حال می ماند ادامه ماجرا که آیا قرار است پس از ناکامی یک تاجگردون دیگر هزینه سیاسی جبران ناپذیری بر حامیان وی تحمیل شود و یا اینکه غلامرضا تاجگردون از اشتباهات بهرام تاجگردون درس خواهد گرفت ؟!
کد خبر: ۹۱۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 28 October 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فضای سیاسی حوزه گچساران و باشت همواره تفاوت هایی با سایر مناطق استان داشته است .  در چهل سال اخیر نام تاجگردون ها همیشه در این دو شهرستان بوده هر چند در برهه هایی پررنگ و در برهه هایی کم رنگ!
اولین و قدرتمندترین تاجگردون گچسارانی ها ، بهرام تاجگردون بوده که در ابتدای انقلاب و سال های پس از آن یکی از چهره های سیاسی ملی استان هم محسوب می شد .
بهرام تاجگردون دو دوره نمایندگی مجلس را بر عهده داشت و در ابتدا بسیاری از انقلابیون حامی وی بودند اما پس از مدتی تعداد زیادی از این انقلابیون که کم کم پایه گذار طیف اصولگرایان استان شدند رویه انتقاد و مخالفت سرسختانه با وی را در پیش گرفتند.
تاجگردون و رویداد تلخ سیاسی در کهگیلویه!
سال های پس از انقلاب تا مدتی دو حوزه فعلی کهگیلویه و گچساران یک حوزه سیاسی محسوب می شدند و یک نماینده هم در مجلس شورای اسلامی داشتند. بهرام تاجگردون که یکی از انقلابیون محسوب می شد با حمایت قاطبه مردم و سیاسیون آن زمان به مجلس راه یافت . 
تاجگردون ابتدا و پس از بمب گذاری حزب جمهوری اسلامی که منجر به مجروح شدن وی شد چهره ای انقلابی مطرح می شد و بسیاری از انقلابیون هم همراه وی بودند اما پس از چند سال تفکیکی در اردوگاه حامیان وی ظاهر شد و گروهی به منتقد سرسخت وی تبدیل شدند و البته به نظر می رسید با اصل حاکمیت نظام هم زاویه دار شد و سر انجام کارش به عدم تایید صلاحیت رسید !
اما واقعه تلخ سیاسی ناشی از تفکرات و عملکرد تاجگردون در کهگیلویه رقم خورد و باعث تفرق دامنه دار در جبهه اصلاحات در این حوزه شد! نقل شفاهی آن روزها این بود که بهرام تاجگردون پیشنهاد معرفی یکی از بستگان خود برای حضور در انتخابات مجلس از طیف اصلاح طلبان در کهگیلویه را مطرح کرده بود که با انتقاد شدید لاهوتی مواجه شده بود! (این نقل قول شفاهی آن روزها بود که البته روایت منطقیان از دلیل اختلافات در سال های اخیر به گونه ای دیگر بیان شده است "ریشه اختلاف لاهوتی و منطقیان مشخص شد / ساز جدایی کار که بود؟") اما در هر صورت پس از رد صلاحیت بهرام تاجگردون و همچنین جدایی کهگیلویه از گچساران ، اصلاحطلبان و یاران بهرام تاجگردون در این دو حوزه هیچ وقت طعم پیروزی را به خود ندیدند و در حاشیه ماندند! تا اینکه در دو دوره قبل مجلس یکی دیگر از خاندان تاجگردون که البته اصلاح طلب یا اصولگرا بودنش همواره مورد مناقشه بود!(در دوره روحانی خود را ضمنی اصلاح طلب نامید) توانست وجهه سیاسی تاجگردون ها را احیاء کند!
تاجگردون تکرار واقعه تلخ سیاسی کهگیلویه در گچساران!
اتفاق عجیب تاریخی سیاسی در خانواده تاجگردون گویا در حال رقم خوردن دوباره است ! غلام رضا تاجگردون که پس از سال ها ناکامی طیف بهرام تاجگردون به مدد توانایی های خود ، ضعف رقیبان و شرایط سیاسی حاکم بر کشور توانست دو دور نماینده مقتدر مجلس شود و در دور سوم هم به چنین عنوانی دست یابد ، دوباره گیر کارش همانند بهرام به اصولگرایان و داعیه داران انقلاب خورد و از مجلس کنار گذاشته شد !
حال می ماند ادامه ماجرا که آیا قرار است پس از ناکامی یک تاجگردون دیگر هزینه سیاسی جبران ناپذیری بر حامیان وی تحمیل شود و یا اینکه غلامرضا تاجگردون از اشتباهات بهرام تاجگردون درس خواهد گرفت ؟!
اشتباه مهم
به نظر می رسد غلام رضا تاجگردون همانند بهرام تاجگردون اعتقاد عجیبی به برتری سیاسی خانواده خود بر هر گزینه ای در گچساران دارد و یا اینکه تلاش می کند اعتبار سیاسی گچساران را مختص به خانواده خود بداند!
تاجگردون پس از رد اعتبارنامه و با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره ای در اقدامی عجیب (برخی آن را اشتباهی مهم می دانند) عکسی از تعداد زیادی از حامیان خود را در کنار هم منتشر کرد و ادعا کرد و گفت به جرات می گویم ترازشان حداقل از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی بالاتر است و برخی اگر در مجلس باشند در شمار ۵ درصد اول این مجلس خواهند بود !
اینجا بخوانید 
 
"پیام تاجگردون برای همه یارانش! "
 
انتشار این عکس در ظاهر و برای افرادی که سطحی نگر بودند ، احترام به حامیان معنی شد اما در واقع این عکس و کنار هم قرار دادن همه حامیان چه آن ها که پتانسیل واقعی جایگزینی وی برای نمایندگی مجلس را داشتند و چه کسانی که بیشتر وظیفه پادویی و تبلیغ در فضای مجازی برایش را داشتند نشان می داد که تاجگردون در ذهن خود سناریوی دیگری می پروراند و آن هم اعلام ضمنی این موضوع است که مدعیان جایگزینی زیاد است و باید منتظر تصمیمی دیگر بود! که البته با برجسته شدن نام ساسان تاجگردون مدتی پس از انتشار آن تصویر عجیب سناریوی طراحی شده تاجگردون عیان تر شد!
تمدید معنادار هادی زارع پور!
یکی از افرادی که همواره حامی سرسخت تاجگردون بود اما همیشه سعی کرده بود استقلال خود را حفظ کند ، هادی زارع پور مدیر کل فعلی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد است . 
زارع پور که به روزهای بازنشستگی خود نزدیک می شد ظاهرا قرار بود که به عنوان یکی از گزینه های اصلی جایگزینی تاجگردون در این طیف باشد و این احتمال می رفت که با پایان دوره کاری بازنشست شود و عملا وارد گود انتخابات شود چرا که چند پتانسیل عمده برای نامزدی را داشت از جمله رای طایفه ای و مقبولیت اخلاقی و کاری وی نزد فرهنگیان .
در حالی که بسیاری وی را یکی از گزینه های مطرح می دانستند به ناگاه اعلام شد که با وجود بازنشستگی اما وزیر آموزش و پرورش حکم مدیر کلی زارع پور را تمدید کرده است که بی شک این اقدام وزیر با هماهنگی خود زارع پور بوده است.
شکی نیست که زارع پور چنین تصمیمی را از سر نارضایتی وضع سیاسی موجود در گچساران گرفته است و تلاش کرده خود را از این شرایط که به تعبیری نوعی لودگی سیاسی است بیرون کشیده تا ضمن حفظ شان و جایگاه خود ، احتمالا باید گفت ، زارع پور اولین معترض واقعی به نوع برنامه ریزی سیاسی تاجگردون بوده است.
البته دیگر افرادی هم که زمزمه نامزدی را دارند به نوعی از مطرح شدن نام ساسان تاجگردون ناخرسند بوده و به احتمال قوی رویه ای مشابه هادی زارع پور را در پیش گرفته و تصمیمی متناسب با شان و جایگاه خود خواهند گرفت که اگر چنین شود بی شک برای بار دوم طیف سیاسی با لیدری تاجگردون ها باعث یک تفرقه دیگر در میان سیاسیون اصلاح طلب اینبار در گچساران خواهند شد و قطعا فضای سیاسی این حوزه را به رقبای اصولگرای خود خواهند داد!
هر چند برای نتیجه گیری در خصوص شرایط سیاسی گچساران و احتمال تکرار سناریوی بهرام تاجگردون و تفرقه در اردوگاه حامیان کهگیلویه ای اش در گچساران برای غلام رضا تاجگردون ، باید منتظر روزها و ماه های آینده بود اما ذکر این نکته هم لازم است که به نظر نمی رسد ساسان تاجگردون توانایی رهبری این جریان همانند بهرام و غلام رضا را داشته باشد و به احتمال قوی اصرار غلام رضا تاجگردون بر نام ساسان تاجگردون نهایتا به انشقاق همیشگی در این طیف حامیان خواهد انجامید!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار