در روزهای اخیر برخی افراد ناشناس، از طریق شبکه‌های اجتماعی، مبادرت به ارسال کلیپ‌های اضطراب آور "مومو" برای افراد کم سن و سال و به ویژه دانش آموزان استان فارس کرده‌اند که این موضوع باعث نگرانی و دلهره این نوجوانان و خانواده‌هایشان شده است.
کد خبر: ۹۰۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 15 October 2020

تابناگک فارس به نقل از ایرنا:به گفته کارشناسان، چالش "مومو" موجب بروز اختلالات روانی در بعضی از افراد خواهد شد.

ارسال کنندگان کلیپ "مومو" تحت پیگرد قانونی قرار دارند

رییس پلیس فتا استان فارس، پنجشنبه با اشاره به ارسال این کلیپ‌ھا برای برخی از کاربران و به ویژه دانش آموزان، گفت: در روزھای اخیر شاھد مطرح شدن چالش "مومو" در این استان بودیم و برخی کاربران که بیشتر آنھا دانش آموز هستند، پیام‌ھایی حاوی محتوا و تصاویر "مومو "از طریق اپلیکیشن واتس اپ دریافت کرده‌اند.

سرهنگ حشمت الله سلیمانی افزود: رسیدگی به ارسال پیام‌ھا و کلیپ‌ھای موسوم به "مومو" به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به زودی افرادی که ھدف آنان آزار و اذیت دانش آموزان است، گرفتار قانون می شوند.

وی، از والدین خواست در این مورد دقت بیشتری داشته باشند و تھدیدهای ارسال کنندگان کلیپ‌ھای "مومو" را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

سلیمانی بیان کرد: همچنین انتظار داریم والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آنھا صحبت کنند و نگرانی آنھا را کاھش دھند زیرا والدین درک بھتری نسبت به تھدیدات فضای مجازی و شبکه‌ھای اجتماعی دارند.

این مقام انتظامی اظهار داشت: "مومو" یک اکانت واتس اپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی آن دریافت می‌کند و پس از شروع به گفت و گو از سوی حساب کاربری "مومو"، فرد به رفتارھای خطرناک دعوت می شود.

سلیمانی اضافه کرد: برخی کاربران واتس اپ از حساب‌ھای کاربری با شماره ایرانی و یا خارجی، پیام‌ھایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آنھا خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند و بررسی‌ھای گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ھا با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از خانواده‌ھا در پی ارسال پیام‌‍ھا و کلیپ‌ھای چالش "مومو "برای فرزندانشان، به جای راھکارھای فنی و صحبت کردن با آنھا نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در آنان می‌شوند.

رییس پلیس فتا استان فارس، موج جدید مزاحمت‌ھای موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش‌آموزان در فضای اینترنت دانست و گفت: پلیس فتا پیشتر در مورد خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ ھشدار داده بود ولی متاسفانه ھمچنان شاھدیم که کلاس‌ھای مجازی به جای شیکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین ناگزیر ھستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دھند و ھمین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراھم کرده است.

سلیمانی، همچنین از والدین و معلمان خواست: به ھیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌ھای خارجی برای آموزش مجازی ھدایت نکنند و مراقبت‌ھای لازم را ادر این زمینه نجام دھند و در صورتی که به ھر دلیل نیاز به استفاده از فضای دیگر غیر از برنامه شاد بود، از پیام‌ رسان‌ھای داخلی استفاده کنند.

وی، مراقبت از داده‌ھای خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌ھای اجتماعی و همچنین آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راھکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش‌ھای لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

این مقام انتظامی، همچنین از مردم خواست که ھر گونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی ir.cyberpolice یا شماره تلفن ۰۷۱۲۱۸۲۷۸۰۵ در میان بگذارند.

 



برچسب ها: چالش ، مومو ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار