یک فعال اجتماعی گفت: شاهد جوانانی هستیم که نیازها و کارکردهایی را که تاکنون در خانواده مرتفع می‌کردند از روش‌های دیگر و با ایجاد اشکال جدیدی از ازدواج و خانواده برطرف می‌کنند و این یکی از زنگ های خطر اجتماعی است.
کد خبر: ۹۰۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 12 October 2020

اعلام

به گزارش «تابناک البرز» الهام شریفی با اشاره به اینکه ازدواج مهمترین قرار داد اجتماعی میان دو نفر از دو جنس مختلف است، درباره روند صحیح ازدواج گفت: روند صحیح ازدواج از سه مرحله شناخت، ازدواج، و عشق می‌گذرد. هرگونه جابجایی در این روند عواقبی را به دنبال دارد و بخش عمده‌ای از مشکلات و نابسامانی‌ها در وضعیت خانواده‌ها ناشی از جابجایی حلقه‌های این روند است. به طور مثال می‌بینیم که برخی  جوانان بدون شناخت با بیان اینکه عاشق شده‌اند ازدواج می‌کنند و پس از اینکه زیر یک سقف می‌روند اختلافات شروع می‌شود که همین مسئله منجر به به نابسامانی در زندگی و گاهی طلاق می‌شود.

وی مهمترین کارکرد ازدواج را ایجاد آرامش عنوان کرد و افزود: همانطور که در کتاب آسمانی قرآن ذکرشده، ایجاد آرامش و تربیت انسان از مهمترین کارکردهای ازدواج است. هر چه این کارکرد بیشتر دچار اختلال بشود شاهد گسترش بیشتر نابسامانی‌ها و اختلال اجتماعی خواهیم بود.هر آسیب اجتماعی از نهاد خانواده گذشته و به آن  باز می‌گردد و سایر کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده تحت تاثیر این دو هستند.

شریفی درباره عوامل کاهش‌ میزان ازدواج در بین جوانان، گفت: انگیزه جوانان به شدت متاثر از بسترهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.  در واقع با توجه به شرایط پیش آمده، این وضعیت قابل پیش بینی بوده است. شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی امکان ازدواج را از جوانان سلب کرده است. به نظر من  اگر کشور در مسیر توسعه گام‌های ملموس بر دارد می‌توانیم شاهد افزایش انگیزه جوانان برای ازدواج باشیم. عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر کم شدن انگیزه جوانان ناشی از میزان توسعه یافتگی کشور است.

وی با اشاره‌  به این‌که ازدواج و طلاق در کشور در وضعیت قرمز و بحرانی قرار گرفته است، افزود: با توجه به شرایط پیش رو می‌توانیم پیش بینی وضعیت فوق قرمز را کنیم. میزان ازدواج سیر نزولی پیدا کرده و در مقابل میزان طلاق سیر صعودی گرفته به طوری که در سال ۹۸ تعداد ۵۳۰ هزار و ۳۳۵ ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق ثبت شده است.

شریفی افزود: افزایش قیمت مسکن، طلا و... تامین رفاه حداقلی برای شروع یک زندگی را دور از ذهن کرده است. علاوه بر مواردی مانند رفاه حداقلی، مسکن و اشتغال که به شدت بر انگیزه جوانان موثر است، گاهی شاهد این هستیم که  نگرش جوانان نسبت به ازدواج تغییر کرده و مسئولیت پذیری و تلاش برای ایجاد کانون خانواده در آنان کمرنگ تر شده است.گرچه بخش عمده‌ای مربوط به مشکلات اجتماعی است اما نمی‌توانیم تغییر نگرش جوانان در ساختن خانواده را نادیده بگیریم. همچنین شاهد جوانانی هستیم که  نیازها و کارکردهایی را که تاکنون در خانواده مرتفع  می‌کردند از روش‌های دیگر و با ایجاد اشکال جدیدی از ازدواج و خانواده برطرف می‌کنند و این یکی از زنگ های خطر اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این شرایط فرهنگ ازدواج به شدت تضعیف شده و قوانینی که در مقابل ازدواج جوانان قرار گرفته‌اند کم نیستند. اما سوالی که امروز با آن مواجه شده‌ایم این است که آیا دیر ازدواج کردن بهتر از بد ازدواج کردن نیست؟سوالی درست که دغدغه‌های جوانان را نمایان می‌کند و پاسخی مطلوب و همه جانبه می‌طلبد.

برچسب ها: ازدواج ، تورم ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار