تابناک: سقائیان نژاد که 11 سال است بر کرسی مدیریت شهری اصفهان تکیه زده است، بارها از مشکلاتی که شهرداری یک تنه برای به بار نشستن قطار شهری 13 ساله اصفهان به دوش کشیده است اظهار گله داشته و کمک های دولتی‌ها به این طرح را چشم‌گیر نمیداند.
کد خبر: ۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴ 01 March 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، راه اندازی متروی نصف جهان طرحی است که با قرار افتتاح های بسیاری برای اصفهانی ها مواجه بوده است. عملیات این پروژه از سال 80 بعد از تصویب مجلس آغاز شد اما هنوز بعد از گذشت 13 سال، زمان پایان این طرح مشخص نیست.

در هر دوره ای استانداران، شهردار و اعضای شورای شهر اصفهانی زمانی را به عنوان زمان قطعی راه اندازی متروی اصفهان اعلام کرده اند اما هیچ کدام از این وعده ها محقق نشد.

عملیات ریلگذاری دو سال پیش در حدود 10 کیلومتر و در فاز نخست خط اول مترو انجام شد اما بعد از گذشت این دوسال باز هم خبری از راه اندازی نبود. مسئولان شهری دست اندازهای اعتباری و مشکل در واردات واگن های مترو را از دلایل این تاخیر عنوان می کردند.

با تشدید تحریم ها ورود واگن ها به کشور سخت تر شد و در این مرحله که یکی از مراحل حساس و مهم عملیات راه اندازی مترو بود، چالش واردات و کمبود اعتبارات گریبان قطار شهری اصفهان را گرفت.
بالاخره بعد از رایزنی های بسیار چند واگن به کشور وارد شد اما اولویت تخصیص بیشتر واگنها به تبریز و متروی این کلانشهر رسید.

مدیرعامل پروژه قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در حال حاضر سهم عمده‌ای از قرارداد واگن‌های قطار شهری وارد شده به کشور به تبریز اختصاص دارد، گفت: 65 درصد از این قرارداد به تبریز اختصاص یافت.

شعرباف ادامه داد: 315 واگن برای اصفهان، شیراز و تبریز وارد کشور شد که 85 مورد از این واگن‌ها به اصفهان، 55 واگن به شیراز و 175 واگن دیگر نیز به تبریز اختصاص یافت.

یکی دیگر از چالش های قطار شهری اصفهان اعتبارات مورد نیاز برای راه اندازی آن است. تاکنون برای فاز یک متروی اصفهان حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه شده است که به گفته مسئولان همین میزان هزینه برای ادامه راه اندازی متروی اصفهان در فاز نخست مورد نیاز است.

شهردار اصفهان صبح امروز در آئین بهره برداری از طرح های منطقه 5 اصفهان با تاکید بر انتظار ۶ ساله شهرداری اصفهان برای در اختیار گرفتن واگن‌های مترو گفت: این در حالی است که پس از این همه سال انتظار سه رام به کشور وارد شده است و تنها یک رام آن به اصفهان داده شده است.

مرتضی سقاییان نژاد با بیان اینکه با یک رام واگن نمی‌توان قطار شهری را راه‌اندازی کرد، افزود: در این راستا شهرداری اصفهان با بودجه‌های داخلی خود و بدون کمک اعتبارات دولتی ۴ رام واگن را خریداری کرده و در فروردین سال آینده به اصفهان وارد و اردیبهشت ماه قطار شهری حرکت خواهد شد.

اما فتح الله معین یکی از اعضای شورای شهر برخلاف گفته سقائیان نژاد آورده شهرداری را کمتر از یک سوم اعتبارات دولتی میداند.

علاوه بر این طرح احیای میدان عتیق اصفهان از سوی شهرداری یکی از پروژه هایی بود که در بهبوهه راه اندازی متروی اصفهان پایش به میان آمد و به گفته برخی پولی که برای متروی اصفهان کنار گذاشته شد صرف ساخت این میدان شد.

عباس حاج رسولیها، یکی از اعضای شورای شهر اصفهان است درهمین زمینه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دو سال تاخیر در اجرای پروژه با توجه به نوسانات قیمت ارز در سال گذشته موجب افزایش چند برابری هزینه‌های اجرایی مترو اصفهان نشده است، گفت: ما همان ظرفیت را در جای دیگری استفاده کردیم و پولی هدر نرفت یعنی پنج هزار تن فولاد مورد نیاز میدان امام علی (ع) را یکجا با قیمت 520 تومان خریداری کردیم در حالی که قیمت فولاد اکنون به بیش از یک هزار و 600 تومان رسیده است و این یعنی ما ضرر نکرده‌ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
این ها همه توحیه است قراربود مترو پنج ساله تمام شود اکنون 13 سال گذشته و هیچ خبری نیست اقایان پول مردم را در دولت احمدی نزاد خرج ساختمان بی حاصل اجلاس سران کردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار