سرپرست اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان گفت: یک قطعه عقاب صحرایی در حال معرض انقراض و تحت حمایت محیط زیست روز جمعه در این پناهگاه رهاسازی شد.
کد خبر: ۹۰۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 16 October 2020

علی اکبر نورزی‌نیا افزود: این عقاب صحرایی چند روز گذشته توسط عوامل یگان اداره حفاظت محیط زییست نجف آباد از فرد متخلفی کشف شد و پس از اطمینان از سلامتی آن در یکی از بخش‌های این منطقه حفاظت شده رها سازی شد.

نورزوی‌نیا اظهارداشت: عقاب صحرایی (عقاب استپ) یک پرنده شکاری از تیره عقابیان است و این پرنده در ایران  به صورت مهاجر یافت و از پرندگان حفاظت شده محسوب می شود و شکار و نگهداری آن منع قانونی دارد.

این پرنده شکاری بزرگ با سینه‌ای پهن و پر و بالی به رنگ قهوه ای است که دارای طیف وسیعی از تنوع در رنگ بال و پر است؛ شاهپرهای اولیه اش سیاه رنگ هستند و بقیه پرهای بالش به رنگ قهوه ای می باشند.
پرنده ماده کمی از پرنده نر بزرگتر است و بین یک تا سه تخم می‌گذارد ، عقاب صحرایی پروازی سنگین دارد و زیستگاه اصلی این پرنده در استپ های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، کوهپایه ها، نزدیک تالاب ها و حوالی شهرهای بیابانی است و آشیانه خود را روی درخت های بلند می سازد.

در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد حیات وحش این گونه به سمت محل دفن پسماند های انسانی تمایل پیدا کرده است به همین جهت آمار بیماری و مسمومیت در این گونه بالا رفته است که این امر حیات این نوع عقاب را در معرض انقراض قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار