وی ادامه داد: این ادعا به لحاظ منطقی درست نیست شاید اصلا فردی تنها به نیت جایزه و پول آن اثر را تهیه کرده یا می خواسته دیده شود یا هزاران نیت پنهان یا پیدای دیگری داشته اما ذهن خوانی درباره صاحب اثر و نیت او غیراخلاقی است.
اکبرپور با بیان اینکه هنرمند چگونه به یک اثر نگاه می کند، بیان داشت: مثلا زمانی که ارگان هایی مانند اداره برق یا اداره آب اقدام به برگزاری جشنواره های موضوعی می کنند، قصد فرهنگ سازی دارند، همانند جشنواره "شهر من" که هدف آن اصلاح رفتارهای شهروندی است.
وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره ها فرصتی برای هنرمندان است تا ذهنیت خود را از جریانی که وجود دارد، نشان بدهند، به عبارت دیگر به جای زیر سوال بردن جشنواره، باید برای تغییر فضای آن تلاش کرد.
این نویسنده ادبیات کودک گفت: ابوتراب خسروی، نقل قولی دارد و می گوید:"هنرمند کسی است که کنار هدف را نشانه می گیرد نه هدف را"، هنرمند و نویسنده زمانی که قصد نوشتن درباره حاشیه یا معضلی را دارد، قرار نیست مستقیم گویی کند زیرا از آن ها توقع وجود دارد که با خلق آثاری در خور، جشنواره را ارتقا ببخشند.
اکبرپور در ادامه کتاب" هزار و یک کتاب کودک که پیش از بزرگ شدن باید خواند" را معرفی کرد و افزود: این کتاب بهترین کتاب های کودک دنیا را معرفی کرده است، یکی از این کتاب ها اثری محیط زیستی درباره خانواده ای است که پرندگان را شکار می کنند و نگاه جذاب هنرمند، آنرا جذاب و به اثری تاثیرگذار تبدیل کرده است.
وی با تاکید بر این نکته که هنرمندان باید ذهنیت خودشان را به جشنواره ها قالب کرده و سطح آنرا ارتقا بدهند، تصریح کرد: اگر سطح جشنواره را در حد خودمان می دانیم که جای اعتراض نیست اما اگر فکر می کنیم بالاتر هستیم، باید سطح را بالا ببریم.
**هنرمند باید ریسک کند
این نویسنده به خاطره ای اشاره کرد و یادآور شد: زمانی شورای کتاب کودک با همکاری یونیسف، جشنواره ای برگزار کرد که کتاب بنده در این جشنواره پذیرفته شد و به چند زبان دنیا هم این کتاب را ترجمه کردند، زمانی که در این جشنواره شرکت کردم، این ذهنیت را نداشتم که به من سفارش داده اند، البته سفارش آزار دهنده است اما نباید فکر کنیم ذهن مرا محدود کرده اند.
اکبرپور تاکید کرد: اگر قرار است یک رفتار ترافیکی را نقد کنید، این کار باید به طور غیر مستقیم انجام شود و کنار هدف بزنید تا بهتر دیده شود، شما باید به عنوان یک هنرمند این ریسک را بکنید، یعنی با ذهنیت خود بنویسید، شاید به درد جشنواره بخورد، شاید هم نخورد.
وی با طرح این سوال که اگر هنرمند ریسک نکند، پس چه کند؟ بیان داشت: مثل معروفی است که می گوید تاجر ترسو نه ضرر می کند و نه سود، نویسندگان نیز باید هنرمندانه عمل کنند و به فکر تغییر چارچوب ها باشند، معمولا همیشه در جشنواره ها کارهایی هست که این کار را می کند.
این نویسنده ادبیات کودک به انتقاد از رویکرد برخی افراد در قبال جشنواره های موضوعی پرداخت و گفت: برخی فکر می کنند باید کاری در سطح فلان اداره بنویسند و جنبه ادبی اثر مدنظر آن ها نیست، اما یک نویسنده اگر برای شرکت در جشنواره ای نیز اثری را می نویسد، باید کارش به گونه ای باشد که جز شرکت در جشنواره، فروش هم برود، همچنان که چهار اثر من در واقع برای جشنواره ها نوشته شده اما بعد به صورت اثر مستقل چاپ شده است.
به گفته اکبرپور، افرادی فکر می کنند نباید در جشنواره شرکت کرد، زیرا تصورشان بر این است می خواهند کاری را سرهم بندی کنند و یک اثر ابتدایی بنویسند، در صورتی که حتی جشنواره های موضوعی هم با زندگی ما در جامعه و در کشورمان در ارتباط است و هنرمندان باید خود را ملزم به تاثیرگذاری هنری و ادبی بدانند.
وی ادامه داد: برای جشنواره های موضوعی، یک عنوان کلی مطرح می شود اما انتخاب زوایه دید خلاقیت نویسنده است و انتخاب زوایه دید مناسب، تبحر نویسنده را نشان می دهد، بهانه ابتدایی است اگر بگوییم ما در این جشنواره شرکت نمی کنیم چون سطح آن پایین است، بلکه به جای چنین دیدگاهی برای موضوعات روز جامعه و مباحث شهروندی، باید خلاقیت به خرج داد.
این نویسنده به اثر "سفر شگرف نيلس هولگرسون" اشاره کرد و بیان داشت: این کتاب معرفی جغرافیای کشور نویسنده است، اما تبحر نویسنده آنرا به کتابی جذاب تبدیل کرده که در تمام دنیا مخاطبان زیادی پیدا کرده است.
اکبرپور در پایان به تعدادی از سوالات مطرح شده در پخش زنده این نشست پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره آثار مورد پذیرش در جشنواره یادآور شد: برخی افراد از نوشتن ترس دارند و بهانه می آورند، در صورتی که نوشتن مثل یک مسابقه فوتبال است که تنها یک تیم برنده می شود اما دیگر تیم ها هم مسابقه داده اند، من در کلاس های نویسندگی به شوخی به شاگردانم می گویم: "اگر قدرت ضایع شدن دارید، نویسنده شوید."، اگر یک نویسنده در جشنواره ای دید نشده، اتفاقی رخ نداده است، کار خوب "پا" دارد و اگر راه بیفتد، مسیر خود را پیدا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار