مسئولان شیراز به فکر روشندلان نیستند و فکر نمی‌کنند که شاید خود آنان نیز روزی عضوی از جامعه روشندلان شوند.
کد خبر: ۹۰۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸ 15 October 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:حمیده کشاورزی روشندل شیرازی و متولد ۱۳۶۲ است که بر اثر ابتلا به بیماری ژنتیکی RP در مقاطع تحصیلی با چشمانی که عینک داشت به تحصیل خود ادامه داد.

به مرور زمان با وجود استرس و تنش‌های عصبی که تأثیر مستقیم به سیستم عصبی چشم داشت این بیماری اوج گرفت و دچار کم‌بینایی شد، اما با وجود سختی‌هایی که در این راه وجود داشت توانست فوق لیسانس مدیریت دولتی را با موفقیت اخذ کند.

او در حال حاضر در شرکت آب و فاضلاب شیراز مشغول به کار است و در زمینه مشاوره مناسب‌سازی فضای شهری با شهرداری شیراز همکاری می کند.

زمانی که مناسب سازی شهرها را از مدیران دستگاه های متولی مطالبه می‌کنیم، می‌گویند بودجه نداریم هرچند مناسب‌سازی برای اداره ها و مکان ها نیازی به هزینه چندانی ندارد.

حمیده کشاورزی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در شیراز با اشاره به مشکلات پیش روی روشندلان افزود: زمانی که مناسب سازی شهرها را از مدیران دستگاه های متولی مطالبه می‌کنیم، می‌گویند بودجه نداریم هرچند مناسب‌سازی برای اداره ها و مکان ها نیازی به هزینه چندانی ندارد.

وی ادامه داد: اقداماتی همچون رمپ یا هم‌سطح کردن و اختلاف ارتفاع کوچک در ساختمان معابر و یا پیاده روها، نیازی به هزینه چشمگیری ندارد.

این روشندل شیرازی یکی از دلایل عدم حضور افراد دارای معلولیت در جامعه را عدم مناسب سازی دانست و گفت: مناسب سازی معابر، اتوبوس ها، ایستگاه اتوبوس و وسایل حمل و نقل برای معلولان مهم است که در سطح شهر وجود داشته باشد.

کشاورزی بیان کرد: ایستگاه اتوبوس باید برای افراد ویلچری مناسب‌سازی شود هرچند اتوبوس مناسب‌سازی شود ولی ایستگاه اتوبوس مناسب‌سازی نشود هیچ تأثیری ندارد.

وی همچنین به دیگر مشکلات روشندلان اشاره کرد و گفت: مسئولان نمی‌دانند که افراد نیمه بینا و نابینا می توانند با کامپیوتر کار کنند و برایشان جای تعجب داشت، امروز برنامه نویسان نابینا فعال تر وز افراد بینا هستند و اطلاعات بیشتری نسبت به افراد بینا دارند.

کشاورزی اظهارکرد: مدیران و مسئولان که دید و آگاهی و اطلاعات کافی ندارند نمی توانند به افراد نابینا اعتماد کنند.

وی ادامه داد: اگر از افراد نابینا آماری گرفته شود نشان می‌دهد که این افراد بسیار مسئولیت‌پذیر در قبال انجام کارهایی که به آنها محول می‌شود، هستند و به نحو احسن کارها را انجام می دهند تا خودشان را ثابت کنند اما با این وجود محدودیت هایی در بحث مناسب سازی وجود دارد.

توانایی نابینایان آن‌گونه که هست بیان نمی‌شود

این روشندل شیرازی بیان کرد: بر اثر اطلاع رسانی های نادرست در جامعه، مردم افراد معلول را افراد ناتوان می‌بینند و این باعث شده توانایی نابینایان آنگونه که هست بیان نشود.

کشاورزی افزود: اگر در صداوسیما که ارگانی بسیار مهم در فرهنگ‌سازی است مشاوری از سوی معلولین به همکاری می‌گرفتند نوع نگاه به این جامعه تغییر می کرد.

وی ادامه داد: افراد دارای معلولیت می‌توانند در امری طبیعی مانند ازدواج که بسیار حائز اهمیت است موفق باشند در حالی که به دلیل عدم فرهنگ سازی و دیدگاه خانواده‌ها مشکلاتی وجود دارد و سخت به طرف مقابل اعتماد می‌شود و این بیشتر به دلیل باور اشتباهی است که افراد سالم دارند که فرد دارای معلولیت نمی‌تواند از پس زندگی بر بیایند و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما است.

این روشندل گفت: اگر اینطور بود ما باید جامعه بهتری داشتیم که ۹۰ درصد از افرادی که در جامعه زندگی می کنند فاقد معلولیت هستند که اگر چنین بود باید نه طلاقی وجود داشت، نه تصادف و همه از پس زندگی بر می‌آمدند همه مدیران خوبی بودند، همه زنان و مردان ایده آل بودند با فرزندان خیلی خوبی که تربیت می کردند.

کشاورزی در خصوص فرهنگ‌سازی که از سوی صداوسیما و دیگر رسانه ها باید صورت پذیرد، افزود: نوع برخورد افراد با یک فرد دارای معلولیت، برای کمک کردن به افراد معلول بدون اجازه از وی هیچ کمکی نکنند که فرد معلول دچار ضعف نفس نشود.

وی ادامه داد: مسئولان شیراز به فکر روشندلان نیستند و فکر نمی‌کنند که شاید خود آنان نیز روزی عضوی از جامعه روشندلان شوند.

این روشندل شیرازی گفت :مسئولان و مدیران دیدگاه وذهنشان آمادگی این موضوع را ندارد که این کارها را در اولویت قرار دهند و برایشان از اهمیت پایینی برخوردار است و کمبود بودجه را بهانه می کنند، در اولویت کار قرار نمی‌دهند و به این نتیجه نرسیدند که شاید خودشان هم به مناسب سازی نیاز پیدا کنند.

کشاورزی اظهارکرد: در جامعه حتماً افرادی که دچار معلولیت یا افراد باردار یا کسانی که دچار تصادف مقطعی و ویلچر شدند وجود دارد لذا مسئولان و مدیران ما باید به این نتیجه برسند که خودشان هم ناگزیر هستند و به مرحله سالمندی خواهند رسید که نیاز هست اداره و معابر و پیاده روها را در سطح شهر مناسب سازی کنند.

وی ادامه داد: موزاییک هایی که در سطح پیاده روها و معابر قرار داده می‌شود باید استاندارد باشد.

این روشندل شیرازی گفت: شهرداری‌ها موزاییک که برای افراد نابینا گذاشته اند استاندارد نیست و کسانی که کار می‌کنند فکر می‌کنند که این موزائیک ها برای زیبایی است و در جریان نیستند که موضوعی که در اینجا به کار برده می شود برای افراد نابینا و راهنمایی آنان است که بتوانند راه بروتد و مسیری را برایش مشخص کند.

کشاورزی افزود: چون نمی‌دانند برای چه چیزی است معمولاً این موزائیک ها را به سمت جوب ها یا به سمت دیوار و یا به سمت پشت ایستگاه اتوبوس که استاندارد نیست و هم‌سطح موزاییک های اطراف هست را به کار می برند، البته در بعضی از شهرداری ها به صورت درست این موارد انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد : موزائیک های موجود در سطح شهر کمک زیادی به افراد نابینا می‌کند تا به تنهایی برای کارهای شخصی خود در سطح شهر تردد داشته باشند، وقتی موزاییک استاندارد باشد مسیر را به راحتی پیدا می‌کنند و بدون کمک دیگران با عزت نفس می توانند تمام مسیر را خود طی کنند.

پروتکل‌های جهانی مناسب سازی برای افراد معلول رعایت شود

این روشندل شیرازی گفت : اگر پروتکل‌های جهانی برای افراد معلول رعایت می‌شد نیازی به هزینه های زیادی جهت مناسب سازی در سطح شهر نبود.
کشاورزی افزود: اگر برنامه های نرم افزاری مناسب سازی می شد می توانستند به درجات بهتری از نظر شغلی کار کنند که افراد معلول توانایی بهتری از افراد دیگر دارند که می‌توانند در شغلشان خیلی موفق باشند مثلاً بانک ها در بحث مناسب سازی نرم افزاری و سخت افزاری هیچ کمکی نکردند.

دانشگاه پیام نور هیچ توجهی به افراد دارای معلولیت ندارد

وی ادامه داد: دانشجویانی که در دانشگاه پیام نور در استان فارس هستند باید به سامانه گلستان که برای افراد نابینا قابل دسترس نیست، دسترسی پیدا کنند و هیچ توجهی به افراد دارای معلولیت ندارند که برای امتحان آنلاین مجبور هستند از دیگران کمک بگیرند و با اطمینان خاطر امتحان نمی‌دهند.

این روشندل شیرازی گفت: اگر مناسب سازی شود و برنامه ای مختص این افراد طراحی می‌شد با اطمینان خاطر بیشتری و بدون کمک دیگران امتحان می‌دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار