مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان:
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: توجه به زیرساخت ها در منطقه 4 مورد تاکید است در همین راستا با نیازسنجی، در محدوده محله های کردآباد و سواردز بعد از 50 سال اقدام به ایجاد دسترسی کردیم تا این محله ها که در بن بست بود، از این وضعیت نجات یابد.
کد خبر: ۹۱۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 28 October 2020

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، رضا اخوان در شصت و ششمین نشست خبری از «سلسله نشست های سه شنبه ها با رسانه» در گفتگوی آنلاین با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی سال های قبل وضعیت خاصی برای حوزه فضای سبز شهر اصفهان ایجاد شده بود اما تلاش ها باعث شد نه تنها در حفظ و نگهداری فضای سبز اهتمام ویژه داشته باشیم بلکه به افزایش سرانه هم اقدام کردیم.
وی با اشاره به اینکه نگهداری فضای سبز نیازمند تامین آب از حوزه های مختلف است که با بهره برداری از پساب جنوب و احداث تصفیه خانه و لوله گذاری متعدد این کار در حال انجام است، گفت: در حوزه گسترده 7500 هکتار مساحت منطقه حدود 12 کیلومتر لوله گذاری و هفت هزار کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی قطره ای انجام می شود.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: تجهیزات و تاسیسات آبرسانی قطره ای با توجه به گذر زمان حدود 70 درصد فرسوده شده بود که در طول سه سال گذشته 40 درصد آن نوسازی و 10 کیلومتر آبرسانی با لوله های اینچ بالا صورت گرفت تا در زمان خشکسالی برای آبرسانی از پساب و منابع آب در اختیار، مشکلی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: احداث کلکتور خیابان های لاهور و حمزه به طول 4 کیلومتر با هفت و نیم میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و پیمانکار تجهیز کارگاه کرده است که با نوسان قیمت این مبلغ افزایش می یابد .
اخوان افزود: در انتهای همین محدوده منبع آب هزار مترمکعبی پیش بینی کردیم که در این پروژه نیز فرآیند انتخاب پیمانکار انجام شده و هفته آینده عملیات اجرایی آغاز می شود؛ برای تصفیه خانه جنوب در فیزادان هم پمپاژ آب، برق رسانی و لوله گذاری و سایر عملیات را انجام دادیم.
وی اظهار کرد: در مجموع برای نگهداری و توسعه فضای سبز منطقه در سه سال اخیر 38 میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری هزینه شده است.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: از پروژه های اصلی منطقه چهار تکمیل طرح های نیمه تمام باقی مانده از سال های قبل به اهتمام شورای شهر و شهردار است که از مهم ترین آنها می توان به پروژه میدان شهدای هسته ای و خیابان های منتهی به آن اشاره کرد.
وی افزود: تا پایان سال سال گذشته، 40 هزار مترمربع آزادسازی میدان شهدای هسته ای انجام شد و با اجرای خیابان سازی از سوی سازمان عمران، شب عید 99 پروژه تحویل شهروندان شد.
اخوان با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت عمرانی و انرژی و اعتبار منطقه در این پروژه صرف می شود، گفت: خیابان سلمان فارسی در اطراف میدان شهدای هسته ای با 700 متر طول و 60 متر عرض کامل اجرایی و روشنایی هم کامل شده است.
خیابان های ارغوانیه و روشن دشت در دست آزادسازی است
وی با اشاره به احداث دو خیابان دیگر در اطراف این میدان، گفت: این خیابان ها در چند ماه آینده و با توجه به شرایط اقتصادی تکمیل می شود.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: خیابان ارغوانیه تا تقاطع رضوان نیز در حال آزادسازی است و بخشی توسط مواد قانونی هشت و نه تا ماه آینده به اتمام می رسد که در آذرماه ماه عملیات اجرایی آغاز و تا اواخر سال به همه شهروندان تقدیم می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از خیابان های در مسیر میدان شهدای هسته ای که به عنوان یکی از ابرپروژه های منطقه به شمار می رود خیابان روشن دشت به طول 500 متر است؛ با توجه به مغازه های ریزدانه و تجاری عملیات آزادسازی این طرح هم با سختی روبرو است ولی 30 درصد توافق ها صورت گرفته و بخشی هم از طریق مواد قانونی انجام می شود.
اخوان افزود: اگر موانع این طرح برداشته شود احداث خیابان روشن دشت تا پایان سال جاری به پایان می رسد.
ساخت پروژه دو منظوره برای دسترسی به نمایشگاه و رینگ چهارم
وی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی شهر اصفهان، نمایشگاه بین المللی به عنوان مرکز فعالیت های اقتصادی است که در محدوده منطقه چهار ظرف ماه آینده با محوریت شرکت نمایشگاه و همکاری شهرداری منطقه 4 بهره برداری می شود، گفت: شهرداری منطقه در این زمینه، آزدسازی و احداث دسترسی از تقاطع روشن دشت تا نمایشگاه و از خروجی نمایشگاه تا بلوار رضوان را انجام داده است.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث دسترسی نمایشگاه یکی از الزامات بود که 74 هزار مترمربع آزادسازی برای این کار صورت گرفت که پروژه ای دو منظوره برای دسترسی به رینگ چهارم و نمایشگاه به شمار می رود، افزود: همچنین احداث لوپ های غربی بلوار رضوان انجام شده و روشنایی هم ظرف چند روز آینده به پایان می رسد.
وی با اشاره به دیگر طرح های خدماتی در دست ساخت منطقه 4 اظهار کرد: در ورودی خیابان مشتاق و مجاور باغ گل ها یک سرویس بهداشتی با 24 چشمه در مساحت 400 متر و هزینه یک و نیم میلیارد تومان در حال احداث است و دو ماه آینده تکمیل می شود.
اخوان افزود: همچنین ساخت سرویس بهداشتی پارک کردآباد به پایان رسیده است. به همین ترتیب آغاز عملیات ساخت سرویس بهداشتی مجاور پل شهرستان با برگزاری مناقصه در حال انجام است.
وی با اشاره به مساحت 3400 هکتاری پارک طبیعی شرق اصفهان تصریح کرد: 2400 هکتار از این پارک در محدوده منطقه چهار واقع شده است که علاه بر نگهداری پارک شرق در راستای توسعه فضای فرهنگی، گردشگری و رفاهی فاز اول پردیس اشراق در سال 98 اقدام شد و فاز دو در حال تکمیل طراحی است.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان افزود: توجه به زیرساخت ها در منطقه مورد تاکید ما بوده است در همین راستا با نیازسنجی، در محدوده محله های کردآباد و سواردز بعد از 50 سال اقدام به ایجاد دسترسی کردیم تا این محله ها که در بن بست بود، از این وضعیت نجات یابد.
وی بیان کرد: در این راستا اقدام به طراحی دسترسی از انتهای خیابان علامه امینی و شهرک پردیس کردیم که کردآباد و سواردز از بن بست خارج شود؛ البته به علت اینکه بخش عمده ای از مسیر در حریم قرار گرفته نیاز به مجوز از طریق مراجع بالادستی داشته است که برای این کار از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبات در حال اخذ است و بعد از تشریفات قانونی آزادسازی این دسترسی شروع و سال آینده عملیات عمرانی آغاز می شود.
ساماندهی 3.5 کیلومتر از کانال جی شیر
اخوان تصریح کرد: همچنین آزادسازی خیابان غربی کانال جی شیر انجام شده و به صورت خیابان دو طرفه در اختیار شهروندان است اما در قسمت شرقی کانال به دلیل واقع شدن در حریم و مشکل آزادسازی، بخش عمده ای از مسیر در اختیار سازمان آب منطقه ای است که ما در حال انعقاد تفاهم نامه با مدیران آب منطقه ای برای حل این مسئله هستیم.
وی افزود: با این وجود طراحی این محور سه و نیم کیلومتری در حال انجام است که با طی مراحل قانونی بعد از اتمام طراحی عملیات اجرایی هم انجام می شود.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه بودجه امسال منطقه 183 میلیارد تومان است، اظهار کرد: بودجه عمرانی 73 درصد بودجه معادل 130 میلیارد تومان را شامل می شود که این بودجه صرف پروژه های عمده عمرانی منطقه مانند میدان شهدای هسته ای، سرویس های بهداشتی، احداث کلکتور لاهور و حمزه و ..... می شود.
وی در مورد ساماندهی خیابان همدانیان که با تراکم فضاهای خدماتی مانند بازار کوثر، گل و گیاه و میوه روبرو است، گفت: بخشی از مشکلات این خیابان ظرف یکسال آینده با تکمیل بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان و انتقال بازار همدانیان به این مکان، برطرف می شود. همچنین طی هماهنگی پلیس راهور درصددیم با اصلاحات ترافیکی بخشی از ترافیک محل هم ساماندهی شود.
ضلع جنوبی تپه اشرف از سوی شهرداری پاکسازی می شود
اخوان با بیان اینکه وضعیت خاکی تپه اشرف زیبنده شهر اصفهان نیست، اظهار کرد: در سال های اخیر در بدنه شمالی و جنوبی تپه کاوش هایی صورت گرفته اما بقیه تپه خاکی است که مدیریت شهری باید برای ساماندهی آن تصمیم گیری کند.
وی افزود: بعد دیگری از تپه اشرف، تاریخی است و باید براساس ضوابط میراث فرهنگی ساماندهی شود؛ این کار قوانین خاص خود را دارد که برای این کار 7 هکتار از اراضی خیابان مشتاق دوم در اختیار میراث فرهنگی است. بر همین اساس در طول سال های گذشته اقداماتی توسط باستان شناسان برای کاوش صورت گرفته و در ضلع جنوبی کمک هایی از سوی شهرداری انجام شده است.
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: امسال با توج به عبور لوله آب از خیابان مشتاق، شرکت آب قراردادی با تیم کاوشگر و میراث فرهنگی منعقد کرد که خوشبختانه بخشی از این مسیر کاوشگری شد و به آثار تاریخی از دوره های مختلف دست پیدا کردند.
وی با اشاره به همکاری های شهرداری با میراث در خصوص این تپه تاریخی افزود: با پیگیری شهرداری جلسات مشترکی با مدیران مربوطه در میراث فرهنگی داشتیم و منجر به تفاهم نامه ای شد که در فاز اول شهرداری ملزم به پاکسازی نخاله ها و زباله های ضلع جنوبی است تا ادامه کاوش ها از ضلع شمالی تپه اشراف در بدنه خیابان مشتاق انجام شود.
اخوان در مورد نحوه آبیاری و نگهداری پارک طبیعی شرق نیز اظهار کرد: این پارک عمدتا از طریق پساب تصفیه شده آبیاری می شود.
وی با اشاره به عبور خط چهارم بی آر تی از منطقه چهار شهر اصفهان، گفت: این مسیر از خیابان بزرگمهر وارد خیابان علامه امینی شرقی می شود و در انتهای مسیر به میدان پردیس می رسد.
750 هکتار فضای سبز پارک شرق ریه شهر است
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان همچنین از اصلاح نورپردازی پل غدیر به عنوان سازه ای سربی و سیمانی بعد از سال ها خبر داد.
وی با اشاره به اینکه پارک طبیعی شرق اصفهان با داشتن حدود 750 هکتار فضای سبز قطعا ریه شهر اصفهان به حساب می آید، اظهار کرد: در این عرصه طراحی هایی صورت گرفته که شامل شهر رویاها، بازار گل و گیاه اصفهان با مساحت بالغ بر 25 هزار مترمربع در 18 هکتار زمین و نمایشگاه بزرگ بین المللی است.
اخوان در مورد امکان تعریض خیابان علامه امینی شرقی تصریح کرد: خیابان علامه امینی شرقی دیگر تعریض ندارد چراکه این خیابان مسیر سواره رو و پیاده رو مناسب دارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه بهره برداری از محل فعلی نمایشگاه اصفهان در مجاورت پل شهرستان تصریح کرد: زمین این نمایشگاه در مالکیت آب منطقه ای اصفهان است و پیشنهاد شهرداری منطقه چهار با توجه به اینکه پردیس هنر در قرینه این محل احداث شده، استفاده از این مکان به عنوان فضای فرهنگی است.
انتشار 5 کتاب محله نگاری با مشارکت اهالی محلات در منطقه 4
مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات فرهنگی منطقه نیز افزود: در محدوده منطقه چهار، از سه سال اخیر سعی بر این بود از کارهای فرهنگی تکراری پرهیز شود و اقدامات مسئله محور و محله دانایی را مدنظر قرار دادیم؛ انتخاب کنشگران اجتماعی در 17 محله با همراهی اهالی محل و استفاده از مساجد برای برگزاری کلاس هایی در حوزه روانشناختی و خانواده از دیگر فعالیت های فرهنگی منطقه بود.
وی افزود: همچنین محله کردآباد به عنوان پایلوت محله کتابخوان انتخاب و در قالب برنامه های فرزندپروری، مدیریت استرس، خشم، تعارض همسران و .... برنامه هایی اجرا شد.
اخوان ادامه داد: مردم نگاری محله های منطقه چهار نیز به عنوان یک کار فرهنگی در حال اجراست که انتشار کتاب با مشارکت اهالی محله های منطقه 4 در قالب 5 کتاب از جمله دستاوردهای این کار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار