تکمیل بررسی‌های نیمه پنهان تاریخ نصف جهان به ۵۰ فصل کاوش نیاز دارد.
کد خبر: ۹۱۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ 23 October 2020

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:تاکنون از تنها تپه باستانی شهر اصفهان، تپه اشرف، آثار و بقایای با ارزشی از دوران تاریخی ایران شامل هخامنشی، سلوکی، اشکانی ساسانی و اسلامی کشف شده است.
فریدون اللهیاری افزود:پیش از این آثار تاریخی اصفهان را بیشتر با دوران سلجوقی و صفوی می‌شناختند.
وی گفت : از روزی که نخستین فصل کاووش‌های تپه اشرف آغاز شد،  ۱۰ سال می‌گذرد و امروز ۷فصل کاوش را پشت سرگذاشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه برای تکمیل بررسی‌های این محوطه تاریخی ۵۰ فصل کاوش نیاز است افزود : اولویت اصلی ما باید تبدیل این مکان به سایت موزه باشد.

وی گفت : با توجه به اعتبارات پایین میراث فرهنگی نیاز است دیگر دستگاه‌های شهری و فرهنگی هم برای تبدیل تپه اشرف به یک جاذبه گردشگری برای درآمد زایی ورود کنند.
اهمیت کاوش شناسی در تپه اشرف تا اندازه‌ای است که پایگاه موزه بریتانیا، اخبار این محوطه تاریخی را مفصل ترجمه کرد و این موضوع گواهی دهنده این اصل است که این محل شناسایی شده و کاوش‌های آن علاقه وافر شرق شناسان دنیا را برای رمزگشایی به همراه دارد.
اگرچه تپه اشرف با وسعتی در حدود ۱۲ هکتار بنیانی صخره‌ای دارد، اما تا سال‌های دهه ۱۳۳۰ خورشیدی کشاورزان منطقه بر روی خاک محدودی که از آوار بنا‌های تپه برجای مانده بود، به کشاورزی می‌پرداختند و در عکس هوایی که در سال ۱۳۳۵ برداشته شده، آثار کرت بندی بر روی تپه به چشم می‌خورد.
تپه اشرف در آبان سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۷۰ درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار