نظری: هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست، اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد.
کد خبر: ۹۰۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 05 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ، در نشست این شورا گفت: حوزه مدیریت شهری شهر صدرا، چند ماهی است که در تب و تاب برخی چالش‌ها می‌سوزد و بتازگی اعضای شورای این شهر با انتشار نامه‌ای، طرح پیشنهاد الحاق شهر صدرا به کلان‌شهر شیراز را مطرح کردند.

سعید نظری، با اشاره به خوابگاهی بودن شهر صدرا، افزود: این پیشنهاد با توجه به سکونت جمعیت قابل توجهی از شهروندان در شهر جدید صدرا که مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را روزانه در کلان‌شهر شیراز دنبال می‌کنند، قابل تامل است.

وی ادامه داد: هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهرهای جدید ایجاد شد اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تامین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: شهر صدرا با وجود قریب به ۱۳۰ هزار نفر جمعیت با مشکلات و چالش‌های متعددی رو به رو است و آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این شهر را هدف گرفته است که البته کلان‌شهر شیراز نمی‌تواند از این آسیب‌ها در امان باشد.

نظری اضافه کرد: با وجود اینکه پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر صدرا مبنی بر الحاق این شهر به شیراز در نگاه اول شتابزده و متاثر از حوادث اخیر در حوزه مدیریت شهری این شهر به نظر می‌رسد ،اما این پیشنهاد قابل تامل و مطالعه‌ است.

وی، ادامه داد: هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست، اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد.

او بیان کرد: شیراز بزرگ شامل شیراز، دوکوهک، صدرا و ...، است و صدرا از مهمترین شهرهای موثر در این ساختار فضایی خواهد بود زیرا وجود مراکز مهم آموزش عالی، مراکز درمانی و مجتمع‌های گردشگری و باغ شهرها در پیرامون شهر صدرا از مهمترین عواملی هستند که سبب ایجاد رابطه و تعامل میان شهر شیراز و شهر صدرا می‌شوند و شیراز بزرگ را رقم خواهند زد.

شهر جدید صدرا در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.

احتمال تغییر در خط دو مترو شیراز

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز نیز در این نشست گفت: خط ۲ مترو شیراز که هم اینک به طول ۱۵ کیلومتر و با ۱۳ ایستگاه در دست احداث است، در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی این شهر برگزار شد، احتمال اعمال تغییراتی در این خط مطرح شده است.

حسن مرادی، درباره بهره‌برداری از خط ۲ مترو این شهر نیز عنوان کرد: ۲۰۰متر تا پایان حفاری مکانیزه تونل شماره یک این خط باقی مانده که اوایل آبان ماه ۹۹ با ورود دستگاه تی بی ام به ایستگاه آزادی شاهد پایان حفاری آن خواهیم بود.

وی، با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های خط ۲ مترو، اظهار داشت: همه قطعات مورد نیاز تهیه شده و در حال حاضر ایستگاه قهرمانان ۶۳ درصد، عادل آباد ۶۴ درصد، دولت ۳۴ درصد، رحمت ۲۷ درصد، امیرکبیر ۳۱ درصد و استقلال ۲۶ درصد در بخش تونل سازی پیشرفت داشته است و در بخش روسازی نیز در مجموع حدود ۱۴ درصد پیشرفت حاصل شده است.

خط ۲ مترو شیراز ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شهردار شیراز نیز در این نشست بیان داشت: برای بهره‌برداری از فاز نخست خط ٢مترو شیراز تا میدان امام حسین (ع) تا پایان سال ۹۹ به بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حیدر اسکندرپور، همچنین در ارتباط با اجرای خط ٢مترو شیراز و احتمال افتتاح بخشی از این خط تا میدان بسیج (فلکه فرودگاه) گفت: البته اولویت اصلی ما همواره بهره‌برداری از بخش اول فاز نخست تا پایان سال ۹۹ و یا اوایل سال آینده تا میدان امام حسین (ع) است اما با توجه به اینکه ایستگاه میدان امام حسین (ع) دو سطحی است، پیمانکار آن که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است اعلام کرده در این بخش مشکلاتی دارند که شاید نتوانند تا پایان سال جاری این ایستگاه را به اتمام برسانند.

وی بیان کرد: با توجه به این موضوع، ما ۲ سناریو برای اجرای این پروژه تعریف کردیم که یکی اجرای این پروژه تا میدان بسیج است که به هیچ عنوان مد نظر نبوده چرا که معتقدیم این خط زمانی اثر گذاری خود را خواهد داشت که به ایستگاه میدان امام حسین (ع) برسد.

اسکندرپور ادامه داد: سناریو دوم رسیدن به میدان امام حسین (ع) از طریق افتتاح سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و میدان امام حسین (ع) است که برای انجام این کار تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است..

​​​​بوستان پشت خبرگزاری ایرنا بنام رسانه نامگذاری شد

در این نشست همچنین با نامگذاری بوستان واقع در بلوار نصر که پشت خبرگزاری ایرنا واقع شده است، به نام بوستان «رسانه» ،منظر کوهستانی بلوار جمهوری به نام «کوه صبوی»، پیست دوچرخه سواری کوه نور به نام پیست دوچرخه سواری «گلبار»، پیست دوچرخه سواری منطقه ۱۱ شهرداری به نام پیست دوچرخه سواری «پرتوآذر» و تغییر نام خیابان امید نوروزی به خیابان «امید» موافقت شد.

 

در این نشست نیز، لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز در خصوص تصویب تصمیم کمیسیون مزایده عمومی فروش مجتمع ورزشی- تفریحی قدوسی غربی بررسی و با رای موافق اعضا مصوب شد.

همچنین در ادامه این جلسه، نامه فرمانداری شهرستان شیراز در خصوص ایراد وارده به مصوبه نامگذاری روزی به عنوان روز پاکبان بررسی و با کسب آرا لازم به تصویب رسید، بر این اساس شهرداری شیراز مکلف شد در روز بیست و یکم اسفندماه هر سال با برپایی مراسمی به نحو شایسته از زحمات پاکبانان تجلیل کند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار