رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:روسای جمهور سابق نباید تبدیل به اپوزیسیون نظام شوند / درخواست زالی از وزیر بهداشت: تهران یک هفته دیگر تعطیل شود / علم‌الهدی: بسیاری از اوباش با کار فرهنگی بسیجی شدند و جلوی اغتشاشات را گرفتند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸ 08 October 2020

رصدخانه«تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 
روسای جمهور سابق نباید تبدیل به اپوزیسیون نظام شوند

خبرآنلاین با بررسی برخی از نشانه‌ها درباره احتمال اخراج محمود احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام گمانه‌زنی کرد. در همین راستا هم با یکی از اعظای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو کرده است. آیت الله مجتهدی شبیستری که از اعضای فعلی مجمع است می گوید صحبتی درباره اخراج احمدی نژاد مطرح نشده است و تصمیم دراینباره در صلاحیت رهبر انقلاب است اما او تاکید دارد شرایط فعلی کشور رفتارهای وحدت شکنانه و پرحاشیه را نمی طلبد. آقای شبستری همچنین گفته‌اند: هم ایشان و هم هر کسی که مطالبی بگوید که بر خلاف وفاق باشد و تخریب نظام را به دنبال داشته باشد صلاح نیست، مخصوصا در این شرایطی که دشمن این توطئه را دارد و در داخل وضع اقتصادی و بهداشتی و بهداری کشور بخاظر کرونا بهم ریخته است، در این شرایط کشور، مردم را دلسرد کردن و مأیوس کردن صلاح نیست. در این شرایط خاص مردم را باید به وفاق و آرامش و همدلی دعوت کرد. البته همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده اند انتقاد ایرادی ندارد ولی تخریب؛ یعنی به نوعی صحبت که از باب تخریب دولت و نظام باشد اشکال دارد. در همین مجلس بعضی ها تندروی می کنند و این کار درستی نیست و همین طور افراد دیگر مثل رئیس جمهورهای سابق و رئیس مجلس های سابق و افرادی که به نحوی فعلا در رده نظام نیستند به قول رهبری افرادی که کنار می روند یک اپوزیسیون درست می کنند و این کار درستی نیست. در این شرایط فعلی فقط باید مصالح کشور را در نظر گرفت و نباید هرچیزی که به زبانمان می آید را بگوییم و تا دشمن از این اظهار نظرهای عجیب و غریب سوءاستفاده نکند. 

تشكر مقام نظامي آذربایجان از ایران

ژنرال محرم علی اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در امور نظامی در خصوص موضع کشورمان درباره مسئله قره باغ گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها همسایه نزدیک ما، بلکه یک کشور مسلمان است. ما نباید فراموش کنیم که وقتی نخجوان در جنگ قره باغ تحت محاصره ارمنستان قرار گرفت طرف ایرانی برای نجات مردم از یک شرایط دشوار، پل نجات را گشود و قدمهای اساسی برداشت. ما این را فراموش نکرده‌ایم. وی افزود: امروز نیز از حمایت بالاترین محافل سیاسی ایران از موضع عادلانه آذربایجان قدردانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی ما و آزادسازی سرزمین‌های تحت اشغال حمایت کرد.

عضو شورای نگهبان: به کسی نمی گوییم نیا یا بیا

سیامک ره‌پیک، عضو شورای نگهبان: شورای نگهبان چنین کاری نمی‌کند. ممکن است کسی با یکی از اعضای شورا، صلاح و مشورت کند که من بیایم؟ نیایم؟ اوضاع چطور است؟ اگر کسی به اعضای شورای نگهبان به صورت انفرادی مراجعه کند و این موارد را سؤال کند، به طور طبیعی باید گفت که ثبت نام یا عدم ثبت نام وی در انتخابات به ما ارتباطی ندارد. اما ممکن است کسی به او توصیه کرده باشد که آقا شما نیا. اما اینکه شورای نگهبان بنشیند تصویب کند که فردی حضور پیدا نکند، چنین چیزی نداریم که به کسی بگوید نیا یا بیا! گاهی بعضی افراد درخواست ملاقات می‌کنند، معلوم است برای چیست، برای همین کارهاست. بنابراین شرکت یا عدم شرکت، نظر اوست نه شورای نگهبان. در این دوره هم چنین چیزی نبوده، مگر به همین شکلی که عرض کردم. یک وقت فردی شما را در خیابان یا یک جلسه‌ای می‌بیند و با شما حرف می‌زند، شما هم که علم غیب ندارید که کسی می‌خواهد برود در انتخابات شرکت کند، با شما یک حرفی می‌زند، بعد می‌گوید من رفتم با عضو شورای نگهبان ملاقات کردم! حالا او را در فروشگاه یا خیابان دیده است، ولی بعد می‌گوید با شورای نگهبان رایزنی کردم! همین امروز صبح می‌خواستم بیایم گفتند یک آقایی تماس گرفته درخواست ملاقات دارد، معلوم است برای چه درخواست ملاقات دارد. کسانی که مراجعه می‌کنند معمولاً می‌خواهند بپرسند که وضعیت‌شان در شورای نگهبان چگونه است، بیایند، نیایند، تأیید می‌شوند یا نمی‌شوند؟!

حمایت استاندار اردبیل از بیانیه امام جمعه و حمایت از آذربایجان

استاندار اردبیل بیانیه صادره از سوی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان درخصوص درگیریها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را حکیمانه و به موقع خوانده و از مواضع وی تقدیر وتشکر کرد. اکبر بهنامجو گفت: این بیانیه که بعدا بصورت مشترک با امامان جمعه شمالغرب کشور نیز منتشر شد، تاثیر بسزایی در روشنگری مردم منطقه و جمهوری آذربایجان داشت و پاسخ به بسیاری از سوالات مردم بود. بهنامجو بیان کرد: تاثیر مثبت این بیانیه را ما به وزارت کشور و دولت نیز اعلام کردیم. وی درخصوص معدود افرادی که به این بیانیه اعتراض کرده بودند نیز گفت: برداشت من این است که این افراد شناخت کافی ازمنطقه آذربایجان و اشتراکات دینی،فرهنگی ،تاریخی وسیاسی ایران و جمهوری آذربایجان ندارند. وی اظهار کرد: ما خواهان آزادی مناطق اشغالی بدون جنگ وکشتار ودخالت کشورهای فرامنطقه‌ای هستیم.

درخواست زالی از وزیر بهداشت: تهران یک هفته دیگر تعطیل شود

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران  با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا، خواستار تمدید تعطیلی‌ها با هدف مهار کرونا  در پایتخت شد. وی در این نامه از افزایش مراجعه کنندگان سرپایی، بستری شدگان جدید، افزایش بیماران بدحال در بخش‌های ویژه و موارد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا خبر داد و وضعیت تهران را بحرانی و در شرایط قرمز توصیف کرد. زالی با توجه به شرایط دشوار پیش رو به لحاظ گسترش بیماری کووید ۱۹ خواستار تمدید اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مراکز، اصناف و مشاغل در سطح استان تهران به مدت یک هفته دیگر و تا تاریخ 25 مهر 99 شد.

نایب رییس مجلس: هزیته کرونا در کشور به مرز تحمل‌ناپذیری رسید

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت : هزینه ویروس کرونا در کشور به مرز تحمل‌ناپذیری رسیده است و مردم باید هوشیارانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای مازندران که شهرستان بابلسر برگزار شد ، افزود : ویروس کرونا به ما نشان داد که نه تنها مردم ما از تاب آوری بالایی برخوردار هستند، بلکه در چنین شرایطی کاملا متحد و منسجم عمل می کنند که این نشان از قدرت جامعه ما دارد. وی ویروس کرونا را یک بحران چند جانبه توصیف کرد و گفت: در حال حاضر با وجود مسایل و مشکلات سیاسی و اقتصادی ناشی از کرونا و همزمانی آن با تحریم های ظالمانه ، کشور توانست با این بحران بزرگ رو به رو شده و مقابله کند. نماینده مردم مشهد در مجلس شوراری اسلامی پرسنل بیمارستانی را مبارزان اصلی و خط مقدم جنگ با ویروس کرونا دانست و افزود : شرایط کشور شرایطی سخت است و همه اقشار جامعه از جمله پرسنل بیمارستان تحت فشار قرار دارند .

علم‌الهدی: بسیاری از اوباش با کار فرهنگی بسیجی شدند و جلوی اغتشاشات را گرفتند

علم‌الهدی مام جمعه مشهد: توانسته‌ایم با وجود طلبه‌های جوان و انقلابی مضامین فرهنگی را بین مردم حاشیه شهر ترویج دهیم و دانش‌آموزان، فعالان و بسیجیان را وارد مساجد کنیم که به همین خاطر مشکلات امنیتی حاشیه شهر با جوانان آن منطقه برطرف شد. با کار فرهنگی می‌شود امنیت را برقرار کرد. وی ادامه داد: بسیاری از جوانانی که به خاطر فقر و محرومیت اوباش محله شده بودند با کار فرهنگی درست و آشنا شدن با حضرت امام حسین(ع)، بسیجی محل شدند که جلو بسیاری از اغتشاشات را گرفتند. بعد از انجام کار فرهنگی آستان قدس رضوی هم وارد میدان عمل شد و امکانات حاشیه شهر را تامین کرد. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: محرومیت زدایی مسئله بسیار مهمی است که در مبارزه با جریان قدرت و ثروت ایجاد می‌شود. بعضی از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف مشهد منطقه محروم است، جریان قدرت و ثروت زمین‌های مردم را از آنان گرفته و آنان را روز به روز فقیرتر کرده است. محرومیت زدایی امکان پذیر است زیرا خدا راه آن را باز کرده و نباید بگذاریم جریان قدرت و ثروت مانع شود.
 
اصغرزاده: اصلاح طلبان باید صدای بی صدایان جامعه باشند
 
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان باید به مردم ثابت کنند که همچنان در کنار آن‌ها بوده و صدای بی صدایان جامعه همچون کارگران، فقرا، زنان، دانشجویان، معلمان و اقلیت‌ها هستند.ابراهیم اصغرزاده در پنجمین نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب با بررسی شرایط فعلی کشور و تهدید و فرصت‌های پیش رو اظهار کرد: عملکرد مسئولین و حوادث و مسائل مختلف پیش آمده در طی چند سال گذشته موجب بروز انباشت مطالبات به حق مردم گردیده و دست و پنجه نرم کردن ملت با مشکلات و بروز برخی اعتراضات در سطح جامعه، ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر اصلاحات اساسی در کشور را برای حاکمیت پر رنگ‌تر کرده است.

دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران دوم خرداد و پیروزی غیر منتظره سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ را تلنگری جدی و تولدی دوباره برای سیاسیون و مردم دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیچ روزنامه مستقل واقعی و حزب سیاسی در کشور وجود نداشت، مردم ایران توانستند با کمترین امکانات و صرفا به امید تغییر و احقاق حقوق خود به شعار‌های سید اصلاحات اعتماد کرده و با اتحادی وصف ناپذیر در راستای آرمان‌های خود گام بردارند و سرنوشت خوبی را برای خود رقم بزنند.وی ابراز عقیده کرد: نتیجه انتخابات دوم خرداد حامل پیامی بود برای حاکمیت و سیاسیون که تا پیش از آن هیچ شناختی از مطالبات جامعه نداشتند و فکر می‌کردند که استراتژی آن‌ها مورد تایید مردم بوده و آن‌ها از شرایط خود راضی هستند و از این رو ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌ها و اصلاحات را امری ضروری و غیر قابل کتمان دانستند.
 
دیدار پرویز فتاح با خاتمی تکذیب شد
 
در پی انتشار خبری مبنی بر دیدار رییس بنیاد مستضعفان با رییس جمهور اسبق کشورمان، جماران اطلاع یافت این خبر کذب است و هیچ دیدار یا تبادل پیغامی میان آن‌ها انجام نشده است.
 
نرگس محمدی از زندان آزاد شد
 
رییس کل دادگستری استان زنجان از آزادی نرگس محمدی خبر داد.به گزارش قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلین صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان زنجان در این باره، گفت: مجازات این فرد با استفاده از قانون اخیرالتصویب کاهش مجازات حبس، تقلیل یافت و از زندان آزاد شد.وی با بیان اینکه دادگاه در مورد این محکوم اعمال تخفیف کرد و با رافت اسلامی آزاد شد، افزود: نرگس محمدی ده سال مجازات حبس لازم الاجرا داشت که با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس وی به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس، شب گذشته از زندان آزاد شد.
 
اسد: هیچ نیروی ایرانی در خاک ما وجود ندارد
 
بشار اسد در ارتباط با حضور نیرو‌های ایرانی در خاک سوریه تأکید کرد: «نیرو‌های ایرانی نداریم این کاملا واضح است. آن‌ها از سوریه حمایت می‌کنند؛ کارشناس نظامی اعزام می‌کنند و با نیرو‌های ما همکاری دارند؛ در کنار ارتش سوریه حضور دارند».اسد در ادامه گفت: «بگذارید به یک مثال عملی اشاره کنم: حدود یک سال پیش آمریکایی‌ها برای مجاب کردن ایرانی‌ها در خصوص اینکه آن‌ها باید در فاصله هشتاد کیلومتری از مرز با ارتفاعات جولان اشغالی باشند به روس‌ها اطلاع دادند. با آنکه آنجا سرباز ایرانی نبود! با این حال ایرانی‌ها بسیار انعطاف‌پذیر بودند و گفتند: باشد، کادر ایرانی در جنوب آن خط نخواهد بود. آمریکایی‌ها گفتند که اگر بر سر این مسئله توافق کنیم از بخش شرقی اشغال شده سوریه در مرز‌های عرب یا منطقه موسوم به "التنف" خارج می‌شویم؛ اما چیزی رخ نداد و آن‌ها خارج نشدند».اسد افزود: «مسئله ایران بهانه‌ای برای ادامه اشغال خاک سوریه و حمایت از تروریست‌هاست. آن‌ها از این مسئله به عنوان یک ماسک برای پنهان کردن مقاصد حقیقی‌شان استفاده می‌کنند. تنها راه برای اجرای چیزی‌هایی که آن‌ها می‌گویند این است که سوریه یک کشور بازیچه دست آمریکا شود. این چیزی است که آن‌ها می‌خواهند نه چیز دیگری. بقیه چیزی‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنند دروغ و ادعا‌هایی جعلی است بنابراین فکر نمی‌کنم تا زمانی که آن‌ها نخواهند رفتار خود را تغییر دهند، راه حل واقعی در ارتباط با آمریکایی‌ها وجود نخواهد داشت».
 
قول سردار سلامی به فرمانده عملیات مقابله با کرونا
 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تمام ظرفیت‌های قرارگاه ثارالله تهران در اختیار فرماندهی عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران قرار می‌گیرد.به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جلسه مشترک ستاد فرماندهی مقابله با کرونای کلانشهر تهران و ستاد کل فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور هم افزایی بیشتر با حضور فرمانده کل سپاه در محل قرارگاه ثارالله تهران برگزار شد. در این جلسه مشترک که با حضور اعضای شورای فرماندهی ستاد مقابله با کرونای تهران و جمعی از اعضای شورای فرماندهی ستاد کل سپاه پاسداران برگزار شد، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ضمن تقدیر و قدردانی از عملکرد شایسته وزارت بهداشت و زحمات و جانفشانی‌های کادر بهداشت و درمان که در نبرد با کرونا شبانه روز تلاش کرده و در این راه شهدای عزیز و ارزشمندی را تقدیم کرده‌اند، در جهت رفع برخی مشکلات که امکان برطرف شدن آن‌ها با حمایت سپاه پاسداران وجود دارد اعلام آمادگی کرد.
 
ادعایی درباره انصراف محسن هاشمی از نامزدی در ۱۴۰۰
 
محسن هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی با یکدیگر دیدار انتخاباتی داشتند. در این نشست محسن هاشمی نظر حسن خمینی را درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ جویا می‌شود که با نظر منفی مواجه می‌شود. سیدحسن به محسن هاشمی گفته در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد نمی‌شود. بنابر این گزارش بعداز این دیدار است که محسن هاشمی به رایزنی‌های انتخاباتی اش سرعت می‌دهد. براساس شنیده‌ها محسن هاشمی نتوانسته نظر موافق نهاد‌های ذی ربط را جلب کند برای همین در آخرین مصاحبه رادیویی اش گفت: علاقه‌ای به این کار ندارم. با وضعیتی که الان هست فکر نمی‌کنم هیچ عاقلی کاندیدا شود. شرایط کشور بسیار سخت است و کسی که خود را کاندیدا می‌کند به قول غربی‌ها باید «سوپرمن» باشد.
 
هشدار محسن رضایی به نسل اول و دوم انقلاب
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از نگرانی‌های جدی من این است که در ده سال آینده، نسل اول و دوم حداکثر ده سال وقت دارند که مسئولیت‌ها را به نسل سوم و چهارم بدهند. ترس دارند از انجام اینکار. این ترس ناشی از عدم شناخت جوانان است. نمی‌توانند تشخیص بدهند و از ریسک مسولیت دادن می‌ترسند. مرحله بعد از تشخیص این است که شایسته پروری کنیم. دولتمردان ما در شایسته پروری وبالا کشیدن استعداد‌ها ضعیف اند.

در جنگ، سه چهارماهه، یک فرمانده گردان را به فرمانده تیپ تبدیل و تربیت می‌کردیم و ترفیع می‌دادیم. البته جنگ را دانشگاه ساختیم وعملیات‌ها را با کالبدشکافی دانشی که روی میز بود فهم آن‌ها را بالا می‌بردیم. این سبک الان در اداره کشور متاسفانه وجود ندارد. در دهه اول انقلاب، کارآمدی مهم بود. قوم و خویش و جناح مهم نبود. در ده سال آینده باید فضا را برای نسل سوم و چهارم باز کنیم و مسئولیت بپذیرند. در خاطرات شهید همدانی هست که با حاج احمد متوسلیان و شهبازی گفتگو کرده. آقای شهبازی به احمد می‌گوید که احمد، شنیدم که برادر محسن به تو گفته است که بیا و یک تیپ درست کن. احمد می‌گوید: بله برادر محسن به من گفته است که یک تیپ درست کن. شهبازی می‌گوید: آخر احمد، ما در مریوان برای چند نفر نیرو که کم داریم، چقدر اذیت می‌شدیم چطور می‌خواهی یک تیپ درست کنی؟ احمد می‌گوید: من همین سوال را از برادر محسن کردم. تیپ موضوع بزرگی است شما چطوری به ما امکانات می‌دهید؟ برادر محسن گفته که شما مطمئن باش. شما برو جلو، ما امکانات و نیرو به تو می‌رسانیم. این دیالوگی است که حسین همدانی در کتاب خاطراتش نقل می‌کند. با این که احمد متوسلیان از فرماندهان شجاع و توانمند ما بوده یک لحظه در مورد تیپ تردید می‌کند. مدیران باید از جوانان حمایت کنند و استعداد جوانان را به درستی تشخیص دهند و در میدان مسئولیت، دست او را مانند مربی بگیرند و انتقال نسل مدیران را سرعت بدهند.
 
فرمان رهبر انقلاب در مورد مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح

ستادکل نیرو‌های مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پس از صدور فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.متن اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح به شرح زیر است:

«پیرو پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا در ۸ ماه گذشته توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیرو‌های مسلح، پس از صدورفرمان فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح درتارخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار