مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که وضعیت نابسامانی دارد ضروری بوده و برای تحقق این مهم اکنون به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۹۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 30 October 2020

فریدون اللهیاری با بیان این که وضعیت نابسامانی را در گنبد این مسجد تاریخی شاهد هستیم، افزود: سال گذشته اقدامات مرمتی بر روی گنبد مسجد شیخ لطف الله انجام شد که بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشت که مراجع مختلف راجع به آن اظهار نظر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: در نهایت مرمت بخشی از گنبد از نظر متخصصان و صاحب نظران حوزه فنی میراث فرهنگی کشور بررسی قرار گرفت و در جلسه مشترک شورای تخصصی پایگاه‌های میراث جهانی کشور با شورای فنی استان روند مرمت تایید شد.

به گفته او ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله براساس مطالعات انجام شده و بر روی ترک‌های جدید مورد بحث و بررسی جامع قرار می‌گیرد.

اللهیاری بیان کرد: در نهایت مقرر شد به همان روشی که کار مرمت انجام گرفته بود با ادامه چند ترک دیگر گنبد مسجد شیخ لطف الله انجام شود.

او با بیان اینکه موانعی در اجرای مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله وجود دارد، بیان کرد: در راستای تامین منابع مرمت این گنبد با همکاری همراهی استانداری، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم تا بخش به بخش این اقدام صورت بگیرد.

در همین ارتباط با موضوع مرمت گنبد این مسجد روز گذشته جلسه‌ای با حضور عباس رضایی استاندار اصفهان در استانداری برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: بنا بر اهمیت گنبد مسجد شیخ لطف الله مطالعات هر بخش برای مرمت صورت گرفته و اجرا می‌شود.

او افزود: هیاتی به عنوان گروه مشاوران این پروژه بزرگ در نظر گرفتیم و صاحب نظران و متخصصانی که در حوزه مرمت بنا و باستان شناسی کار کردند در سطح ملی و استان به مشاوران اضافه کردیم تا همه علاقه‌مندان میراث فرهنگی با اطمینان خاطر شاهد انجام مرمت باشند.

اللهیاری با بیان اینکه بیش از سه میلیارد تومان برای مرمت کامل گنبد مسجد شیخ لطف الله نیاز داریم، اظهار داشت: بیش از محدودیت تامین منابع ضرورت هماهنگی برای اجرای پروژه مورد نیاز است.

او تصریح کرد: مرمتگران پیشکسوت به اقدام سریع در خصوصی مرمت گنبد این مسجد اذعان داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه تکه‌هایی از گنبد مسجد شیخ لطف الله ریزش داشته است، اظهارکرد: کاشی‌های این گنبد ریشه دار و آجری هستند، اما ملات و زیرسازی آن به صورت کامل از بین رفته، ولی بر روی بدنه حفظ شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار